Har en självrengörande TT som börjat larma om att tömma filter. Har läst mig till att man behöver tömma något ställe inne i maskinen efter ett par år men inte hittat instruktion till senare modeller som min. Om inte jättesvårt kanske jag vågsr skruva isär själv men vill gärna veta var jag ska börja..
Bosch serie 8, se bild
 
  • Bosch Serie 8 självrengörande torktumlare med larm för tömning av filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter en pump på baksidan av maskinen. Du kommer åt den lätt genom att snäppa loss en kåpa.
 
torbeno torbeno skrev:
Det sitter en pump på baksidan av maskinen. Du kommer åt den lätt genom att snäppa loss en kåpa.
Riktigt så lätt var det inte. Innan man kan snäppa loss kåpan krävs att man skruvar ut c:a 20 skruv o tar bort 2 andra höljen... blev reparatör till slut som fick hjälpa till.
 
hmm, vad är det för modell du har? På alla som är nyare än typ 4 år är det bara att snäppa loss locket. Satt pumpen på baksidan?
 
A
bytte på en idag och det vara bara att snäppa bort locket på baksidan och lyfta ur pumpen
 
torbeno torbeno skrev:
hmm, vad är det för modell du har? På alla som är nyare än typ 4 år är det bara att snäppa loss locket. Satt pumpen på baksidan?
Ja pump på baksidan men för att kunna snäppa loss kåpan var man tvungen att skruva bort den stora kåpan först som sitter över fläkt mm eftersom den delvis täckte pumpkåpan.
 
A
va det en bosch tekniker eller någon självutnämnd?
 
Hoppas du inte betalade reparatören alltför mycket pengar. Du kan ju hursomhelst visa honom/henne min video här så att det går snabbare framöver.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Ser ju toppen ut men vår lucka satt låst av den stora skruvade luckan som sitter på vä sida om den. Annars sitter den på samma ställe.
 
electroluxaren skrev:
va det en bosch tekniker eller någon självutnämnd?
Var en Boschtekniker. De var snabba o hjälpsamma
 
F Fru Kan Själv skrev:
Ser ju toppen ut men vår lucka satt låst av den stora skruvade luckan som sitter på vä sida om den. Annars sitter den på samma ställe.
Kan du ta en bild på detta? Hela tanken med luckan och pumpens placering är att den skall vara lättåtkomlig. Jag har servat massor av tumlare på denna plattform och alla har sett likadana ut.
 
Torktumlaren börjat krångla igen. Bosch, serie 8. Efter rengöring blev det ok förra gången (visade sig att vi hade garanti kvar). Nu låter propellern/fläkten längst ner på hö sida mkt (framsid av maskinen). Öppnat sidan och dammsugit innuti. Kände på propellern och den gick runt lätt. Lät inget när den började snurra vid dammsugning. Gnisslar och tickar. Tycker maskinen tar lång tid för tumling. Filtersymbolen lyser ofta. Lätt att åtgärda eller dags för ny? Fixa själv eller ringa ngn? C:a 5 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.