Staffans2000
Japp.
Innan jag kastar bort dem, skulle jag vilja veta ifall de kan repareras. Tog några bilder på innanmätet. Är det en självklar komponent som orsakar blinkandet?

Öppnad elektronisk apparat med synliga komponenter inklusive kondensatorer och kretskort, möjligt fel orsakar blinkande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad elektrisk enhet med synligt kretskort och kondensatorer, eventuell skada för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikkort inuti en enhet med synliga kretsar och komponenter möjligen relaterade till ett fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad LED-lampa med synligt kretskort och komponenter på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kretskort i en LED-belysningsmodul med synliga lödpunkter och metallkylfläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har bara rotat runt med 12 V-spottar och där är det till 99% dioderna som fallerar. I mitt fall 1 W-dioder.
Drivelektroniken upplever jag som driftsäker.
Osäkert om det är överförbart på en nätansluten spot. Själv hade jag inte gett mig på att fixa nätansluta spottar.
 
Switchregulatorn heter LIS8516 om jag läser rätt på bilden. Här finns en beskrivning av den kretsen: http://www.datasheetcafe.com/lis8516-datasheet-control-led-drive-switch/
Jag hittar bara datablad på kinesiska så det blir lite gissningar. Det finns ingen återkoppling från sekundärsidan till kretsen. Den enda återkopplingen tycks vara en mätning av strömmen i primärlindningen på transformatorn. Strömmen mäts med ett motstånd anslutet mellan pinnen CS (nummer 2) och jord. De switchkretsar jag jobbat med har en timeout som fungerar så att om återkopplingen inte reagerat på en stund så stänger den av sig för att sedan försöka igen efter en stund. Därav blinkningarna.

Det kan vara ett fel i transformatorn som gör att det går för mycket ström. Det lär du inte kunna åtgärda.

Det kan vara ett fel i switchkretsen så att strömmätningen inte fungerar. Det skulle då gå att byta switchkretsen om du finner det mödan värt och kan få tag på en ny.

Det kan vara fel på mätmotståndet. Följ kopparbanor eller använd mätinstrument för att se vilket av motstånden som är anslutet till pinne 2 på kretsen. Mät om det har den resistans som det är märkt med.

Det kan vara något som drar onormalt mycket ström på sekundärsidan. Svår att se på bilderna vad det skulle vara.

Effektmotståndet på primärsidan är antagligen avsett som säkring. Det skall brinna av om det går för mycket ström. Har det den resistans det skall ha? Om det av någon anledning tagit skada kanske det har för hög resistans så att den glättade spänningen i den stora 15 uF kondensatorn sjunker när kretsen börjar jobba.
 
Staffans2000
Tackar för svaren.

Finns det mer än ett motstånd. Det randiga?
För "tunnorna" är väl kondensatorer?
 
Jag läste rubriken igen. Det är alltså flera som börjat blinka samtidigt? Finns det en dimmer inblandad? Det låter konstigt att flera lampor skulle gå sönder på samma sätt samtidigt. Om de är inkopplade via dimmer så prova att koppla in dem utan dimmer.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Finns det mer än ett motstånd.
På bild 3 intill kortsidan på kretsen sitter tre ytmonterade motstånd sida vid sida. R4, R5 och R6. Det randiga hålmonterade är effektmotståndet som fungerar som säkring.
 
Staffans2000
Ingen dimmer.
De har använts till växtbelysning. Alla var på samtidigt i tolvtimmarsintervaller. De lade av en efter en med samma symtom. De började blinka till då och då, för att med tiden blinka allt oftare.
 
Staffans2000
A Avemo skrev:
På bild 3 intill kortsidan på kretsen sitter tre ytmonterade motstånd sida vid sida. R4, R5 och R6. Det randiga hålmonterade är effektmotståndet som fungerar som säkring.
Aha.
De små svarta rackarna med vita siffror?
 
Precis. Siffrorna anger resistansen. R läses som kommatecken. 5R60 är 5,6 ohm.
 
När jag lagar defekta spottar (12 V-typ) så byglar jag helt enkelt diod efter diod med en pincett. När blinkning eller ljusstyrkan återgår till normalläge så vet jag vilken diod som behöver bytas.
Lite svårare att mecka runt på det viset i en nätansluten enhet dock.
 
Sätter en peng på C8
 
Staffans2000
B Bumlersson skrev:
Sätter en peng på C8
C8?

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
C8?

Staffans
Närbild av ett kretskort med komponenter och en markerad kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
C8?

Staffans
 
Ska nog vara C1 när jag tittar nogrannare
 
Närbild av ett kretskort med fokus på en kondensator omgiven av en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.