Hej,

Huset är byggt 2000 och byggdes av egnahemsbolaget. En & 1/2 plansvilla med alltså snedtak på övervåningen.
Takets konstruktion ser ut så här (mått på reglarna på bilden):

Bifogad bild vid namn "Takkonstruktion".
20200105180240-83.250.25.6.jpg
lfe33bg66h4hlzejvtjb7a9

På övervåningen har huset alltså 3 sovrum, 1 stort i ena änden och 2 små i den andra änden. Dessa två mindre sovrummen skulle jag vilja utöka så att även kattvinden blir en del av sovrummet. Det förslag jag har fått hittils är följande lösning:

Bifogad bild vid namn "Planlösning överplan"
20200105180306-83.250.25.6.jpg
0vlavozko6igxk3hujzfi4nd

Där limträbalken dimensioner och utförande ser ut så här. Om man tänker att takstolarna är numrerade nerifrån och upp så är förslaget alltså att låta en limträbalk vila på takstol nummer 1 och nummer 4. Detta för att man ska kunna ta bort pelaren i kattvinden som stöttar takstol nummer 2 och 3.

Bifogad bild vid namn "Föreslagen lösning".
20200105180327-83.250.25.6.jpg
j3eafejp2f8leua88xix89fm

Tror ni det kan fungera? Behöver jag använda grövre limträbalkar?
 
  • Handritad skiss av en takkonstruktion med måttangivelser och notering om limträbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över övervåning med föreslagen limträbalk över två små sovrum, pilmarkeringar visar borttagna takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av takkonstruktion med måttangivelser för reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen med liknande projekt? Alt åsikter om planen?
 
Varje takstol är en enhet för att ta upp och fördela laster. Det går inta att ändra på någonting utan att hela lastfördelningen ändras. Det måste en konstruktör räkna på.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Takstolarnas högben är dimensionerade utifrån hanbjälkens och stödbenens förekomst och placering. Dessa senare fungerar som extra upplag för högbenen som därmed kan göras klenare. Högbenen kan betraktas som diagonalställda balkar. De är dessutom sannolikt skarvade. Det går inte att flytta stödbenen utan att göra nya takstolar. Enklast är då att placera nya högben av limträ intill de gamla utan stödben.
 
Tack för svar!
Intressant! Din lösning lät nästan enklare än min. Behöver jag då skarva högbenen där de möts? Eller hur ska jag fästa dem där?
Någon uppfattning om vilka dimensioner på limträbalken jag bör utgå ifrån?


J justusandersson skrev:
Takstolarnas högben är dimensionerade utifrån hanbjälkens och stödbenens förekomst och placering. Dessa senare fungerar som extra upplag för högbenen som därmed kan göras klenare. Högbenen kan betraktas som diagonalställda balkar. De är dessutom sannolikt skarvade. Det går inte att flytta stödbenen utan att göra nya takstolar. Enklast är då att placera nya högben av limträ intill de gamla utan stödben.
 
Du tillverkar i princip en ny takstpl av limträ som du placerar vid sidan av den gamla. Fäst de nya och de gamla i varandra. Sedan kan du ta bprt stödbenen. Även den nya takstolen behöver en hanbjälke (den horisontella regeln) för att inte trycka ut ytterväggarna. Dimensionen på de nya högbenen beror på husets bredd, taklutningen, yttertakets utformning och snözonen..
 
Hej,

Vill bara avsluta tråden med att berätta hur det gick. Jag har nu som Justusandersson föreslog gjort en ny takstol av limträ och lagt den intill med den gamla takstolen. Skruv och lim gjorde sitt. Nu är det enbart takgips, spackel och målarfärg som saknas.
Den nya limträbalken blev av måtten 160x45 mm.

PS: Blir en hel del isolering på golvet efter jobbet, och det kliar som bara den! :) Oavsett så blev det hur bra som helst! Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Rumpnissen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.