Hade jag varit dig så hade jag ringt måndag morgon och frågat om han har bygglov på sitt stora dubbelgarage.
Är det ett nybyggt garage?
 
Hemmakatten
Man skall alltid vara så förberedd och påläst som möjligt vid förhandlingar (gäller även gentemot grannen). ;)
Jag skulle absolut ringa till kommunen (ej lantmäteriet) och fråga om bygglov finns för garaget innan diskussionen med grannen.
 
Tack för hjäloen! Jag ska ringa kommunen nu! :)
 
impala skrev:
Tack för hjäloen! Jag ska ringa kommunen nu!  :)
Jaha, då är bråket igång på allvar, förstår jag. Ideèn med att kolla upp grannens byggnader är inte fel, men att ringa :-? är inte bra. Tjänstemannen vill naturligtvis ha reda på vad saken gäller, för att denna skall kunna kolla grannens bygghandlingar, och leta efter något, som denne inte riktigt är insatt i. Dessutom vet man inte vem grannen är i förhållande till kommunen/tjänstemannen, och att då inviga byggkansliet i ett grannbråk, kan vara till nackdel på sikt.
Bättre är då att knalla upp på kontoret och be att få se bygghandlingarna/situationsplan för fastighet nr xxx. Det går även bra att få ut kopia av handlingarna, högst 10 kopior brukar det vara innan  man vill ha betalt för dessa.
Dumt att använda samma metoder som den trilskande grannen använder. Annars går det även bra att använda den lokala tidningen, för att den vägen uppmärksamma allmänheten på problemet. Tror nog att grannen skulle ge med sig, när denne blir tillfrågad av journalisten och Ditt problem.
 
Man kan även undra om kommuninvånarna anser att det är kommunens skyldighet att genom någons telefonsamtal, lägga tid på något som kanske är o`key.
Granska bygghandlingar gör man när man får in en anmälan om t ex "svartbygge", men det är inte alltid detta leder till något drastiskt för svartbyggaren= inkomma med ritning och erlägga byggavgift i efterhand.
 
Men implala har ju redan sett på situatuonplanen/byggnadskartan att grannens garage inte är utmärkt, eller har jag uppfattat det hela fel?
Då är väl nästa steg att ringa och fråga om han har bygglov?
Talar från egen erfarenhet, trilskandes grannar som impalas skall hållas kort, annars blir det ännu värre.
 
nja, det är inget bevis, för att det är ett svartbygge för att byggnaden inte finns med på situationsplanen.Man kan kanske kalla det för slarv, att inte kommunen kräver att allt skall ritas in på planen. Det är nog mer vanligt i små landsortskommuner och utanför detaljplanerat område, att det inte ständigt uppdateras. Vi får väl höra från impala, hur det går ;)
Om garaget visar sig vara ett svartbygge, kanske tradaren med huset kan göra en sväng "inom" och välta bygget, kunde vara kul att få reda på vad skadeståndet skulle gå ut på ;D

ParkaKungen, det verkar som det redigerats lite i tidigare inlägg, ang. garaget.
 
Ja, jag var tvungen att redigera lite, så att ni skulle förstå vad jag mena.
Jag har inte hunnit ringa än. Funderar på att prova (fast det är meningslöst) om vi kan "låna lite tomt" och återställa den igen. Och om han nu skulle gå med på det, kommer han säkerligen att kräva att en jurist/advokat är med och håller förhandlingar och övervakar det hela mycket noggrant, samt att vi lägger en dep. avgift på femtielva tusen.
öööhhh....jag gnäller, jag vet, men det här är ingen lätt granne.... :'(
 
Men med mössan i hand, och en kvarter i den andra, brukar det lösa sig ;D
 
C
Jag tycker ni skall tala om på ett vänligt sätt vad ni vill/tänker göra. Gärna i "lagom" tid innan så han inte hinner planera något sabotage ;D
Om han börjar bråka så får han väl göra det, men risken för bråk lär ju vara oändligt mycket större om ni bara brakar på utan att fråga först. Att tro sig veta svaret är aldrig en ursäkt för att unlåta sig att fråga först innan man utnyttjar någon annans egendom. Då är ni lika goda kålsupare själva.

I värsta fall så driver han väl det hela till rättegång och vad händer då? Ni blir ersättningsskyldiga för skadan (som ni ändå skall, eller i det läget redan har, ersatt), kanske åker på böter eller nåt annat - se det som markhyra (lägg skulden på den av er som tjänar minst ;D). Tror knappast polisen slår på blåljusen och låser in en i finkan för en sån sak. I DET läget kan ni börja fundera på t.ex. det eventuella svartbygget.
 
Det jag blir mycket mer oroad över är ju grannsämjan när du väl fått dit ditt hus ska du ju bo där åtminstone ett antal år! Hur ska du stå ut?
 
Hur vi ska orka!? jaa du..... näe, jag får försöka lösa det här på så snyggt sätt jag kan, och hoppas att vi och grannen kan bli nöjda....hur f-n det nu ska gå till....nåväl, TRO HOPP OCH KÄRLEK!! :D
 
Hejsan! Ville bara berätta hur vi nu löst denna fråga!
Eftersom långtradaren inte kan vända på vårt servitut kommer va att använda en speciell sorts lastmaskin som drar upp släpen. När det gäller grannen, frågade vi så lent och snällt vi kunde om vi kan "låna" lite gräsmatta och så av honom, OCH HAN SA JA!!
Bara vi återställer det vi ställt till med, och det är ju självklart! :)
 
Vad kul att det löser sig utan några större trubbel då. :)
 
Och grannsämjan är räddad HURRA! ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.