M
Skulle säga att du minskar köket och ökar storleken på wc/d.
 
M
Här kommer ett gratis skissförslag som jag hoppas du tycker är okej, känner mig lite extra snäll på denna lediga måndag. :)
Skiss av en tillbyggnad med måttangivelser, inkluderar vardagsrum, kök, hall, badrum och sovalkov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bifogar ett eget projekt som är liknande till ditt, fast detta är en tillbyggnad.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Marcusskold skrev:
Här kommer ett gratis skissförslag som jag hoppas du tycker är okej, känner mig lite extra snäll på denna lediga måndag. :)
Vad är anledningen till att du har ställt tvättmaskinen i en nisch i stället för direkt bredvid kommoden?
Man tappar väl möjligheten till dubbelsäng i alkoven då.
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är anledningen till att du har ställt tvättmaskinen i en nisch i stället för direkt bredvid kommoden?
Man tappar väl möjligheten till dubbelsäng i alkoven då.
Bra fråga, tänkte mest att man inte behöver en större sängplats på 32kvm.
Sen är det alltid bra med ett större badrum för att kunna tvätta, göra sig iordning m.m.
Men absolut så kan man ta bort nischen om så önskas :)
 
M
Uppdaterade planlösningen lite.
Uppdaterad planritning av en lägenhet med betecknade rum som vardagsrum/kök, hall, WC/dusch och sovalkov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
M Marcusskold skrev:
Uppdaterade planlösningen lite.
[bild]
Stort tack! Fantastisk vilken hjälp man kan få här!

Ser att hallen nu uppfyller tillgänglighetskraven, men inte badrummet. Ytan är idag klassat som förråd och jag hade inte planerat att lämna in någon bygglovsansökan eftersom jag inte ändrar något utvändigt... Har oxå sett nästan en kopia på denna planlösning med ett sånt litet badrum för en nyproducerad lägenhet som såldes förra året. Så det borde ju vara tillåtet?
 
Du behöver bygglov om du gör om en byggnad till bostad eller inreder ytterligare en bostad i befintligt bostadshus.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
M
Kan upprätta bygglovshandlingar och måttsatta handlingar men jobbar inte helt gratis.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
M
T Tallberga69 skrev:
Stort tack! Fantastisk vilken hjälp man kan få här!

Ser att hallen nu uppfyller tillgänglighetskraven, men inte badrummet. Ytan är idag klassat som förråd och jag hade inte planerat att lämna in någon bygglovsansökan eftersom jag inte ändrar något utvändigt... Har oxå sett nästan en kopia på denna planlösning med ett sånt litet badrum för en nyproducerad lägenhet som såldes förra året. Så det borde ju vara tillåtet?
Toaletten borde vara tillgänglig som jag nu har ritat.
 
M Marcusskold skrev:
Toaletten borde vara tillgänglig som jag nu har ritat.
Ok! Låter bra, som sagt stort tack för ritningarna! Jag kommer att ha toalettstolen mot ytterväggen pga hur avloppsröret nu är placerat. Troligen flyttar jag då även duschen till den sidan. I övrigt ser det mycket bra ut. :ok::D
 
BirgitS
T Tallberga69 skrev:
Troligen flyttar jag då även duschen till den sidan.
Det måste du om det fortfarande ska uppfylla tillgänglighetskraven eftersom måtten på båda sidorna av toastolen måste uppfylla kraven (läs om tillgänglighetskraven).
 
Gäller de kraven även en lägenhet ovanpå ett garage?
 
BirgitS
Vet inte, TS måste kolla med kommunen om vad som gäller för att få bygglov.
 
Kraven gäller alla nya bostäder. Det finns vissa lättnader i reglerna för studentbostäder, men jag vet inte om det går att klassa en enstaka lägenhet som det eller om det finns andra hinder?
 
Tillgänglighetskravet kan ju inte uppfyllas om det är enbart en trappa till lägenheten, tycker jag.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.