Hej

För 13 år sedan byggde jag och min dåvarande fru ett hus. Köpte ett hus på helentreprenad, hustillverkar
en skötte all byråkrati mm.

Allt gick bra och vi flyttade in men nu 13 år senare har kommunen upptäckt vi saknar slutbevis. För att de skall kunna ge det krävs div bestyrkande, intyg och ett ifyllt/signerad kontrollplan på 8 sidor.

Hur fan löser jag det och vad händer om jag inte gör det?

Verkar klarat mig bra utan slutbevis hittills så vad skall jag ha det till?

Tack på förhand!
 
De kan inte kräva in intyget så långt i efterhand, däremot kan du få svårigheter att bygga till om du inte har ett godkänt bygglov (inskickat slutbevis) sedan tidigare.

Har du pratat med handläggaren på kommunen?
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
De kan inte kräva in intyget så långt i efterhand, däremot kan du få svårigheter att bygga till om du inte har ett godkänt bygglov (inskickat slutbevis) sedan tidigare.

Har du pratat med handläggaren på kommunen?
Nej inte än, fick brevet idag. Tänkte samla på mig lite åsikter/synpunkter innan jag ringer.
 
Galt Galt skrev:
10 års preskriptionstid.
Be dem fara och flyga.

[länk]
Tack för länken!
 
Hemmakatten
Dessutom när du fick bygglov/byggde så gällde den gamla PBL som inte har lika stränga krav. Och det är den som gäller för ditt bygge.
 
Det kan ev. vara en nackdel den dag du säljer om slutbevis inte finns. Visserligen är det nog inte många spekulanter som kollar sådant, men det kan skapa en osäkerhet hos spekulanterna.

Prata med handläggaren. Du kanske kan fylla i blanketten själv, visst kommer su ihåg att alla punkterna var ifyllda av byggfirman.... Bara att den tydligen kommit bort i hanteringen... Jag tror att myndigheten bara vill städa upp i registret.
 
  • Gilla
Paragrafryttaren
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan ev. vara en nackdel den dag du säljer om slutbevis inte finns. Visserligen är det nog inte många spekulanter som kollar sådant, men det kan skapa en osäkerhet hos spekulanterna.

Prata med handläggaren. Du kanske kan fylla i blanketten själv, visst kommer su ihåg att alla punkterna var ifyllda av byggfirman.... Bara att den tydligen kommit bort i hanteringen... Jag tror att myndigheten bara vill städa upp i registret.
Ja, det är lite detta jag är inne på själv.
Vi kommer sälja inom en tre års period så det hade känns bra om allt var i sin ordning.
 
Kontakta hustillverkaren och se om de har papprena kvar. Om de skötte allt, borde det inte ha varit deras ansvar att se till att ni fick slutbevis? Och ni borde fått kopior på all dokumentation kring husbygget även om de skötte allt under byggtiden.

Som sagta ovan, enligt gamla PBL krävdes inget slutbevis för att få flytta in. Men jag skulle personligen bli skeptisk som köpare om intyg saknas på ett så pass nybyggt hus. Kan tänka mig att intygen som krävs för slutbevis gäller tex våtrum, ventilation och sånt och det kan ju vara relevant att veta att det utförts korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.