Godkväll.
Har en källare på 80kvm som jag ska börja renovera inom kort. Här på tråden kommer jag publicera bilder och uppdatera er om projektet. Då jag mer eller mindre har fastnat på denna sidan och läser om allt, så har jag förstått att det finns en massa kunniga personer här som kanske kan hjälpa mig under resans gång.
Jag börjar med en fråga direkt, vilka väggar tror ni är bärande i källaren? Själv TROR jag att det är de jag har målat blått runt men är osäker. Vill riva så många som går, då vi inte är nöjda med planlösningen. Väldigt tacksam för hjälp och svar.
Mvh Rasmus
Ritning av källarplan med markeringar i blått runt vissa väggar, används för att diskutera bärande konstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av källarplan med blå markeringar runt potentiellt bärande väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet arkitektritning av en källarplanlösning med måttangivelser och vissa väggar markerade i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det går inte att se bilderna.
 
useless useless skrev:
Det går inte att se bilderna.
Ojdå, måste blivit något galet. Funkar de nu?
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Vad har du för mellanbjälklag? Lättbetong?

De brukar isf ligga i långa balkar som bärs upp av betongholstensväggarna, så jag skulle säga att alla innerväggar i betonghålsten är bärande.
 
Jag skulle vilja påstå att du har helt rätt. Det är ingenting på armeringsritningen som skvallrar om annat. Troligen är dock även stumparna på var sida om garageporten med tillhörande balk också det.
 
C corre skrev:
Vad har du för mellanbjälklag? Lättbetong?

De brukar isf ligga i långa balkar som bärs upp av betongholstensväggarna, så jag skulle säga att alla innerväggar i betonghålsten är bärande.
Mellanbjälklaget är nog vanlig betong.
Och för att veta det så behöver jag knacka ner puts och kolla vad det är murat med?
Har knackat på väggen och på vissa ställen låter det som att det är solid betong eller fyllda murblock.
 
Ritningen visar betonghålsten, så den är bara att följa.
Mellanbjälklaget behöver du bara klura på om du vill ta ned väggar av betonghålsten, då måste de avväxlas med stålbalk och den behöver en konstruktör räkna på för bygglovsansökan.
 
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Och för att veta det så behöver jag knacka ner puts och kolla vad det är murat med?
Har knackat på väggen och på vissa ställen låter det som att det är solid betong eller fyllda murblock.
Det är murat med betonghålsten och bjälklaget är betong, det framgår på konstruktionsritningen.
 
C C.Lundin skrev:
Jag skulle vilja påstå att du har helt rätt. Det är ingenting på armeringsritningen som skvallrar om annat. Troligen är dock även stumparna på var sida om garageporten med tillhörande balk också det.
Så alla de tunnare väggarna borde bara gå att ta ner?
 
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Så alla de tunnare väggarna borde bara gå att ta ner?
Det borde de. Troligtvis är de byggda efter man gjutit bjälklaget.
De skulle däremot kunna verka stabiliserande, men då borde de varit murade i tegel. Vågar inte riktigt säga varken bu eller bä där.
 
Tack för snabba svar, håller er uppdaterade när första väggen är nere. Förhoppningsvis går det fort :crysmile:
 
Vad är det för mark utanför källaren?
Är det bara planlösning du ska ändra på eller tänker du isolera golvet och gräva ut under för att få bättre takhöjd?

Hålstensväggarna är bärande och måste ersättas med stålbalk om du tänker öppna upp!
Där behöver du konstruktör till bygglovsritning!

Var försiktig med ytterväggar då det kan finnas marktryck.
 
B byggarätt skrev:
Vad är det för mark utanför källaren?
Är det bara planlösning du ska ändra på eller tänker du isolera golvet och gräva ut under för att få bättre takhöjd?

Hålstensväggarna är bärande och måste ersättas med stålbalk om du tänker öppna upp!
Där behöver du konstruktör till bygglovsritning!

Var försiktig med ytterväggar då det kan finnas marktryck.
Utanför källaren är det mestadels sand.
Tanken med källaren är:
Dränera med isodrän.
Gräva ur så mycket som går för högre takhöjd och isolera plattan.
Ändra planlösning då det ska bli gästrum, hobbyrum, badrum, tvättstuga och någon form av rum till förvaring.
Vi tycker gillar inte planlösningen alls nu då det känns som en källare i en bygdegård, det är även väldigt kyligt där nere och där står vår duschkabin.
 
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Utanför källaren är det mestadels sand.
Tanken med källaren är:
Dränera med isodrän.
Gräva ur så mycket som går för högre takhöjd och isolera plattan.
Ändra planlösning då det ska bli gästrum, hobbyrum, badrum, tvättstuga och någon form av rum till förvaring.
Vi tycker gillar inte planlösningen alls nu då det känns som en källare i en bygdegård, det är även väldigt kyligt där nere och där står vår duschkabin.
Ok jag hade valt platonmatta utvändigt med isodrän innanför
Hängslen o livrem
Avlastningen bör ni göra innan ni gräver och sänker golvet
Se till att förstärka även upplägg och grundlägg dessa först på rätt djup
När avlastningar är permanent monterade så gräv ur och förstärk grundläggning bit för bit till färdigt djup
Glöm inte kapilärbrytande under grundmuren

När huset har ny grundmur så bygger ni kontriforer inne på tvärsen och längden och sedan gräver ni ut till full takhöjd och flyttar ev installationer

I ett projekt gjorde jag en sänkning med 90 cm med undergjutning och dränering blev ett fantastiskt resultat med modern 30 cm isolering platta med golvvärme och en yttre dränering med isolering och platonmatta blev jättebra
 
B byggarätt skrev:
Ok jag hade valt platonmatta utvändigt med isodrän innanför
Hängslen o livrem
Avlastningen bör ni göra innan ni gräver och sänker golvet
Se till att förstärka även upplägg och grundlägg dessa först på rätt djup
När avlastningar är permanent monterade så gräv ur och förstärk grundläggning bit för bit till färdigt djup
Glöm inte kapilärbrytande under grundmuren

När huset har ny grundmur så bygger ni kontriforer inne på tvärsen och längden och sedan gräver ni ut till full takhöjd och flyttar ev installationer

I ett projekt gjorde jag en sänkning med 90 cm med undergjutning och dränering blev ett fantastiskt resultat med modern 30 cm isolering platta med golvvärme och en yttre dränering med isolering och platonmatta blev jättebra
Jag kanske är korkad eller väldigt trög men vad menar du med ”förstärka även upplägg och grundlägg dessa först på rätt djup”?
Tack för svar, låter som du gjort renoveringen väldigt bra och uppskattar all hjälp och tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.