Hejsan forumet!

Jag har i ett rum i källaren som har lite mörka fläckar i ett hörn och lite vid sidan om det, jag provade med att hålla ett hushållspapper emot det och det kändes torrt så tror väl inte att det är en pågående fuktskada. Går detta att kontrollera på ett mer säkert sätt och isånafall kan ni länka instrument?
Och hur skulle man kunna tvätta bort detta för att se om de kommer tillbaka, rent klorin och en hårdborste?

Tack på förhand!
 
  • Mörka fläckar vid hörnet och längs nedre delen av en vit vägg ovanför trägolvet i ett källarrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du kan tejpa upp en rejäl bit plastfolie över det skadade området som du låter sitta kvar ett antal dagar och så ser du efter om folien blir fuktig. I så fall är det tillskjutande fukt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan tejpa upp en rejäl bit plastfolie över det skadade området som du låter sitta kvar ett antal dagar och så ser du efter om folien blir fuktig. I så fall är det tillskjutande fukt.
Skall jag tejpa folien diktan mot väggen eller lämna en liten luftspalt?
 
S Stabbsson skrev:
Skall jag tejpa folien diktan mot väggen eller lämna en liten luftspalt?
Det spelar ingen roll så länge det är helt tätt runt om.
 
Raka Raka skrev:
Det spelar ingen roll så länge det är helt tätt runt om.
Okej då är jag helt med!

Men ni som kanske har haft något liknande har ni kunnat tvätta bort det? Ska ju givetvis vara en gammal skada isåfall men antar att även om den är gammal så kan de komma igen
 
BirgitS
Mögel brukar gå att tvätta bort på vanligt sätt men om all "färg" inte försvinner kan man ta till klorin som bleker. Mögel kräver näring och fukt för att växa annars dör det. När det gäller fukt i källare är det viktigt med ventilationen och är det väldigt fuktigt kan man använda avfuktare. Dessutom är inte organiska material som trä bra eftersom det är näring för möglet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.