Halloj,

Bytte ut ett par trasiga ställdon på vår värmekretsfördelare från LK, som styrs med ICS.2 och en mottagarenhet för 8 rumsgivare. På en av plintarna satt 3 ställdon. Läser man manualen står det "max 3 ställdon per plint, OBS vid 3 ställdon krävs extern plint" Vi har ingen extern plint. Är det strömförsörjningen som gör detta, alltså att en plint inte kan driva 3 ställdon? Såg nu också att ett av de tre ställdonen inte öppnar fullt och det var så min hypotes formades.

Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en extern plint?
 
L LindhA skrev:
Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en extern plint?
Max 3 don per kanal, svårt få in 2 ledare i plinten, ett par slackar och skarv gör 2 till 1, skarvdon vad som helst Ubåt/sockerbit/eller annat
 
Hej LindhA,

Jag har golvärme från Wirsbo/Uponor och fick inte mina ställdon (där jag har flera på varje plint)
att öppna riktigt förrän jag såg till att de som låg på samma plint hade ungefär samma Ohm-värde.
Prova och mät om du hittar likvärdiga och möblera om.

Mvh
 
  • Gilla
LindhA
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Max 3 don per kanal, svårt få in 2 ledare i plinten, ett par slackar och skarv gör 2 till 1, skarvdon vad som helst Ubåt/sockerbit/eller annat
Fick in alla tre ledare i plinten, men det är väl inte det som är anledningen till att en extern plint skulle krävas gissar jag utan att en plint inte räcker till för att driva tre ställdon? Annars borde det ju räcka som du säger, bara skarva med sockerbit eller liknande.
 
Står enligt dig klart och tydligt att en kanal kan driva 3 st don och varje utgång regleras av 1 ingång, lite skillnad om det går att programmera centralen att styra 2 utgångar, men tror/vet inte om dom kommit dit ännu , var bra att du fick dit 3 st utan skarv, fungerar det nu
 
J jonaserik skrev:
Står enligt dig klart och tydligt att en kanal kan driva 3 st don och varje utgång regleras av 1 ingång, lite skillnad om det går att programmera centralen att styra 2 utgångar, men tror/vet inte om dom kommit dit ännu , var bra att du fick dit 3 st utan skarv, fungerar det nu
Kanske missförstår dig. Men det står också att när 3 don ska drivas krävs extern plint. Min fråga är varför. Är det av utrymmesskäl i plinten, att det är svårt att få in 3 ledare i en plint, eller för att det krävs mer kräm än en plint ger? Är det av utrymmesskäl är ju saken biff, eftersom jag lyckades! Men ett av de tre ställdonen går inte hela vägen upp (öppnar inte helt) så något är ju tokigt. Ser nedan möjliga anledningar:

Dålig kräm i plinten (krävs externt driven plint - typ LK Kopplingsplint 1)
Trasigt ställdon
Annat motstånd (Ohm) än övriga två don
Annan anledning..
 
Tittade lite närmare på plinten, kan vara så att det inte räcker till med kräm för 3 st don, har inte haft det så på något ställe, me du kanske kan koppla in ett don på någon annan kanal som har samma inställd temperatur,i stället för att köpa den s.k plinten som kostar ca 1500 för 3 st slingor
 
I mitt fall gick mina helt nya LK styrdon trögt, vilket löstes genom att motionera dem samt spruta på lite oljespray. Det kan hända att en av tre går trögt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.