Hej Alla, har ett hus som vi tänkte köpa, det som oroar är att förbrukningen är väldigt hög.
Huset är 202m2 1.5 plans med källare. Huset kändes väldigt varmt och även grovkällaren var uppvärmd.

Men förbrukningen är enorm, snitt på sista 3 åren är 46.000kwh , vilket ger en värmekostnad på ca 32.000kr plus 3000kr i årsavgift.

Är inte detta extremt högt ? Jag tycker det är konstigt för det är 1920 tals hus med enorma väggar ca 0.5m tjocka, samt nya treglas på nedervåningen, övrevåning gamla 2glas . Det är tom lite kondens på rutor vilket betyder ventilationen behöver förbättras.

Går detta förbättra ? Första tanken är att sänka värmen i källaren som är normal temp ner till kanske 10-12 grader och sätta dit en avfukare, ren betongkällaren och bara användbar som förråd.

Sen sänka värmen i sovrumme uppe som ej används.
Men personligen tycker jag max 20.000kwh hade varit ok ?

Totalt är det ca 55.000kr i året i drift lite beroende på förbrukning av el och vatten givetvis.

Förslag, råd ?
 
Är 202 kvm BOA eller totalt inklusive BIA? Var i landet ungefär står huset? Ja ventilationen är viktig att fixa på något sätt när man slutar elda i skorstenen för uppvärmningen.
 
J Josth skrev:
Är 202 kvm BOA eller totalt inklusive BIA? Var i landet ungefär står huset? Ja ventilationen är viktig att fixa på något sätt när man slutar elda i skorstenen för uppvärmningen.

Hej Josth, 202 är boarea, så golvyta är ju större.
Nedervåning ca 140m2 , övervåning mindre på grunde av sneväggar då.
Sedan är källaren inte under hela huset men är på ca 80-100m2,

Men källaren var helt uppvärmd.
Både jag och fruga blir väldigt rädda nu, inte kul att få en "värmeräkning" på 7000kr under vintern, samt el, vatten och allt annat som tillkommer.
 

Bästa svaret

Ok, ett ganska stort hus. Blir ju strax under 300 kvm uppvärmd yta även om man håller en låg temperatur i källaren, kanske runt 12 grader. 46 MWh fjärrvärme är mycket men inte orimligt om man unnar sig att ha det varmt. Äldre människor vill nog ofta ha det varmare än lite yngre folk tror jag. Sedan beror det på var ungefär i landet huset finns. Malmö har dimensionerande vinterutetemperatur på -10 grader och Jokkmokk -35 grader. Det gör stor skillnad på värmefakturan. Det kostar att bo i hus särskilt under vintermånaderna. En del kan man tjäna på att installera en luftluftvärmepump om planlösningen är någorlunda öppen så värmen kan sprida sig väl.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, ett ganska stort hus. Blir ju strax under 300 kvm uppvärmd yta även om man håller en låg temperatur i källaren, kanske runt 12 grader. 46 MWh fjärrvärme är mycket men inte orimligt om man unnar sig att ha det varmt. Äldre människor vill nog ofta ha det varmare än lite yngre folk tror jag. Sedan beror det på var ungefär i landet huset finns. Malmö har dimensionerande vinterutetemperatur på -10 grader och Jokkmokk -35 grader. Det gör stor skillnad på värmefakturan. Det kostar att bo i hus särskilt under vintermånaderna. En del kan man tjäna på att installera en luftluftvärmepump om planlösningen är någorlunda öppen så värmen kan sprida sig väl.
Tack för svaret, huset är utanför Helsinborg. Så det är nog rätt så milt klimat. Därav ja tyckte det var väldigt högt.

Men om nu huset har 24-25 grader i temperatur, går de tjäna mycket på att sänka källaren. Samt övriga huset till runt 20-21 grader ? Eller är skillnaden marginell ?
 
Ja så långt söderut är 46 MWh mycket tycker jag också. Man brukar säga att varje lägre grad inomhustemperatur sänker förbrukningen med 5% så där skulle ni kunna få ner förbrukningen med minst 20% plus lite mer för källaren.
 
24-25grader inomhus?! Ja, då blir nog värmekostnaden därefter också. Testa att sänka några grader i hela huset?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Tack för svaret, huset är utanför Helsinborg. Så det är nog rätt så milt klimat. Därav ja tyckte det var väldigt högt.

Men om nu huset har 24-25 grader i temperatur, går de tjäna mycket på att sänka källaren. Samt övriga huset till runt 20-21 grader ? Eller är skillnaden marginell ?
Du sparar ca 5 % per grad du sänker inomhustempen.

Är det gamlingar som bott där så brukar det inte vara så mycket duschande. Men jag vet en del gamlingar som handdiskar istället för att köra diskmaskinen. Men nu vet vi inte åldern på dom som bor där nu.

Isolering i tak kan vara en svag punkt. Det är oftast relativt billigt att öka isoleringen där, beroende på takkonstruktion.

Att det är 0,5 m tjocka väggar behöver inte betyda att det är bra isolering i dom.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tack alla för informationen och svaren. Huset är ju från 1920 och är tegel och puts, ingen aning vad som är bakom.
Det är tjocka väggar inomhus också.

Det är äldre människor ca 65 och 70 skulle jag tro.
Förbrukningen under juni-augusti var enbart ca 150kr så någon större mängd varmvatten verkar de inte göra åt.

Vi ska se hur isoleringen är när vi tar med anticimex. Något annat man kan göra ?

Det är ju kondens här och där vilket betyder jag behöver borra upp för att sätta dit ventilationshål i rummen. Då ökar ju förbrukningen mer också.

Är även orolig för avlopp och stambyte, men så är det ju med gamla hus.

Det är en öppen spis utan insats så vi tänkte vi ska försöka elda en del borde spara några kronor.
 
Att elda i en öppenspis resulterar lätt i att man drar ut mer värme än man tillför. Så det ger nog ingen besparing.
 
D Daniel 109 skrev:
Att elda i en öppenspis resulterar lätt i att man drar ut mer värme än man tillför. Så det ger nog ingen besparing.
Tänkte installera en insats just för detta. Ved kostar ju givetvis men kanske går köpa billigt och klyva själv.

Är en luft luft mer effektiv än fjärrvärme ? Vi kommer ha ganska öppet med ca 80m2 vardagsrum och in till köket. Då kanske man kan skruva ner värmen också .
 
Det låter inte alls orimligt med den värmeförbrukningen med de givna förutsättningarna. När jag flyttade in i mitt hus (byggt 1936, 120 m2 boyta i Malmö) hade jag runt 37.000 kWh i värme.

Mina åtgärder:
Stängde av värmen helt i källaren, en oisolerad betongkällare kan man inte värma upp med fjärrvärme. Installerade en avfuktare som även ger lite värme.
Bytte fjärrvärmeanläggning
Nya tätningslister
Sänkte tempen till runt 20-21 grader

Nu ligger jag på c:a 23.000 kWh per år i värme.
 
G Galten skrev:
Det låter inte alls orimligt med den värmeförbrukningen med de givna förutsättningarna. När jag flyttade in i mitt hus (byggt 1936, 120 m2 boyta i Malmö) hade jag runt 37.000 kWh i värme.

Mina åtgärder:
Stängde av värmen helt i källaren, en oisolerad betongkällare kan man inte värma upp med fjärrvärme. Installerade en avfuktare som även ger lite värme.
Bytte fjärrvärmeanläggning
Nya tätningslister
Sänkte tempen till runt 20-21 grader

Nu ligger jag på c:a 23.000 kWh per år i värme.
Det låter ju otroligt bra och en bra sänkning. Ja tänkte efter råden göra detsamma och stänga av el i källaren, sänka ordentligt på övervåning och överlag enbart ha 20-21 grader på första våningen.
Hur stor var den totala golvytan i huset ? För detta huset är ju stort.
 
Danin Danin skrev:
Är en luft luft mer effektiv än fjärrvärme
Med en luft/luft betalar man i runda slängar runt 40 öre per producerad kWh. Det verkar vara ungefär hälften så mycket som er fjärrvärme kostar. Nackdelen är att den kräver hyfsad öppen planlösning och att den inte värmer tappvattnet, så den kan inte ersätta fjärrvärmen helt.

För ett så pass stort hus med så hög uppvärmningskostnad skulle jord-/bergvärme vara ett bra alternativ. Men börja med att kolla upp vilka enkla åtgärder, t ex isolering av taket, som kan göras.
 
Danin Danin skrev:
Det låter ju otroligt bra och en bra sänkning. Ja tänkte efter råden göra detsamma och stänga av el i källaren, sänka ordentligt på övervåning och överlag enbart ha 20-21 grader på första våningen.
Hur stor var den totala golvytan i huset ? För detta huset är ju stort.
Om man räknar med källaren så har jag 240 m2 golvyta. Och att värma upp den iskalla källaren kostade väldigt mycket.

Den gamla fjärrvärmeanläggningen (från 70-talet hade en tank på hundratals liter varmvatten som hela tiden hölls varm, det läckte en hel del värme. Nu värms varmvattnet vid behov istället.

Sen skall jag iofs erkänna att jag har installerat golvvärme i köket på c:a 1 kW (el), och den tar såklart bort en del av fjärrvärmebehovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.