Hej!

Vill kolla med er om ni tycker pengen är rimlig.
Håller på med ett nybygge av ett Eksjöhus. Har suttit och prickat i en massa olika färger för uttag, spottar nätverksuttag etc. Se bild.

Vidare så har jag bestämt mig för att köra plejd i alla rummen. Summan landade på ca 206000:- inkl jobb och material. Framdragning av högtalarkablar lite här och där samt frammatning till framtida garage.
Ritningen är hyffsat kluddig så lägg inte för stor vikt i den.
Har kommit fram till följande:
24x fönstersmygspottar
ca 10x lamputtag ovanför fönster för julstjärnor etc.
15x lamputtag tak
24x takspots
19x högtalarplatser att dra fram kabel till. Kommer nog minska dock
eluttag samt nätverksuttag vet jag inte riktigt.

Vad säger ni?
 
  • Kluddig handritad planritning av hus med markeringar för elektriska installationer som uttag och spottar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En plejdpuck kostar ju lite och beroende på hur mycket som ska hamna på samma kan det ju dra iväg.
Behöver du ha 15 st lamputtag (utöver standard antar jag då?) i taket om du ska ha 24 spottar?
Är ytterbelysning med armaturer medräknat?

Som referens har vi utöver standard runt 20 takspottar, 15 fönsterspottar, förberett för 8 fasadbelysningar, ett par uttag utomhus & 6 plejdpuckar.
Betalade runt 50tkr.
 
  • Gilla
socker22
  • Laddar…
206` tusen är det hela elinstallationen eller är det extra för Plejd och spottar?
 
Är det ett nybygge så ingår väll all kabeldragning, dossytemen, central osv i det priset eller?
 
  • Gilla
socker22
  • Laddar…
det är för hela Elinstalltionen inkl. Grundel, tillägg och Plejd.
 
Stömmer bra!
 
Hur stort är huset? Det är viktigt att veta om du frågar om priset.
 
  • Gilla
socker22
  • Laddar…
Låter väl ganska rimligt //jobbat med el, kanske lite i övre skiktet än undre men är ju omöjligt att säga utan ha koll på projektering. Dock vill jag ändå propsa på ta in fler offerter om ni inte är låsta till en elfirma. Min kompis far skulle ha utpåliggande omdragning till en 20 tals villa, med 1 stor +liten ny central. Första offerten 100ts ink rot (då tog dom bort befintligt visserligen) sen propsa polaren på att han skulle kolla med annan firma jobbet blev gjort för ca 35 ink rot (då drog dom nytt men koppla bort allt gammalt och lät sitta kvar) nya apparater runt om. Var en ganska simpel 2 vån sommarhus på 120 kvm. Det kan verkligen löna sig att kolla runt, dock kan jag inte förstå hur dom kunde få det så billigt svensk reg firma med behörighet och kvitto
 
  • Gilla
socker22
  • Laddar…
Huset är ett Trend Pulpet från Eksjöhus. 152kvm stort. Det ingår även kabeldragning för högtalare till nästan alla rum i huset med.
 
Oj. Ja det var en stor skillnad. Är mest intresserad av att plejdsystemet inte drar iväg för mycket. Har hört på omvägar att elfirman jag valt inprincip är billigast i stan. Väldigt duktiga och seriösa samt ett par yngre grabbar som är genuint intresserade.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om allt ingår enligt svensk standard samt att du därtill har 24 downlights i tak, ett 20-tal i fönstersmygar, rör+kabel till högtalare samt x antal Plejd så tycker jag du har fått ett bra pris.
 
  • Gilla
socker22
  • Laddar…
Topp! Då är jag nöjd. Allt är enligt svensk standard och ett mycket seriöst företag! tack för hjälpen!
 
J Johan456 skrev:
Om allt ingår enligt svensk standard samt att du därtill har 24 downlights i tak, ett 20-tal i fönstersmygar, rör+kabel till högtalare samt x antal Plejd så tycker jag du har fått ett bra pris.
Ja, jag tycker nästan det låter lite billigt t.o.m
 
  • Gilla
socker22
  • Laddar…
Det gillar vi!
 
Nu är allt säkert 100%med firman men googla företaget så att dom verkligen har behörighet är alldrig fel att vara noggrann. Låter isf som en bra deal är ju somsagt en rejäl villa med mycket tillbehör så klart det drar iväg. När du ändå är i farten. Du har inte tänkt på drar förberedande för elbilsladdare, solceller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.