Hej,
Köpte (nyrenoverad) sommarstuga i höstas, och nu har det helt plötsligt börjat lukta kiss i ett av sovrummen, och lukten försvinner inte. Rummet har en ventil mot innertaket (tror jag), men lukten är kvar även fast jag stänger denna. Fattar ingenting. Ngn som har nån idé om vad dettta kan bero på!? Hjälp!
 
Möss i trossbotten?
 
Jaså minsann...hmm ok. Hur blir man av med dom? Måste man bryta upp golvet? Aldrig ägt stuga / hur så har ingen erfarenhet alls av möss
 
På natten brukar man höra dem tassa runt i väggar och i golvet.
Man får klura ut var de rör sig och sätta dit en vanlig hederlig musfälla med lite ost på.
Eller be Anticimex om hjälp (kanske ingår i hemförsäkringen).

Kika på utsidan av grund/fasad och se om de har något litet hål de kan krypa in i. De behöver inte så stora hål så det kan vara rätt svårt att se dock.

Kanske har de redan lämnat och du behöver bara värma upp rummet för att lukten skall minska (försvinna när den torkats ut). Jag gissar att lukten återkommer när det kissade materialet fuktas igen (värm upp).

Här är en annan tråd med tips om hur man blir av med urinlukt (hundar, katter, tidigare ägare...): https://www.byggahus.se/forum/threads/bli-av-med-urinlukt.246433/

Ventil i innertak är troligen luftventil ut. Eller? Bättre öppna den så mycket som möjligt så att luften kan gå ut ur rummet.
 
Anticimex kontaktade! Precis som du misstänkte så igår det i min försäkring - tack!!
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.