Hur resonerar ni kring garantier när ni värderar offerter?
Detta är ju prylar som har 25 års garanti..

Jag kände spontant när Ikea gav sig in i leken att det fanns någon tillförlitlig garant bakom, men när det visade sig att Ikea inte alls verkar vilja ta något ansvar, Svea Solar hävdar att Ikea tar ansvar ifall de skulle kursa, men de vill inte ha med det i avtalet...

För de småbolagen som bara pysslar med solceller så känns det för mig hyfsat skakigt att våga lita på dem i en längre horisont.

Hur tänker ni?
 
Är IKEA verkligen säljaren, eller verkar IKEA endast som mellanhand(ska ha en viss %) och vidarebefordrar kund till solcellsfirman Svenne-solar?
Det är tillverkarna(som tillverkar solcellspaneler, växelriktare osv) som lämnar garantier för sina produkter, inte den solcellsfirma som säljer produkterna. En solcellsfirma som installerar en nyckelfärdig anläggning på ditt tak ger endast garantier över det arbete de själva utför, vilket är montage av solcellspanlerna på taket, kabeldragning, anslutning av växelriktaren. På det ska du kräva att de lämnar garanti under viss tid(ca 10 år ?) och att det är fackmannamässigt utfört och hållbarhetsdimensionerat för ortens gällande vind- och snölaster. Muntliga garantier och utfästelser är värdelösa.
Går solcellsfirman i konkurs och du har garantiärende som avser produkterna, kan vara pajad växelriktare, defekt solcellspanel, då kan du direkt kontakta tillverkarna om de är kända och fortfarande existerar. Lättare om det är välkänd europeiska tillverkare och väldigt svårt om dubiös tillverkare i fjärran land, tänk kommuniststat där inga stämningar, lagkrav gäller eller advokater kan komma åt tillverkarna eller liknande länder.
 
Redigerat:
Det är klart man kan kontakta tillverkaren direkt, men då de ofta är utlänska bolag, så är det en ganska rejäl uppförsbacke jämfört med att vända sig till sin leverantör här hemma.

Jag känner att det är lite "Klondike" i solcellsbranschen just nu, där jag har svårt att se att små bolag kommer finnas kvar under hela den garantitiden som erbjuds. Jag har då medvetet valt bort bolag som jag inte är säker på att de kommer finnas kvar och kan ta sitt ansvar om 10, 15-20 år.

Köper jag hela min anläggning av en pålitlig leverantör som jag tror kommer finnas kvar i framtiden, (läs Vattenfall, Eon etc) så har jag en annan trygghet.
 
Först måste man väl reda ut vem det är man gör affär med. Brukar stå på kvittot vem som är betalningsmottagare/org.nr. Antingen köper man av IKEA eller så är det svea solar.

Om jag köper en produkt av ett företag som i sin tur importerat eller köpt av UE spelar väl ingen roll för privatkonsument om jag minns rätt. Går varan sönder under garantin vänder man sig till den man gjort affär med?
 
Så enkelt är det inte som när du köper 1 styck vara av en firma som säljer denne 1 st vara till dig. En solcellsanläggning består av många olika varor som skruvas ihop och kopplas samman med hjälp av en tjänst som också samtidigt köps.
Det är alltså inte frågan om att köpa 1 st radio av en firma. Garantierna som lämnas för varje enskild vara, det görs av varans tillverkare. Den som säljer varan har ju inte inflytande på tillverkningen eller bestämmer kvaliteten på de enskilda komponenterna som ingår i en vara. Endast tillverkaren vet och bestämmer detta och är den som lämnar garantier och även ersätter vid skada.

Däremot ska firman som säljer solcellsanläggningen inkl. montaget och igångkörning till dig, lämna dig garantier på montage, alltså det jobb säljfirman utför. Sedan kan det vara som i fallet då stora elbolag säljer solcellsanläggningar till privatpersoner att de själva inget gör utan använder underentreprenörer. Är det inte generellt 2 år om inget sägs eller nämns i offert/avtal? Det är för kort garantitid, bör vara betydligt längre. Finns säljfirman kvar hälper de dig troligen med att kräva ersättning av tillverkare vid garantiskada, men kursar firman som sålt dig anläggningen inkl. montaget, då måste du själv försöka få tag på tillverkarna som kan ha bytt namn eller blivit uppköpa. Tillverkaren om i ett låglöneland kan vara speciellt svår att få tag på.

Ovanstående är vad jag tror. Det är alltid svårt när skada inträffar att utkräva ersättning. Plötsligt finns ingen att utkräva ersättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.