Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Själva trekammarbrunnen är troligtvis lämplig för ett hushåll (5 personer) som det står på kvittot. Är trekammarbrunnen i plast, betong och vilket märke/modell?

Det är förmodligen den efterföljande infiltrationsbädden som kommunen har anmärkt på vid något tidigare besök. Den behöver då göras om, eventuellt förläggas på annan plats, även kanske uppdateras med en fosforfälla. I värsta fall kanske det endast finns en stenkista.

I värsta fall måste hela avloppsanläggningen förnyas. En kostnad på +100000 kr.

Ta kontakt med kommunens miljö- och hälsovårdsförvaltning snarast.

Möjligtvis kan ni hävda dolt fel och kräva säljaren på en slant, dock endast en del då nuvarande avlopp är gammalt. Säljaren har en skyldighet att informera er om ålägganden från kommun och myndigheter. Nu borde ni dock ha reagerat på uppgiften om att avloppet endast är till för två personer.

Edit: Ser att ni fått många bra svar under den tiden jag skrev mitt inlägg.
Stenkista? till avlopp. Det är inte ok.
 
D Daniel 109 skrev:
Ett trettio år gammalt avlopp får man räkna med att är slut. Föreläggande om åtgärd brukar vara med två års åtgärds tid. Så sannolikt har dig två år på du att fixa avloppet.

Det finns inget som säger att en köpare skall kunna göra denna typ av bedömningar.
Tex skall inte en ”gemene man” veta om att det normalt beskrivs familj dvs 5 personer.

Säljaren ansvarar för uppgifter lämnade till mäklaren.

mäklaren ansvarar för att vara sanningsenlig utigrån de uppgifter hen fått till sig.

för mig skulle stegen vara att
1) maila säljaren och fråga om Mäklaren känner till ”dessa papper”. Och bifoga foto av pappren i bunten.

2a) om Ja, skicka de specifika papprena till mäklaren och fråga om hen sett dem?

3a) om ja, fråga vad hen anser att hen borde ha informerat om.

4a) gå till Jurist.

2b) om nej, fråga hur det kommer sig.

3b) skicka ett mail där du kräver att säljaren tar på sig kostnaderna som krävs för att kunna vara 2 som använder avloppet.
 
D Daniel 109 skrev:
Uppgiften om två personer är isig en uppgift som en insatt person skulle reagera på. I Sverige dimensioneras avlopp efter hushåll om 5personer. I tex Englad dimensioneras de efter hur många huset är byggt för. Har ni fått någon information om åldern på avloppet eller liknande?
Menar du att Mäklaren har ett ansvar att förstå det?
Eller besiktningsmannen?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som sagt, inte troligt att de har den dyra rutinen men det är ytterst en kommunalpolitisk prioriteringsfråga. (En kommun med rödgrönt styre kan kanske tänkas lägga budgetresurser på tillsyn av enskilda avlopp vid fastighetsägarbyte?)
Nyss konstaterade du ju att man kan skriva in det i fastighetsregistret och då gäller det bums vid ägarbyte. Oavsett färg på kommunledningen!
 
för att vara lite ot har det gjorts undersökningar om vad som gör att en kommun eller ett företag satsar på miljöfrågor. Det finns inga samband mellan miljöarbete och politisk färg, inte heller med kommunens ekonomi. Både för kommun och företag handlar det bara om enskilda starka personer som driver frågan och får med sig kommunen. Finns exempel i företag med en stark miljöprofil där en person slutat och sen har man tappat den positionen. Tror det var miljöaktuellt eller Fores som gjorde underlaget.
 
Claes Sörmland
L Lesserwisser skrev:
Nyss konstaterade du ju att man kan skriva in det i fastighetsregistret och då gäller det bums vid ägarbyte. Oavsett färg på kommunledningen!
Jag vet inte riktigt vad du vill säga men den kommunala kostnaden är att ha personal som följer upp förelägganden eller förbud. Att bara registrera ett föreläggande i fastighetsregistret leder inte till att fastighetsägaren ordnar med ett nytt avlopp. Kommunens personal måste vanligen informera, förklara, övertyga och slutligen ibland också tvinga fastighetsägarna med nya förelägganden mot vite. Till det kommer möjligheten att överklaga i varje steg i processen. Det här kostar mycket personal.
 
Claes Sörmland
Så här sammanfattar Lantmäteriet i sin Handbok fastighetsinskrivning hur det går till med den typ av anteckning i fastighetsregistret enligt miljöbalken som diskuteras i tråden:

Utdrag från Lantmäteriets handbok som förklarar anteckning i fastighetsregistret enligt miljöbalken.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte riktigt vad du vill säga men den kommunala kostnaden är att ha personal som följer upp förelägganden eller förbud. Att bara registrera ett föreläggande i fastighetsregistret leder inte till att fastighetsägaren ordnar med ett nytt avlopp. Kommunens personal måste vanligen informera, förklara, övertyga och slutligen ibland också tvinga fastighetsägarna med nya förelägganden mot vite. Till det kommer möjligheten att överklaga i varje steg i processen. Det här kostar mycket personal.
Nu är det 15 år sedan jag jobbade med avloppsfrågor, men finns ett beslut om förbud mot utsläppande av avloppsvatten inskrivet i fastighetsregistret, gäller det även den nya ägaren. Något nytt beslut behövs inte (om det är korrekt formulerat). Man behöver alltså inte övertyga den nya fastighetsägaren. Däremot kommer man att ge den information som behövs och det går säkert att föra ett resonemang om en vettig tidsfrist. Jag har svårt att tänka mig att ett sådant (lite märkligt, villkorat till nästa ägare) beslut är förenat med vite. Händer det inget, får miljömyndigheten förstås fatta ett nytt föreläggande, denna gång med vite. Då inträffar förstås nästa fundering: När det nya beslutet rimligen riktas till den nya ägaren, är förmodligen det beslutet överklagningsbart, till skillnad från det gamla som ju lär ha trätt i kraft för länge sedan.
När det gäller partifärg, är det som någon påpekade tidigare sällan avgörande för miljöambitionen. Däremot lär det ju vara mer lättarbetat i t ex Sundbyberg som hade ett enda enskilt avlopp i mitten av 80-talet och en till ytan stor kommun med många enskilda avlopp, t ex Norrtälje.
 
Claes Sörmland
L Lesserwisser skrev:
Nu är det 15 år sedan jag jobbade med avloppsfrågor, men finns ett beslut om förbud mot utsläppande av avloppsvatten inskrivet i fastighetsregistret, gäller det även den nya ägaren. Något nytt beslut behövs inte (om det är korrekt formulerat). Man behöver alltså inte övertyga den nya fastighetsägaren. Däremot kommer man att ge den information som behövs och det går säkert att föra ett resonemang om en vettig tidsfrist. Jag har svårt att tänka mig att ett sådant (lite märkligt, villkorat till nästa ägare) beslut är förenat med vite. Händer det inget, får miljömyndigheten förstås fatta ett nytt föreläggande, denna gång med vite. Då inträffar förstås nästa fundering: När det nya beslutet rimligen riktas till den nya ägaren, är förmodligen det beslutet överklagningsbart, till skillnad från det gamla som ju lär ha trätt i kraft för länge sedan.
När det gäller partifärg, är det som någon påpekade tidigare sällan avgörande för miljöambitionen. Däremot lär det ju vara mer lättarbetat i t ex Sundbyberg som hade ett enda enskilt avlopp i mitten av 80-talet och en till ytan stor kommun med många enskilda avlopp, t ex Norrtälje.
Vi vet alltså ännu inte om det finns en anteckning i fastighetsregistrets inskrivningsdel gällande TS nyköpta fastighet. TS kollar imorgon. Om det finns där kan TS börja fundera på de exakta formuleringarna i det eventuella föreläggandet/förbudet som är inskrivet och vilka konsekvenser det har för familjen.
 
D Daniel 109 skrev:
Ett trettio år gammalt avlopp får man räkna med att är slut. Föreläggande om åtgärd brukar vara med två års åtgärds tid. Så sannolikt har dig två år på du att fixa avloppet.
Ett trettio år gammalt avlopp borde inte vara slut el anses som gammalt!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
En 30 år gammal infiltration är gammal och får anses vara slut.
Ledningar och slamavskiljare kan hålla längre, men i TS fall är det ju reningen kommunen har synpunkter på och där är infiltrationen en väsentlig del.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Ett trettio år gammalt avlopp borde inte vara slut el anses som gammalt!
En trettio år gammal infiltration är gammal. Väldigt ofta är den då slut. Det är något man som köpare måste räkna med.

Jag har en sådan, i mitt fall funkar den så till vida att vattnet rinner undan. Men jag räknar med att jag måste göra något när kommunen inventerar. Men det tycks inte gå fort här.

Som köpare har man stora krav på att undersöka objektet man köper.
 
Hej.
Föreslår att ni begär att säljaren svarar för kostnader som avser öppna äreeneden som avser myndighetskrav på fastigheten.
Ta kontakt med miljökontoret och fråga vad som gäller och vad det innebär för er som nytillträdda fastighetsägare.
Kan inte vara okänt för säljaren och inget dolt fel...
Viktigt att det sker skriftligt till säljare och mäklaren, särskilt då det handlar om jordabalken.
Mäklaren ska företräda både säljare och köpare
Är ni medlemmar i villaägarna kan ni fråga deras jurist.
Lycka till
/Åsa, Godkänd Besiktningsman Överlåtelsebesiktning SBR

T_rsten T_rsten skrev:
Hej.

Ska försöka förklara detta så väl jag bara kan.

Så jag och min fru är inne i ett köp av ett hus, vi fick nycklarna igår av ägarna 4 dagar tidigare än tillträdesdagen för att vi skulle kunna få helgen att flytta på. När nyckeln lämnades till oss fick vi även en pärm med olika kvitton och dokument.
I denna pärm finns ett dokument från kommunen med ett förbud att använda avlopssystemet så fort ett ägarbyte eller ett ändrat familjeförhållande sker.

Detta är helt nytt för oss, det har under hela försäljningen sagts att systemet är "anpassat för två personer" villket det egentligen inte är då trekammarbrunnen är för 5 personer enligt det gamla kvittot från köpet av den.

Även i det frågeformulär som är upprättat från säljaren så framgår det inte heller att det ligger ett föreläggande på huset eller att det inte är något fel på avlopssystemet.

Vi vet nu inte vad vi ska ta oss till med denna information, för så som dokumentet är skrivet så kommer vi inte kunna utnyttja huset innan avloppet är åtgärdat.

Finns det någon här som vet hur det ligger till eöler vad vi ska eller kan göra?

Mvh Fredrik och Lisa
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
Följ de lösningsorienterande förslagen i tråden och pruta vid tillträdet! Du borde fått denna information av säljaren, och åläggandet sänker värdet på din fastighet. Med hur mycket är din tolkning. 10%,30% 60 %eller 90% av kostnaden för en ny avloppslösning. Detta belopp håller du inne vid slutbetalning. Och informerar o motiverar skriftlig.
 
T_rsten T_rsten skrev:
Vi får se helt enkelt imorgon vad som händer.
Bra tänkt!
Krånglet kring enskilda avlopp gör att dessa frågor i princip alltid är ett problem!
En stor fråga är om kommunalisering kan komma ifråga?
En annan är hysterisk miljörörelse och enskilda stollar i kommunernas hantering
Om du hanterar frågan i två spår 1 Med säljaren mot mäklaren
2 Med erfaren installatör firma som är van att hantera verkligheten ni behöver ju ett avlopp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.