Hej!
hittar inget om hur djupt man ska förlägga pe-x rör.
ytterdiameter på pe-x är 25mm i mitt fall, räcker det med 25-30mm spår i betonggolvet?
sen ska det förläggas en el golvvärmeslinga.

Mvh
Magnus
 
M mange1978 skrev:
Hej!
hittar inget om hur djupt man ska förlägga pe-x rör.
ytterdiameter på pe-x är 25mm i mitt fall, räcker det med 25-30mm spår i betonggolvet?
sen ska det förläggas en el golvvärmeslinga.

Mvh
Magnus
Om det är golvvärmerör pex så måste du ha värmefördelningsplåtar om du lägger det grunt i spår!
Ska du lägga elvärmeslinga så måste du ha stenullisolering mellan elkabeln och pex
Pex rör måste ligga i våg och elkabeln blir för varm för pex så där elkabeln korsar måste elkabeln läggas under med isolering mellan!
 
  • Gilla
Addenord88
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Om det är golvvärmerör pex så måste du ha värmefördelningsplåtar om du lägger det grunt i spår!
Ska du lägga elvärmeslinga så måste du ha stenullisolering mellan elkabeln och pex
Pex rör måste ligga i våg och elkabeln blir för varm för pex så där elkabeln korsar måste elkabeln läggas under med isolering mellan!
Det är kall och varmvatten.
Har spårat 30mm, så det blir 5mm bruk och sen elvärmeslinga.
 
M mange1978 skrev:
Det är kall och varmvatten.
Har spårat 30mm, så det blir 5mm bruk och sen elvärmeslinga.
Du kan ju skydda pexen med en bit folie
 
Blir det inte lite tråkigt att dra kallvattenrör i betong ihop med elgolvvärme? Man lär ju få spola som attans för att få kallvatten.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Blir det inte lite tråkigt att dra kallvattenrör i betong ihop med elgolvvärme? Man lär ju få spola som attans för att få kallvatten.
Längsta sträckan är max 1.5m, så det blir inte så mycket spolande.
Fick svar ifrån ebeco som tillverkar golvvärme. Dom att dikt Ann var inte ok. Men det räckte med minst 1mm spackel eller bruk emellan slang och kabel.
 
  • Gilla
Ring
  • Laddar…
M mange1978 skrev:
Längsta sträckan är max 1.5m, så det blir inte så mycket spolande.
Fick svar ifrån ebeco som tillverkar golvvärme. Dom att dikt Ann var inte ok. Men det räckte med minst 1mm spackel eller bruk emellan slang och kabel.
Om jag vore dig så fräs ur lite till så du får plats med isolering tunnaste rörisolering
Sedan är det ok
 
B byggarätt skrev:
Om jag vore dig så fräs ur lite till så du får plats med isolering tunnaste rörisolering
Sedan är det ok
Mycket bra förslag!
Tack så mycket! :)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vilken sorts värmekabel har du?
Vanlig serieresistiv värmekabel (typ T2 blå) måste ha flytspackel omkring sig så den kyls - annars blir den överhettad och skadas.
Om du har självbegränsande (Typ T2 röd) blir dom vanliga sorterna aldrig mer än ca 70 grader och det tror jag pex-röret tål.
20mm PEX behöver ligga en bit ner i betonggolvet eller kompletteras med plåtar för att värmen ska fördela sig.
Annars blir det "randig" värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.