Hej

Eldar idag med Förugn FU25 mot en modern 25kw pelletspanna. Jag har idag inga tankar, endast 150L som pannan rymmer.

Har sökt svaren på forumet.

150m2 1800-tals hus och kulvert. Nu med plusgrader gör jag 2 ilägg per dag.
Funderar på tankar men vet inte hur stora jag ska välja, räknar jag på uppvärmd yta x12L blir det 1800 L ack och eldstadsvolym x18L lika mkt. Någon tummregel jag läst.

Hur stora tankar orkar man fylla på rimlig eldningstid, drar montering av tankar med tillhörande laddomat osv med sej något mer, tex expansionskärl kanske behöver vara större eller annat och isåfall hur räknar man?. Har idag öppet kärl på vinden.

Fick jag välja skulle jag säga elda länge när jag väl eldar för att sedan slippa elda på helst någon/några dagar. Skapligt med plats för tankar, Pannrummet har jag ca 2*2 meter att nyttja, stor dörr där jag får in tank och behövs mer plats ordnar jag det. (Pannrummet är i ett större hus på gården)

jag vet att det inte finns ett rakt svar men några tankar kring detta?
 
Räkna med på en 25 Kw panna att det tar cirka 4 timmar lite mer tid om det är kallt ute, att fylla från +30 - 35 C till 85 - 90 C, det gör ca 85 - 95 Kw lagrad energi med 1500L tank/ar, går fortare när det är kallt och tempen i tank/ar är högre.
 
Så stor tank du kan få tag på skulle jag säga.
I och med att värmen skiktar sig så har du alltid hett vatten uppe oavsett hur mycket kallt vatten du har nere i tanken. Dvs du kan (inom rimliga gränser) inte ha för stor tank.
Skönt att inte behöva vänta in rätt tid att elda. Praktiskt att kunna ladda tankarna fast du fortfarande har kanske 1500l hetvatten kvar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Så stor tank du kan få tag på skulle jag säga.
För mycket vatten att värma om det är en riktigt stor tank, bara 25 Kw på pannan, den kommer inte att orka dra upp tempen med för stor tank, det blir inte många liter per minut i laddflöde med 25 Kw då det ev ska höjas från tex 35-40C till 85-90 C, mycket elda blir det
 
J jonaserik skrev:
För mycket vatten att värma om det är en riktigt stor tank, bara 25 Kw på pannan, den kommer inte att orka dra upp tempen med för stor tank, det blir inte många liter per minut i laddflöde med 25 Kw då det ev ska höjas från tex 35-40C till 85-90 C, mycket elda blir det
Jag håller inte med dig.
Man laddar med samma temp (ungeffär) oavsett effekt. Flödet och laddhastigheten är oviktig. Huvudsaken att man får önskad mängd hett vatten. Sen hur mycket kallt vatten det finns kvar spelar ingen roll mer än att man isåfall kan ladda ännu mer innan man når 100% fullt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Intressant. Hur ser man på frågan om 1 större tank eller 2-3 mindre? Mer rör osv det ser jag framför mej. Fått tag på några, finns ju en del utkastat. Önskar dock en med slinga för tappvatten.
 
B Bjober skrev:
Sen hur mycket kallt vatten det finns kvar spelar ingen roll mer än att man isåfall kan ladda ännu mer innan man når 100% fullt.
Håller med dig om ladd/flöde men det gäller att få upp tempen på returen så det blir flöde från tanken, vid högre retur desto mer flöde genom pannan, en panna kan aldrig ta åt sig mer energi än den är stämplad för oavsett om den blåeldas, men kråkorna gillar det. Sen det med stämplad effekt,glöm det,ett fabrikantmått som framtaget under extremt 100% fullvärdiga förhållanden.
Ved på grammet innehållande vatten, perfekt avvägd skorsten e.t. c , så får TS ut 20 Kw så är det till att vara glad
 
Keinan Keinan skrev:
Intressant. Hur ser man på frågan om 1 större tank eller 2-3 mindre
Det beror helt på hur rören/tank/ar kopplas parallelt/serie, eller på annat sätt regleras, samt hur värmen tas ut från den/dessa
 
Har 2 x 750 l med varmvattenslinga och solvärmeslinga i mitt lilla torp. Hade jag fått välja hade jag haft ännu mer. Är bra enkelt att gå ut och lägga i mer i pannan efter 1,5 h gentemot hur segt det är att tända en kall panna.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Håller med dig om ladd/flöde men det gäller att få upp tempen på returen så det blir flöde från tanken, vid högre retur desto mer flöde genom pannan, en panna kan aldrig ta åt sig mer energi än den är stämplad för oavsett om den blåeldas, men kråkorna gillar det. Sen det med stämplad effekt,glöm det,ett fabrikantmått som framtaget under extremt 100% fullvärdiga förhållanden.
Ved på grammet innehållande vatten, perfekt avvägd skorsten e.t. c , så får TS ut 20 Kw så är det till att vara glad
Jag håller tyvärr inte med nu heller. Varför skulle man vilja ha stort flöde på returen?

Jag har faktiskt eldat en liten panna med tank utan termostat, dvs ingen eller dålig skiktning. Även där upplevde jag stor volym som positivt. Värmen avklingar inte så abrupt.
Men naturligtvis ska man har termostat/laddomat.
Det man kan behöva tänka på är utformning på tank och värmeslinga så att även en mindre mängd hetvatten täcker värmeslingan (varmvattenberedare).
Jag föredrar nog en tank.
 
B Bjober skrev:
Jag håller tyvärr inte med nu heller. Varför skulle man vilja ha stort flöde på returen?
För då kommer det att ladda fortare eftersom pannan orkar värma på, det är Delta T som avgör hur mycket somkommer att laddas i minuten
D Daniel 109 skrev:
Det med en 50kW panna.
Klart stor tank är bättre,men det du lankar till och pratar om är panna på 50 Kw, dubbelt så stor som den som TS har, en viss skillnad
 
Visst har TS en mindre panna. Men jag tror inte att en mindre tank på 25kubikmeter är något TS tänker sig heller. Det var ett exempel på att det funkar även med mycket större tankar än tumreglerna ger.
 
Redigerat av moderator:
Det som är intressant att titta på är medeleffekten under en 2 timmars period när du har fyllt upp fullt och brasan är igång

Erfarenheten säger nyttjad av dina 23KW i märkeffekt kanske du har 17-18 KW per timme i snitt
En bra skiktad 500 liters tank som du tar ut 40g ur (80-40) har ett energie innehåll på
21.7 kWh .
Så i ditt fall om du inte ska elda ihjäl dig innan tankarna är fulla är 1000 l då du måste tänka på att
Huset också tar energie vid eldning
Vilket förlänger eldningen destokallare det är ute .
Det kan med andra ord ta vid 0 ute nästan 4 timmar hård eldning innan tankarna är fulla
Sen ca 10 timmar innan eldning måste igång igen om huset tar ca 4 KW vid 0 ute

Eldas inte tankar upp temp och det finns lite slinger för Vv i dom riskerar man kondens utfällningar i botten . Rost ! Många tankar
Har jag bytt och byggt om i gamla ved system

Det är förslaget du skulle fått av mig vid ett plats besök
Mvh
 
Vad är förslaget?
Vad menar du med 17-18 kelvinwatt per timme?

Sätt in så stor tank som är praktiskt möjligt med hänsyn till tillgänglig yta, dörrstorlek och ekonomi. Inte under 1,5kubik i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.