Hej!

Ny som medlem men har läst många trådar under en lång period tills jag bestämde mig för att göra ett konto nu när källaren börjar frästa mig!

Lite bakstory, köpte ett fritidshus i sämsta möjliga skick som jag gjort stomrent och totalrenoverat. Huset är 75Kvm och har en lika stor grovkällare. Jag har en tomt på 1500kvm och har gått och funderat över att bygga ut ovan jord men har bestämt mig för att spara på tomtens storlek och göra boyta i källaren. Har erfarenhet av nyproduktion, el, vvs osv men lite mer begränsad erfarenhet kring källare osv.

Huset är dränerat för 15 år sedan med rör och makadam fyllt runt om. Steg 1 är att gräva upp och köra Isodrän + ny dränering. Tidigare ägare gick ur tiden och huset såldes som dödsbo av en son som aldrig haft kontakt med sina föräldrar vilket resulterat i att väldigt lite info finns. Det jag vet är att föräldrarna byggde huset och är den ända ägaren som funnits. En besiktning visade källaren var i bra skick men 17% fuktkvot uppmätt i blindbotten pga att man valt att plasta blindbotten (man har tagit isolering, frigolitblock och sedan satt en plast) Vilket vi alla vet inte är en lösning att föredra, det har även saknats ventiler i utrymmet. Bjälklaget kommer nog till stordel vara synlig när källaren väl blivit ett varmutrymme.

Det jag funderar lite över är golvet. I 3 av 4 utrymmen har man lagt på en 10 cm och slutligen gjort ett ytskikt med någon svart grej som jag tagit bild på, vad har man gjort här?

Jag borrade ett hål och det verkar som det finns frigolitblock under golvet i källaren och den är gjuten ca 20-30 Cm tjock. Kommer man behöva att gräva ur hela golvet och regla upp det? Detta är ett jobb som vore skönt att undvika om det var möjligt. Det finns även 2 golvbrunnar som tanken är att jag ska bila upp och ta bort.

Väggarna i källaren är till 70% putsade och man har även börjat fälla in eldosor vilket jag tolkar som att det funnits en tanke att inreda källaren.

Detta är tänkt att startas som en projekttråd och många frågor och funderingar lär tillkomma under resans gång.
 
  • Hand som håller en betongbit med svart ytskikt från källargolvet, med oputsad vägg och golv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt, skadat källargolv med uppsprucket ytskikt och synlig underliggande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedskalad yta på ett källargolv med sprickbildningar och flagnande svart beläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en källargolvyta med svart material över frigolitisolering, hål borrat i golvet, lampor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
När är huset byggt? Årtalet skvallrar en del om hur man byggde källaren.

När du borrat under golvet så har du hittat frigolit om jag tolkar dig rätt. Troligen är det EPS, standardisolering för grunder. Hur tjock var den sa du? Eller var frigoliten cementblandad? Då kan det vara EPS, det är frigolitkulor blandat med cement.

Oavsett isolermetod måste man ha ett ytskikt som är hårt, då brukar man gjuta en armerad kaka ovanpå, vanligen 8-10cm tjock. Är man ingen höjdare på att gjuta så kan de bli lite ojämt, då brukar man lägga på ett lager flytspackel för att göra de jämt. Kan de vara de svarta du ser? Alternativt att det är en finsats, dvs en gjutning av betong för att skapa en bra yta.
 
Tejpa en plast på typ 1 m fyrkant på golvet och kontrollera om det bildas kondesn under den efter ett par dagar, förblir den torr har du en bra platta som troligtvis är isolerad och torrt under.
 
  • Gilla
Swamp och 1 till
  • Laddar…
Bra tips! Är det bäst att göra detta där dem inte byggt på någonting ?
 
Nu så är det bara att vänta och se..
 
  • Folie täckt område på betonggolv inramat med silvertejp, antydan om renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastfolie täcker betonggolv med klistrig tejp i ett kvadratiskt mönster, byggprocess i vänteläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tobben87 skrev:
När är huset byggt? Årtalet skvallrar en del om hur man byggde källaren.

När du borrat under golvet så har du hittat frigolit om jag tolkar dig rätt. Troligen är det EPS, standardisolering för grunder. Hur tjock var den sa du? Eller var frigoliten cementblandad? Då kan det vara EPS, det är frigolitkulor blandat med cement.

Oavsett isolermetod måste man ha ett ytskikt som är hårt, då brukar man gjuta en armerad kaka ovanpå, vanligen 8-10cm tjock. Är man ingen höjdare på att gjuta så kan de bli lite ojämt, då brukar man lägga på ett lager flytspackel för att göra de jämt. Kan de vara de svarta du ser? Alternativt att det är en finsats, dvs en gjutning av betong för att skapa en bra yta.
Oj inte sätt ditt svar!
1972 är det byggt, våran granne vars hus är byggt samtidigt tror sig minnas att dem sagt att de planerade för att inreda källaren i våran hus men inte i hennes pga att vårat ligger bättre i läget (nära berg och i en ganska brant backe)

Jag borrade ett 14 hål bara, och jag är inte helt hundra på om det är frigolit från golvet eller taket (Frigolit blocken är kvar i taket tillsvidare) Jag dammsög innan jag borrade men det kan ju skaka ner från taket iaf. Är det dumt att göra fler hål och försöka se mera? Med borren mätt är det ca 20cm "platta" innan det går lättare, Det är en klack i 3 rum med som du säger jämnar yta plus att man målat den.

Det är en gammal dushhörna innanför upphöjningen.
 
  • Källargolv med borrspån, bilhjul och en blå plasthätta över ett hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Per_Eriksson skrev:
Tejpa en plast på typ 1 m fyrkant på golvet och kontrollera om det bildas kondesn under den efter ett par dagar, förblir den torr har du en bra platta som troligtvis är isolerad och torrt under.

Fungerar det även om källaren håller låg temperatur?
 
Ritade en bild över källaren för att förtydliga lite vad jag menar, jag har 2 funderingar kring dräneringsbiten.

A. Jag skulle vilja göra denna delen utbyggd för att få ett rektangulärt hus. Hur gör jag detta bäst? Kan man gräva ur och fylla "golvet" med makadam eller dylikt och sen bara mura upp till övriga nivån på grunden? Har ca 60 cm över mark och runt 180cm under mark.

B. Så ser trappan ut idag, tanken är att förskjuta den så dörren går in i rummet innan, hur gör man med dräneringen kring en del som blir utomhus? den delen behöver ju också isoleras utifrån, går det att köra Isodrän och sen putsa den delen som blir synlig?
 
  • Schematisk ritning över en källare med markerade områden för utbyggnad och trappförskjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här var det inte mycket input alls... får söka mig vidare! Tack till er som svarat!
 
BirgitS
I forumet Socialt & Projekt är det normala att det är trådar med bilder på vad man har gjort men inte särskilt mycket frågor. Har man specifika frågor får man oftare svar om man ställer dem i det forum som handlar om just den frågan.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.