Hej!
Som rubriken lyder. Ska gjuta en ny platta för utbyggnad av huset. Har gjort en enkel bild där man ser att plattan angränsar mot en krypgrund på enda sidan samt en nybyggd (2006) isolerad betongplatta på andra sidan.
Ska man lägga kantelement runt hela? eller ska man skippa element vid den befintliga plattan? och i så fall skall det förankras mot den gamla plattan?
Om man nu skippar elementen vid gamla betongplattan, hur ska då de nya sättas ut från den för att undvika köldbrygga (streckad linje), eller spelar det ingen roll? Hoppas ni förstår mina frågor!
Tack på förhand!
 
  • Enkel skiss som illustrerar en plan för husutbyggnad med angränsande krypgrund och isolerad betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vet du om grundläggningen under den befintliga plattan? Har de två befintliga delarna några sättningsskador idag?

Säkrast är att göra två separata plattor, så får du en kontrollerad sprickplats mellan huskropparna som går att hantera i konstruktionen och brygga för att hantera när den inträffar så du kan täta och snygga till efterhand.

Du behöver inte kantelement mot befintlig platta, men troligen behövs det mot krypgrunden och då är det nog enklast att göra det hela vägen runt om istället, om inte annat för att få enklare med armering och kantstöd.
 
Tack för svar.
Ok, jag har inte kunnat se några sättningsskador i varken kryp eller platta. Kan se fördelen med två plattor separerade från varandra. Hur tänker du kring konstruktionen mellan plattorna. Något speciellt man ska tänka på där gällande konstruktion av vägg senare?
 
Det beror väl lite på hur du vill bygga.
Men iaf ha utrymme för och förbrett för att vägglivet upp till tak kan dela på sig några milimeter så papp och uppvik på vägg mm kan klara det.

Om du har gipsskivor inne kan se såklart spricka upp i en skarv över tiden, då placera den på lämpligt ställe så det inte blir dumt mitt på en vägg etc.

Jag tänker då att regla väggen kant mot kant tex, inte som ett genomgående väggparti.
 
Nu har jag börjat gräva. Men blir lite fundersam kring befintliga betongplattan. Tanken är att lägga element dikt an. Men för att kunna det behöver jag gräva bort en heldel makadam, detta för att nya plattan ska ligga lägre. Nu till frågan. Det rinner ut en del makadam när jag gräver och därför blir gamla platta lite "urgrävd". Men hur pass känsligt är det? Är det bara att gräva på och Sätta dit elementen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.