Hej!

Det är så här att vi håller på med en tillbyggnad på övervåningen i vår villa från 1940 och jag ska börja riva bort puts från det som tidigare var ytterväggen på huset. Just nu saknas det helt golv i det rummet(jag har bara lagt dit några osbskivor så jag kan gå obehindrat) och trossbotten är helt öppen med gammalt spån i(det var tidigare tak där).

Av olika skäl vill jag helst riva bort putsen innan jag skruvar dit golvspånskivorna men då kommer det med all säkerhet hamna en del puts i trossbotten tillsammans med det befintliga spånet.

Är det ok att det hamnar puts i spånet eller kan det ställa till det för oss med gifter eller nått annat i ett senare skede?
 
Nej. Däremot dammar det en hel del under rivningen, så bra ventilation och andningsskydd rekommenderas.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej. Däremot dammar det en hel del under rivningen, så bra ventilation och andningsskydd rekommenderas.
Jo, tack det vet jag :)

hmm, man kanske skulle bara riva putsen och sen lämna den i trossbotten :thinking::geek:
De e ju ett jävla jobb att frakta bort skiten
 
Redigerat:
Nja giftigt är det väl inte.
Men putset innehåller kanske kalk.
Kalk, trä och fukt kan bidra till ökad risk för hussvamp om förhållandena blir de rätta.
Jag skulle ha städat ur rivmassorna om det var mitt hus iallafall.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Ska ni behålla det gamla spånet?
Om ni senare ska byta tak i våningen under kanske det blir enklare att åtgärda det nu?
 
H HSP skrev:
Nja giftigt är det väl inte.
Men putset innehåller kanske kalk.
Kalk, trä och fukt kan bidra till ökad risk för hussvamp om förhållandena blir de rätta.
Jag skulle ha städat ur rivmassorna om det var mitt hus iallafall.
Har slängt det mesta men det går inte att helt få bort ... det dammar och stänker rätt friskt när man river så det ligger nog ett antal kg putsrester trossbotten. :)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ska ni behålla det gamla spånet?
Om ni senare ska byta tak i våningen under kanske det blir enklare att åtgärda det nu?
Gamla spånet ligger kvar och det är inte aktuellt att göra något med taket under.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.