Leverantören skickade fel varor visade det sig när de packades upp. Det är varor som fyller upp en baklucka i mängd.

Nu vill denne skicka nya varor och att jag ska åka och skicka tillbaka de felaktiga.

Jag ser inga problem med detta förutom att jag vill ha ersättning för mina omkostnader som denne har orsakat. Och då syftar jag på lasta och köra till DHL.

Kan jag begära ersättning för detta?
 
Japp, omkostnader/utgifter i samband med reklamation ska du kunna få.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vad tar du för att lasta? 500kr+moms/h är väl skäligt känner jag
 
E etompau skrev:
Japp, omkostnader/utgifter i samband med reklamation ska du kunna få.
Vad kan man få per mil med bilen tror du?
 
A
Men snälla.
Läs distans lagen vad som gäller.

1. Du kan aldrig gå plus, 500 inkl moms, vadå vad menar du. Såhär är det. Kan du uppvisa faktiskt kostnad av denna summa så lär du kunna begära det. Annars inte. Annars till exempel fått avstå arbete under viss tid.


2. Mil ersättning mot uppvisande av faktiskt kostnad kan du begära.

3. Dem du handlar av lär ju kunna lagarna och inte ge dig mer än vad du faktiskt har rätt till. Kan du inte uppvisa direkt kostnad lär du inte få något och kan inte kräva enligt lag heller.

4. Alla kan göra fel.
 
Henrik Nordlander skrev:
Men snälla.
Läs distans lagen vad som gäller.

1. Du kan aldrig gå plus, 500 inkl moms, vadå vad menar du. Såhär är det. Kan du uppvisa faktiskt kostnad av denna summa så lär du kunna begära det. Annars inte. Annars till exempel fått avstå arbete under viss tid.


2. Mil ersättning mot uppvisande av faktiskt kostnad kan du begära.

3. Dem du handlar av lär ju kunna lagarna och inte ge dig mer än vad du faktiskt har rätt till. Kan du inte uppvisa direkt kostnad lär du inte få något och kan inte kräva enligt lag heller.

4. Alla kan göra fel.
Jag går inte plus på att åtgärda fel från någon annan. Jag begär enbart ersättning för omkostnader.
 
A
A AntonAnimalen skrev:
Jag går inte plus på att åtgärda fel från någon annan. Jag begär enbart ersättning för omkostnader.
Du frågar ju här vad du kan få:

Enlig låg kan du begära uppvisad resekostnad och intyg på förlorad förvärvsinkomst om omständigheterna kräver att retur görs på arbetstid.

Allt annat är en bonus från deras sida gentemot dig.
 
Henrik Nordlander skrev:
Du frågar ju här vad du kan få:

Enlig låg kan du begära uppvisad resekostnad och intyg på förlorad förvärvsinkomst om omständigheterna kräver att retur görs på arbetstid.

Allt annat är en bonus från deras sida gentemot dig.
Har du några källor på detta eller är det bara din tolkning av lagtexten?

Står det någonstans att man har skyldighet att köra och lämna varan?
 
C
Henrik Nordlander skrev:
Läs distans lagen vad som gäller.
Det här har inte med distansavtalslagen att göra. TS har ju inte ångrat sig, utan råkat ut för ett fel. Konsumentköplagen är rätt lagtext i det sammanhanget. Hade TS ångrat sig hade det varit en annan sak. Då får köparen stå för arbetet och kostnaden med returen.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
F
Beror på vilken relation du vill ha till företaget. Jag skulle ta milersättning motsvarande vad bilen faktiskt kostar per mil, men troligtvis bjuda på min tid. Alternativt att be dem skicka en speditionsfirma att hämta grejjerna hemma hos mig på kvällstid efter överenskommelse.
 
F Freddedan skrev:
Beror på vilken relation du vill ha till företaget. Jag skulle ta milersättning motsvarande vad bilen faktiskt kostar per mil, men troligtvis bjuda på min tid. Alternativt att be dem skicka en speditionsfirma att hämta grejjerna hemma hos mig på kvällstid efter överenskommelse.
Ja det är en helt okej lösning enligt mig, speditionsfirma vore bäst. Betalt för tid behövs inte.

Väntar deras svar just nu.

Jag har läst på lite på nätet och det verkar som att man har rätt till kompensation för merkostnader. Man ska helst kunna uppvisa kvitto, hur gör man det med egen bil? Bättre att ringa en taxi, då får man kvitto.

Saken är den att värdet på varorna är ganska litet och därför tror jag det är därför företaget vill engagera sig minimalt.
 
Redigerat:
C
A AntonAnimalen skrev:
Jag har läst på lite på nätet och det verkar som att man har rätt till kompensation för merkostnader. Man ska helst kunna uppvisa kvitto, hur gör man det med egen bil? Bättre att ringa en taxi, då får man kvitto.
Vilken part har "trumf på hand" i detta läge? Har du betalat? Har de skickat de rätta grejorna? Beroende på det har du ju mer eller mindre att tjäna på att vara mer eller mindre medgörlig.

Om jag vore som dig skulle jag inte ägna så mycket tid på att fundera på detta, utan mejla/ringa dem och säga -"Jag har X antal mil till DHL-ombudet, kan ni skicka någon som hämtar upp paketet?" osv. Dvs. låt dem fundera på hur de vill ha det och hur transportfrågan skall lösas.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vilken part har "trumf på hand" i detta läge? Har du betalat? Har de skickat de rätta grejorna? Beroende på det har du ju mer eller mindre att tjäna på att vara mer eller mindre medgörlig.

Om jag vore som dig skulle jag inte ägna så mycket tid på att fundera på detta, utan mejla/ringa dem och säga -"Jag har X antal mil till DHL-ombudet, kan ni skicka någon som hämtar upp paketet?" osv. Dvs. låt dem fundera på hur de vill ha det och hur transportfrågan skall lösas.
Fakturan ligger för betalning, men det är inte signerat ännu.
 
C
A AntonAnimalen skrev:
Fakturan ligger för betalning, men det är inte signerat ännu.
Då så, det avgör ju i praktiken saken. Betala inte en krona förrän du fått rätt grejor, och om du drabbas av några extra kostnader för returen fram tills dess så drar du av dem från summan. Men låt dem avgöra hur ni i övrigt skall gå tillväga med returen.
 
windestal
Var det hemleverans av grejerna, eller åkte du och hämtade hos ombud? Kommer de rätta grejerna levereras hem eller till ombud? Kan man lösa det så att returen av de felaktiga samordnas med leverans av de rätta, dvs hämtas upp när din nya hemleverans kommer, eller att du tar med dig dem till ombudet när du ändå ska dit och hämta rätt grejer? Då blir det rätt smidigt och det enda extrakörande du gjort var när du hämtade felleveransen hos ombudet (om det inte var hemleverans).
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.