Det är så här att vi i höstas låtit en markfirma fixa vår uppfart med stödmur och marksten samt fixa till plats för 3 sopkärl.
När firman skulle börja gräva så ligger grannens fiberkabel på vår tomt, vilket gjorde det omöjligt att göra plats för sopkärlen på tänkt sida, dvs djupet blev inte tillräckligt för att möta sopkärlen med befintlig mur.
De har dessutom borrat för fibern i vår mur och satt upp plåtskydd på muren.
Blev en hel del i merkostnad för grävning,bortförande av massor samt l-stöd för att göra en bra lösning för sopkärlen etc.
Kontaktade fiberleverantören via mail, men de svarade inte förrän efter ett par dagar och jag kunde ju självklart inte låta markarbetarna behöva vänta på besked.
Sammanfattningsvis
Intrång på fastighet.
Förstört egendom (borrat i muren)
Merkostnad för extraarbete (ca,22.000
Vad kan jag kräva av fiberleverantören?
Vill självklart inte bråka med grannen som flyttade in efter.
När firman skulle börja gräva så ligger grannens fiberkabel på vår tomt, vilket gjorde det omöjligt att göra plats för sopkärlen på tänkt sida, dvs djupet blev inte tillräckligt för att möta sopkärlen med befintlig mur.
De har dessutom borrat för fibern i vår mur och satt upp plåtskydd på muren.
Blev en hel del i merkostnad för grävning,bortförande av massor samt l-stöd för att göra en bra lösning för sopkärlen etc.
Kontaktade fiberleverantören via mail, men de svarade inte förrän efter ett par dagar och jag kunde ju självklart inte låta markarbetarna behöva vänta på besked.
Sammanfattningsvis
Intrång på fastighet.
Förstört egendom (borrat i muren)
Merkostnad för extraarbete (ca,22.000
Vad kan jag kräva av fiberleverantören?
Vill självklart inte bråka med grannen som flyttade in efter.
Men i princip bör du göra följande:
- Kontakta fiberoperatören/ägaren och informera om att det är felaktigt.
- Be dem komma ut och besikta utfört arbete/fiberdragning.
- Kan vara så att de skickar utförande entreprenör om det finns garantiåtagande
- Sedan blir det en förhandling, åtgärda felaktighet eller ekonomisk kompensation (båda förekommer)
- Var förberedd att visa på din merkostnad, vad du var tvungen att vidta för åtgärd.
Bra sammanställning av AndersS, men lägg också till i första punkten: att detta medfört olägenheter och kostnader för dig som du förbehåller dig rätten att debitera fiberoperatören.A AndersS skrev:Men i princip bör du göra följande:
- Kontakta fiberoperatören/ägaren och informera om att det är felaktigt.
- Be dem komma ut och besikta utfört arbete/fiberdragning.
- Kan vara så att de skickar utförande entreprenör om det finns garantiåtagande
- Sedan blir det en förhandling, åtgärda felaktighet eller ekonomisk kompensation (båda förekommer)
- Var förberedd att visa på din merkostnad, vad du var tvungen att vidta för åtgärd.
Det ska vara tydligt från början vad ditt ärende gäller.
TS bild på sopkärl .. är i svängen själv att bygga