Jag föredrar konvektorelement. Billiga och brukar ha tre effekter. De avger värmen direkt, dvs bara att dra upp på maxeffekt om man vill ha snabb värme.
De låter inget men de sprider värmen bra tack vare att luften strömmae igenom av värmen. Det finns ingen fläktmotor som kan paja.
Gamla oljefylda element är bara tröga.

Att 12 grader skulle vara någon slags överlevnadsgräns för diverse saker tror jag inte på, däremot fukt och temperatur ihop. Och med tillräcklig värme blir ju fukten lägre, så kanske därför någon rekommenderar 12C.

Köp en billig temp/fuktmätare och häng upp. Se till att ha max 60% RH. För att minska fukten kan man värma, avfukta eller ventilera.
 
Har bytt ut konvektorelement i mitt garage (halvhyfsat isolerat 45 kvm, 10-16 grader beroende på aktivitet) mot en sån byggfläkt från Jula som länkades. Den är klart snabbare att få upp värmen om jag t ex ska måla eller limma och vill ha ner torktiden.

Eftersom jag har öppet till nock på fyra meter samlades väldigt mycket värme under taket till ingen nytta. Jag satte då fast en enkel kontorsfläkt på en av takstolarna som blåser ner luften. Det tillsammans med cirkulationen från byggfläkten ger en mycket jämnare värme, inget onödigt varmt tak, inga kalla hörn och framförallt lägre förbrukning.
 
Köpte ett litet oljeelement på hjul som ska vara riktigt bra men framförallt säkrare då jag har förrådet som en amatörsnickeri.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.