AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilket mög, tur man kör Kodi :)
Kodi kan man ha på Apple TV också.. Kodi är inte en enhet ;) hehe
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Hade en liknande grej som hände mig, där de lyckades köra min Samsung TV över delat WiFi i huset... så när jag satt och kollade på någon film så bytte den plötsligt till Bolibompa... hände ett par gånger innan jag tröttnade och körde internetdelning från mobilen...
 
  • Haha
Kickan42
  • Laddar…
E EXD skrev:
Hade en liknande grej som hände mig, där de lyckades köra min Samsung TV över delat WiFi i huset... så när jag satt och kollade på någon film så bytte den plötsligt till Bolibompa... hände ett par gånger innan jag tröttnade och körde internetdelning från mobilen...
bolibompasyndromet - Samsung har detta automatiskt kl.18 när Bolibompa startar ;)
 
  • Haha
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Bara för att vara tydlig - det är alltså tv:n du skall ändra inställning på. Dvs att den inte byter automatiskt till senast aktiverade ingång! Att Apple TV vaknar när någon försöker logga in på den är väl knappast dålig implementation, snarare en nödvändighet. Huruvida du vill att man skall kunna logga in på den är en annan historia.
 
Majskolv Majskolv skrev:
HDMI Consumer Electronics Control

Funktionen som gör att du sätter på Apple TV och den byter till rätt hdmi automatiskt
Aha, nej, stänga av CEC vill man då inte göra, då blir allt plötsligt mycket svårare att snabbt få igång AppleTVn som i vårt fall används i 99% av fallen.

Jag vill inte heller stänga av funktionen Fjärrkontrollsappen och enheter. Jag tycker det är sjukt mycket smidigare att styra AppleTvn från mobilen än via fjärrkontrollen, särskilt när man ska söka och skriva in text.

Mobilskärmsbild som visar sökfältet med texten "Husdr" och ett virtuellt tangentbord redo för textinmatning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av fjärrkontrollsgränssnitt för AppleTV på mobil, med knappar för att styra enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Popup-fönster på en mobilskärm med texten "Tangentbordsinmatning" för Apple TV med iOS-tangentbord.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vad betyder CEC?
Reläar även kommandon från t.ex. TV-fjärren till ljudanläggningen så att man slipper ha alla dosor framme.
 
elpaco elpaco skrev:
Bara för att vara tydlig - det är alltså tv:n du skall ändra inställning på. Dvs att den inte byter automatiskt till senast aktiverade ingång! Att Apple TV vaknar när någon försöker logga in på den är väl knappast dålig implementation, snarare en nödvändighet. Huruvida du vill att man skall kunna logga in på den är en annan historia.
Man vill väl att tv byter till korrekt hdmi när man startar Apple TV? bättre ställa in Apple TV att inte ta upp signal från obehöriga kan jag tycka.
 
Mats-S
E EXD skrev:
Hade en liknande grej som hände mig, där de lyckades köra min Samsung TV över delat WiFi i huset... så när jag satt och kollade på någon film så bytte den plötsligt till Bolibompa... hände ett par gånger innan jag tröttnade och körde internetdelning från mobilen...
Gäller att man inte ramlar in på grannens TV om man kollar på "Adult TV" ... :sweat::oops:

Vad jag vet så kräver Chromecast att du sitter på samma WiFi för att du ska kunna "fjärrstyra" en TV till dina egna val, ingen Bluetooth som är inblandad för val av TV här.
Men även med Chromecast blir det irriterande avbrott när frugan trycker på fel TV för att ansluta ... händer aldrig att jag gör samma misstag :thinking: ;)
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Aha, nej, stänga av CEC vill man då inte göra, då blir allt plötsligt mycket svårare att snabbt få igång AppleTVn som i vårt fall används i 99% av fallen.

Jag vill inte heller stänga av funktionen Fjärrkontrollsappen och enheter. Jag tycker det är sjukt mycket smidigare att styra AppleTvn från mobilen än via fjärrkontrollen, särskilt när man ska söka och skriva in text.

[bild]
[bild]
[bild]
Ännu enklare att söka med Siri (oftast..)
 
Majskolv Majskolv skrev:
Man vill väl att tv byter till korrekt hdmi när man startar Apple TV? bättre ställa in Apple TV att inte ta upp signal från obehöriga kan jag tycka.
Det är väl ett val man har själv. Det uttalar jag mig inte om, bara att Apple tvn inte gjort något tokigt.
 
F fredl skrev:
Med tanke på att BT läget endast används för att förenkla uppkoppling så skulle jag säga att det här har karaktären I-landsproblem.
Nähä? Menar du att det är ett I-lands problem att alla grannar har Apple-TV som krockar med varandra? :)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Majskolv Majskolv skrev:
Kodi kan man ha på Apple TV också.. Kodi är inte en enhet ;) hehe
Sant ;) Tur man kör en PC med Windows då ;)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mats-S
G gredd skrev:
Nähä? Menar du att det är ett I-lands problem att alla grannar har Apple-TV som krockar med varandra? :)
Inget problem för alla oss som använder dom "fria" lösningarna :cool:
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K klimt skrev:
Vi tittar på "vanlig TV". Vi har en Apple TV ansluten. När man trycker i gång den så går vår TV automatiskt över så att den styrs av Apple TV. Nyss så ändrade vår TV läge till Apple TV utan att vi gjort något och det stod att den styrdes av XY, som är vår granne rakt ovanför, som ombads att skriva in lösenord. Vi gick tillbaka till vanlig TV, då hände det en gång till.
Litet märkligt och obehagligt. Kan man av misstag styra vilken Apple TV som helst och går signalerna fram genom olika lägenheter. Kan vi av misstag råka kopplas upp på grannens Apple TV?
 
Mats-S John Smith skrev:
Inget problem för alla oss som använder dom "fria" lösningarna :cool:
Håller med, men om man kör open source grejer måste man hålla koll på full och limited RGB range osv, vilka codecs som ger bäst bildkvalitet osv. Tror många som völjer Apple inte har den kunskapen och då blir bilden lidande :D
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.