Ett vitt entrétak med låg lutning över en röd dörr på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!
Hur bygger jag ett liknande entrétak? Jag vill ha det så lågt som möjligt. Hur mycket lutning bör det vara på taket? Jag har letat byggbeskrivningar för att få ”takstolarna” rätt men inte hittat något. Kan man använda skivor som underlag för papp och plåt?

Tacksam för tips!
 
M
Lutning på tak beror på vilket ytskikt du ska köra på.
Tabell över minsta lutning för olika typer av taktäckningsmaterial med vinkeluppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Tack för info, det blir ett plåttak som på bilden.
 
Bara för skojs skull visar jag hur vi gjorde.
Skönt att bli av den begagnade lastpallstrappan!
Husentré med vit träveranda och trapetsplåtstak, oavslutade hörnlister syns på väggpanelerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket är bara vanlig, enkel trapetsplåt.
Byggt förra året. Ett par hörnlister på "väggarna" saknas.
Ingen vill väl ha ritningen va?
 
Sök på 'valmat entretak' så finns det lite bilder både på forumet och resten av internet. Exakt utformning beror lite på förutsättningarna. Hur stort ska det vara? Vilken snözon? Begränsas lutning och höjd av något?
 
useless useless skrev:
Sök på 'valmat entretak' så finns det lite bilder både på forumet och resten av internet. Exakt utformning beror lite på förutsättningarna. Hur stort ska det vara? Vilken snözon? Begränsas lutning och höjd av något?
Tack för tips! Det är snözon 2, inga begränsningar finns i höjd men jag tycker det är finast om det inte blir för stor lutning. Det blir inte så stort som på bilden.
 
Rickard.
Ett kuverttak med väldigt låg lutning ser lätt helt platt ut nerifrån och då försvinner hela syftet tycker jag. Det beror såklart en hel del hur det ser ut runt omkring men en värt att poängtera tycker jag.
 
  • Gilla
Snicklis
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ett kuverttak med väldigt låg lutning ser lätt helt platt ut nerifrån och då försvinner hela syftet tycker jag. Det beror såklart en hel del hur det ser ut runt omkring men en värt att poängtera tycker jag.
Det har jag inte tänkt på. Tack!

useless useless skrev:
Sök på 'valmat entretak' så finns det lite bilder både på forumet och resten av internet. Exakt utformning beror lite på förutsättningarna. Hur stort ska det vara? Vilken snözon? Begränsas lutning och höjd av något?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bara för skojs skull visar jag hur vi gjorde.
Skönt att bli av den begagnade lastpallstrappan!
[bild]
Taket är bara vanlig, enkel trapetsplåt.
Byggt förra året. Ett par hörnlister på "väggarna" saknas.
Ingen vill väl ha ritningen va?
Passar bra till huset tycker jag!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bara för skojs skull visar jag hur vi gjorde.
Skönt att bli av den begagnade lastpallstrappan!
[bild]
Taket är bara vanlig, enkel trapetsplåt.
Byggt förra året. Ett par hörnlister på "väggarna" saknas.
Ingen vill väl ha ritningen va?
De är bara bygga eller måste man söka bygglov eller nåt har tänkt bygga entretak I liknande stil fast 5m x 2.5m.. Har läst att skärmtak under 15kvm behöver man inte söka bygglov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.