RilleRock
A aspa-hasse skrev:
Det går säkert att koppla upp ajax till en larmcentral, frågan är hur man gör. Det måste väl göras av en installatör eller. Och installatörer jobbar normalt med sina egna grejer som dom säljer.
Hör man med sin lokala oberoende installatör som jobbar med öppna system så kan de koppla upp inbrottslarmet till larmcentral utan att vilja sälja in något annat.
Har själv tidigare gjort det flera gånger.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
Som jag sa i ett annat inlägg

så sätter vi upp larm ibland hos välbärgade familjer ..
och jag vete tusan om det är värt det kamerorna 4k ute / inne och brand deckare lite magneter mm. Allt är trådbundet och uppkopplat direkt länk så du ser i mobilen och vidare sen till typ Securitas eller annan

... jag själv har verisure 3-400kr /mån helt utan bekymmer... bara ringa -super nöjd och har vart det i 5 år nu ...

Priset på det först nämnda kan ni bara gissa .. men det är många verisure månader det ;).

.. om 10 år är båda skit och färdiga att bytas äga eller ej :D(y)
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vad som bekymrar eller ej är nog olika mellan individer.

För min del blir jag bekymrad om jag har ett system jag "äger", men det är nån annan part inblandad som har mig utlåst från det.

Skulle personligen hellre hyra larm som tjänst, än att äga ett men hyra hanteringen av det via installationsfirma.
Håller med. Själv har jag tagit över hanteringen av larmet efter installationen, så jag är inte beroende av någon speciell firma för underhåll, och jag inbillar mig att jag kan sköta det själv i princip helt. Innan dess fixade installatören så att kopplingen inkl larmformatet mot centralen funkade, det hoppas jag slippa bekymra mig om fortsättningsvis.

Det är fråga om att ställa rätt krav på firman man hyr in. De tekniska kraven är en sak. Men villkoren runt själva upplägget för tjänsten, där detta är en del, är ändå viktigare.
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Som jag sa i ett annat inlägg

så sätter vi upp larm ibland hos välbärgade familjer ..
och jag vete tusan om det är värt det kamerorna 4k ute / inne och brand deckare lite magneter mm. Allt är trådbundet och uppkopplat direkt länk så du ser i mobilen och vidare sen till typ Securitas eller annan

... jag själv har verisure 3-400kr /mån helt utan bekymmer... bara ringa -super nöjd och har vart det i 5 år nu ...

Priset på det först nämnda kan ni bara gissa .. men det är många verisure månader det ;).

.. om 10 år är båda skit och färdiga att bytas äga eller ej :D(y)
Välbärgad, jag vet inte. Det räcker väl med att kunna räkna. Jag har haft Verisure i 15 år, inklusive installation så börjar det närma sig 100.000 spänn som jag har betalat dem.

Nån undrade om du kan sätta upp ett eget larm för 15-20.000 och det tror jag nog att man kan.

Verisure är som Thorn Hyr-TV tycker jag, om ni minns dem.
 
A aspa-hasse skrev:
Välbärgad, jag vet inte. Det räcker väl med att kunna räkna. Jag har haft Verisure i 15 år, inklusive installation så börjar det närma sig 100.000 spänn som jag har betalat dem.

Nån undrade om du kan sätta upp ett eget larm för 15-20.000 och det tror jag nog att man kan.

Verisure är som Thorn Hyr-TV tycker jag, om ni minns dem.
Haha Thorn nej för tusan vilken kvalitet .. leasing typ ... men varför stannar du efter 1-2 eller 15 år då ?
 
optimum
A aspa-hasse skrev:
Välbärgad, jag vet inte. Det räcker väl med att kunna räkna. Jag har haft Verisure i 15 år, inklusive installation så börjar det närma sig 100.000 spänn som jag har betalat dem.

Nån undrade om du kan sätta upp ett eget larm för 15-20.000 och det tror jag nog att man kan.

Verisure är som Thorn Hyr-TV tycker jag, om ni minns dem.
Ja jag har haft en 33 tums tjock TV via Thorn
Skulle kosta 16.000 i butik
Fick den på 3 år från Thorn för ca 12.000 kr. totalt inklusive utköp

Är jag blåst då?

Jo jag har Verisure också.
Smidigt och enkelt samt fungerar.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Lucky2015
A anis16 skrev:
Jag kan tänka mig lägga ut 15000-20000:- om det larmet skulle halvera månadskostnaden jämfört med Verisure men jag blir mer och mer osäker om jag kan få samma funktionalitet.
Du får ju ett bättre larm om du väljer Ajax istället för Verisure. De har ju även utomhusdetektorer och framförallt så äger du larmet från dag 1. Din månadskostnad kommer ju då att bli 0 kr. Väljer du larmcentral 95 kr. Billigare kan det väl inte bli? :)
 
Lucky2015
A aspa-hasse skrev:
Min fråga var väl inte riktigt om det går att göra, som privatperson, för det har jag hört många gånger förut. Min fråga är snarare om du vet nån som har gjort det, som privatperson, som inte är larminstallatör. Konstigt att ingen har skrivit att de har gjort det i den långa Ajax-tråden som ni har, eller missar jag nåt. Det är nån som har skrivit i SPC-tråden att de har försökt kontakta Lövestad men de har inte svarat.
Jag har gjort det :)
 
Lucky2015
A aspa-hasse skrev:
Välbärgad, jag vet inte. Det räcker väl med att kunna räkna. Jag har haft Verisure i 15 år, inklusive installation så börjar det närma sig 100.000 spänn som jag har betalat dem.

Nån undrade om du kan sätta upp ett eget larm för 15-20.000 och det tror jag nog att man kan.

Verisure är som Thorn Hyr-TV tycker jag, om ni minns dem.
Har du haft samma larm i 15 år eller har du bytt ut det någon gång?
 
Lucky2015
A aspa-hasse skrev:
För dom pengarna så menar jag att du kan sätta upp ett system som gör mer eller mindre samma sak som Verisure och sen har du månadskostnad 95 kr/mån plus utryckningar. Det har jag själv gjort när jag tröttnade på Verisure, och det finns det flera som har gjort. Tricket då är att hitta rätt installatörsfirma men det går om du letar.
Om du väljer Ajax behöver du ingen installatörsfirma som gör det åt dig. Installationen av varje sensor går jättesnabbt då de har koder man läser av med telefonen, ger dem ett namn och vips så är det ihopkopplade med larmsystemet. Monteringen av sensorerna är enklare än att knyta skorna :)
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag böt det först nu.
 
Lucky2015
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vad som bekymrar eller ej är nog olika mellan individer.

För min del blir jag bekymrad om jag har ett system jag "äger", men det är nån annan part inblandad som har mig utlåst från det.

Skulle personligen hellre hyra larm som tjänst, än att äga ett men hyra hanteringen av det via installationsfirma.
Vad menar du med att du är utlåst som låst ute dig med ett larm du äger? Förstår inte riktigt...
 
Om man inte får installatörskoden är man utelåst
 
Lucky2015
Papphammar666 lilllasrne skrev:
I larmsvängen tycker jag att man får vad man betalar för .. min åsikt
Håller inte med. Men alla har vi olika åsikter.... Exempelvis Verisure är extremt dyra men inte bäst.
 
Lucky2015
A aspa-hasse skrev:
Om man inte får installatörskoden är man utelåst
Ajax är inte så. Om du väljer exempelvis Säkerhetscentralen som finns i deras inställningar så kan man själv avbryta larmkopplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.