har påbörjat ett garage/verkstadsbygge i ladan hemma. Jag har samlat på mig sandwich element som blivit över på byggen jag vart på. Tanken är att använda dom som väggar. Då det redan finns ett betonggolv tänkte jag mura ett varv med Leca för att få en plan start. Måtten blir 7,8x6,8. Elementen är 1,20 höga så 3st i höjd + Leca ger en takhöjd på ca 3,8m

Ställer 6tum6 som stolp att skruva elementen mot men även för att bära upp taket, vilket bara blir ett platt bjälklag då jag redan har ett yttertak på ladan. En limträbalk skall även upp så jag slipper stolp i mitten på golvet. Tror det ska räcka att regla ut från limträ balken sen, det ska bara bära sen egen vikt. Så långt har jag planen klar för mig men resten får växa fram under resans gång

Steg ett blir att röja ur alla saker man lyckas samla på sig.
Bomba gärna på med idéer och feedback!
 
Staplar av isolerade byggplattor och olika byggmaterial inuti ett halvöppet förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träkonstruktion med tak inne i en halmtäckt lada, diverse byggmaterial och verktyg synliga runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Upprivet betonggolv i en loge med synliga stenar och jord, bredvid en spade som markerar reparationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Härliga dagar nu när våren verkligen har kommit. Blir så mycket trevligare att vara ute och bygga då! Nu har logen städats ur och jag har gett mig på att laga golvet där tjälen har lyft stenar under plattan. Här ser man tydligt hur viktigt det är att alltid gjuta på ett kapillärbrytande material. Dvs makadam 8-16 eller liknande.
 
Oj i tråden händer inte mycket. Det kom en badrumsrenovering och en vinter emellan. Men nu har en långsida kommit upp och är på god väg att bli klar med ena gaveln. Limträbalken är beställd och ska sättas upp innan nästa långsida görs klar.

Ser lite lustigt ut nu när blocken är i olika färger men när allt är uppe ska det målas.
 
  • Byggarbetsplats med en delvis uppförd vägg och olika färgade block, stegar och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henrik911 och 2 till
  • Laddar…
Kul att se att nån mera håller på i ett gammalt uthus. Har samma projekt själv. Har gjutit platta nu i somras och håller på att sätta in gamla vikportar nu. Har också sandwichelement som ska in på insidan. Hur fäste du dom i lecablocken i botten?
 
  • Ny gjuten betongplatta intill gammal trävägg och tegelmur i ett renoverat uthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Härligt! Mitt projekt har stannat av igen men tanken är att jag ska köra igång till våren igen.

jag har inte fäst dom alls i lecan. Jag la en syllisolering och sen ställde jag dom bara på lecan och fäste dom i reglarna i väggen.
 
Microkatten
Intressant projekt, då jag också har tankar om att ev bygga in verkstad i min gamla loge.

Golvet i gamla uthus och logar är ofta ganska primitivt, och cementplattor, betonggjutningar eller vad man nu har för golv rör sig gärna med tjälen. Ser att du har liknande problem. Har du kunnat gräva tillräckligt djupt för att kunna få ett väldränerat lager under betongen?
 
Jag grävde ur så jag hamna en 10cm under underkant bf golv. Sen fyllde jag med singel och gjöt på det. Jag tror att i mitt fall så hade det sjunkit under golvet också.. efter att jag gjutit har inget mer hänt. Men som du säger så la dom nog inte så mycket arbete på golven i uthus.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Låter bra att golvet inte har rört sig (ännu )! Jag antar du armerade, vad hade du för tjocklek på plattan?

När de byggde min loge för 100+ år sedan började de med att gräva en stor grop. Därefter åkte de till närmsta åker och hämtade enorma stenbumlingar och slängde ner i gropen, fyllde på med en del av den lera de precis grävt upp och stampade till ytan.

Några år senare när jordbruket mekaniserades göt de en tunn, oarmerad betongplatta. Denna har ändå hållit hyfsat bra, men behöver fixas till för verkstadsbruk. De stora stenbumlingarna i grunden gör att det inte dock inte går att gräva ut speciellt mycket, men en mindre nygjuten del har hållit bra.
 
Det är nog samma i mitt golv som i ditt. Fast det är byggt 1959 gissar på att plattan är mellan 8-10cm den är gjuten i 4 olika plattor. Var bara utefter en vägg det sjunkit och gått sönder. Det var det jag lagade i.

men om du har höjd så gjut uppe på det befintliga golvet. Då får du ju stöd av den gamla plattan. Underlaget borde ju ha rört sig färdigt om det är 100år alternativt att flyta golvet med en fiberbetong. Det funderar jag på att göra vid ett senare tillfälle.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Jaså du ställde bara ner dom på leca blocken. Vill ha mitt eld säkert så jag kan svetsa i mitt så nåt slags vinkel plåt vill jag ha i botten.
 
Inredning av en byggnad under konstruktion med limträbalk, väggar uppe och en mobil arbetsplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett bygge med nyinstallerad limträbalk, uppförda väggar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti ett pågående byggprojekt med uppsatta väggar, synlig limträbalk i taket och byggverktyg spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av en byggnad under konstruktion med limträbalk, väggar uppe och en mobil arbetsplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu var det länge sedan jag la upp nått. Men i år på semestern så tog jag tag i bygget på allvar. Limträbalk har monterats, alla väggar är uppe. Porten är beställd och landar nog hemma i veckan. Väggarna kommer att sprutmålas sedan. Och jag har även bestämt mig för att flytspackla golvet med ett industrispackel. ricktigt kul nu när börjar få en helhet på det.
 
  • Interiör av en byggnad under konstruktion med uppförda limträbalkar, väggar och ställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Hej
Intressant bygge
Jag skall bygga på samma sätt
Hur gjorde du bakom, blir väl mellanrum mellan vägg och ytterpanel pga timmerstockarna?Tänker blir musspring där

Hur lyfte du panelerna. de är rätt tunga?
Är ju svårt att slinga dem då slingen blir i vägen under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.