Hej
Kan någon hjälpa mig tyda det som är inringat på bifogad ritning/bild?

Vad betyder 45x195 T20 mellan varje takstol? Jag förstår måtten men inte "mellan varje takstol".

Vad innebär "stolpe i vägg"? Jag gissar att det är någon sorts förstärkning?

Sen de här väggbanden... 45x120 på lågkant o sen högkant vad är det för väggband? (Jag är total novis när det kommer till byggteknik dock)

Mitt hus är byggt 1980 o jag trodde hela min hustomme bestod av 45x95 reglar typ. Men det kanske bara är innerväggar som är de måtten? Husstommen kanske består av 45x120? Jag kan bifoga ytterligare ritningar om så önskas.
 
  • Arkitektonisk ritning med mått och anvisningar, vissa delar inringade för att betona frågeställningar från en forumanvändare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R roband915 skrev:
Vad betyder 45x195 T20 mellan varje takstol? Jag förstår måtten men inte "mellan varje takstol".
Takstolarna sitter 120 cm ifrån varandra så för att få ner avståndet till 60 cm har man satt en extra regel mellan varje takstol att t ex fästa innertaket i.

45x95 är för klent för att bygga bärande delar av.
 
Bugar o bockar för hjälpen. Någon som har något förslag på de övriga frågorna? Stolpe i vägg samt banden?
 
R roband915 skrev:
45x120 på lågkant o sen högkant vad är det för väggband?
Det är hammarband och bärlina.
Den på högkant (bärlina) tar upp vertikal last från takstolarna och den liggande (hammarband) tar upp horisontella krafter så inte väggarna trycks utåt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hammarband
 
Redigerat:
Måste inleda med att en viss grundläggande kunskap är bra o besitta om du är den enda som. Ska bygga huset. Annars rekommenderar jag starkt att ta in hjälp. Infästningsmetod är ett exempel som är minst lika viktigt som dimensionering men som sällan alla kan.

T20 är en form av hållfasthetsklass(gammal) köp i virkesklass c24 så är du safe.
Stolparna är helt enkelt för att ta ner de krafter som kommer på Limträbalken. 2st 45x95 ihop skruvade vs 2dt 45x120 på den i mitten.

Samtliga ytterväggar byggs i 45x120. Normala med 1st stående 45x120 infälld och 1st liggande 45x120.
Över fönster o dörrar ställer du två stycken istället.
 
  • Byggkonstruktion med trästolpar och limträbalk i ett pågående husbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av trästomme för husbygge med synliga stolpar och takbjälkar under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan nästan lova samtliga som läser denna tråd att något hus kommer jag aldrig bygga :) Rita i 3D däremot är jag bättre på o min tanke var att rita upp huset så noggrant jag kan i syfte att på köpet försöka lära mig lite om hur ett hus byggs. Eller åtminstone hur mitt hus ser ut. All hjälp är ovärderlig ska jag tillägga så stort tack!
 
R roband915 skrev:
Mitt hus är byggt 1980 o jag trodde hela min hustomme bestod av 45x95 reglar typ. Men det kanske bara är innerväggar som är de måtten? Husstommen kanske består av 45x120? Jag kan bifoga ytterligare ritningar om så önskas.
Oftast har man tjockare ytterväggar än innerväggar och med tanke på att ritningen säger en 45x120 på lågkant och en på högkant så lär du ha 45x120 som ytterväggsstomme. Det hade dock inte varit omöjligt att du hade haft 45x95 även i ytterväggarna då det är ett gammalt hus.
Mitt hus är envinterbonad sommarstuga från 1971 och väggstommarna är 56mm med en fribärande längd (avstånd mellan de två långväggarna) på 6m så det går att bygga med klenare virke, men det är det nog ingen som gör idag. Vet inte ens om det går om man ska uppfylla alla energikrav mm
 
Jag har lite svårt att hitta något på ritningarna om hur golvet är uppbyggt. Golvet på nedervåningen(Det är ett tvåvåningshus) är väl inte lagt rakt på betongplattan tänker jag. Jag gissar att man reglar med stående reglar på något sätt och sen lägger isolering för att sen avsluta med vad som kallas för golvspån(Spånskiva typ?)?

Eller är det jag som inte kan tyda ritningen igen?
 
  • Byggritning som visar detaljerad sektion av golv och väggkonstruktion i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R roband915 skrev:
Jag har lite svårt att hitta något på ritningarna om hur golvet är uppbyggt. Golvet på nedervåningen(Det är ett tvåvåningshus) är väl inte lagt rakt på betongplattan tänker jag. Jag gissar att man reglar med stående reglar på något sätt och sen lägger isolering för att sen avsluta med vad som kallas för golvspån(Spånskiva typ?)?

Eller är det jag som inte kan tyda ritningen igen?
Svårt att se vad det står vid golvet men jag tolkar det som att det finns något mellan plattan och spånskivorna som är 60cm högt. Inte säker på det dock.

Vad gäller väggarna så ser du ut att ha en stomme av 45x95 och 45x70 utanpå det. Jag misstänker att det är förskjutna väggreglar för att minska köldbryggor
 
Hmm spännande. Tolkar jag det rätt som att regeln 45x95 är stående men 45x70 regeln är liggande? Eller är de båda stående och de är helt enkelt bara ihopsatta?
 
R roband915 skrev:
Hmm spännande. Tolkar jag det rätt som att regeln 45x95 är stående men 45x70 regeln är liggande? Eller är de båda stående och de är helt enkelt bara ihopsatta?
Kollar på telefonen så det är svårt att säga, men jag tycker att det ser ut som att båda är stående. Förhoppningsvis är de inte ihopsatta med varandra utan de är förskjutna så att 70-reglarna står med cc 60 cm och att även 95-reglarna gör det, men om du tittar mot väggen så står de med tex cc 30 cm då du kommer se varannan 70 och varannan 95
 
Min respekt för er som kan bygga blir bara större o större. Min husstomme börjar mer se ut som ett smått strukturerat plockepinn så vi ska vara glada att det bara är i 3D :)

Har syll och hammarband alltid samma dimension? I mitt fall t.ex. verkar jag ju ha en stomme baserad på 45x95 samt 45x70 men samtidigt har jag hammarband med dimension 45x120. Kan detta stämma?

Och enligt bifogad bild så har jag två reglar(gissningsvis 45x120) stående på varandra(!). Detta över öppningar och fönster gissar jag. Bygger man på detta vis?
 
  • Byggtekniska ritningar med höjdpunkter kring husstommens konstruktion och dimensioner på komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R roband915 skrev:
Min husstomme börjar mer se ut som ett smått strukturerat plockepinn så vi ska vara glada att det bara är i 3D
Ja, det ser lite ut som ett strukturerat plockepinn tills allt är klart :)
Byggplats med stomme till en byggnad under uppbyggnad och en arbetare i säkerhetskläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av en träkonstruktion liknande ett garage med öppna väggar och synligt virke, under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd och blå träskjul under konstruktion med oskyddade träreglar och en stege på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


R roband915 skrev:
Har syll och hammarband alltid samma dimension? I mitt fall t.ex. verkar jag ju ha en stomme baserad på 45x95 samt 45x70 men samtidigt har jag hammarband med dimension 45x120. Kan detta stämma?
Nu är jag självlärd hemmafixare, men jag skulle tro att man i princip alltid har samma mått på hammarband och syll om det är byggt som ditt hus då det lär vara enklast om hela stommen har samma mått på samma del av väggen.
På denna ritning ser du ut att ha 45x70+45x120 i väggarna medan förra ritningen såg ut att ha 45x70+45x95 i väggarna för att förvirra ännu mer.
Ena ritningen är från -77 och andra från -80 så jag har fyra gissningar beroende på om allt byggdes samtidigt och om det är en- eller tvåplanshus.
Alt 1. Ritningen från -77 är från ett förhandsbesked eller liknande men huset byggdes inte förrän -80 och då hade de hunnit ändra vissa delar av huset
Alt 2. Bottenvåningen byggdes -77 och övervåningen byggdes -80. Då kan bottenvåningen ha byggts med 45x70+45x95 och övervåningen byggdes med 45x70+45x120 då den antagligen vilar på delar av de gamla takstolarna.
Alt 3. Första delen av huset byggdes -77 med 45x70+45x95 i väggarna och sedan byggdes huset ut -80 med 45x70+45x120 i väggarna
Alt 4. Olika väggar i huset är byggda olika tjocka så att en yttervägg kan vara 45x70+45x95 medan en annan är 45x70+45x120. Gissningsvis bör då långväggarna som takstolarna vilar på vara 45x70+45x120 och resten 45x70+45x95

R roband915 skrev:
Och enligt bifogad bild så har jag två reglar(gissningsvis 45x120) stående på varandra(!). Detta över öppningar och fönster gissar jag. Bygger man på detta vis?
Jag har bara byggt mitt "garage" och där har jag inte gjort det, men däremot har jag en infälld bärlina under hammarbandet för att bättre fördela tyngden från takstolarna över hela väggen. Mitt garage är dessutom oisolerad med plåttak så det påminner mer om en lada i byggnadssätt. Men bygger man större och tyngre konstruktioner så skulle det inte förvåna mig om man har två reglar på högkant ovanpå varandra över dörrar och fönster då det handlar om helt andra laster än i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.