Halloj.
Läst runt på en massa trådar och sett att många använder cellplast som isolering i bjälklaget.
Min undran är om inte det blir en jäkla massa kapande, om jag bygger cc60. Skivorna är ju 60 breda?! Inte hittat ngr som är 55 breda...likt vanlig isolering.
Hur gör Ni?
 
Har du något exempel på någon som använder det? Jag tycker inte det verkar så vanligt.
 
S Solskensbyggare skrev:
Halloj.
Läst runt på en massa trådar och sett att många använder cellplast som isolering i bjälklaget.
Min undran är om inte det blir en jäkla massa kapande, om jag bygger cc60. Skivorna är ju 60 breda?! Inte hittat ngr som är 55 breda...likt vanlig isolering.
Hur gör Ni?
De är inte helt ovanliga att använda som trossbottenskiva. Men i så fall under bjälklaget och inte emellan alla reglar. Ska du göra så så rekommenderar jag större skivor 240x120cm, och använd skruv och stora plastbrickor.
 
  • Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Ok, då e jag med. Ska fnula lite mer kring detta.
Har sett exempel där delar av isolering är just cellplast mellan reglarna, t.ex. som tråden, under bjälklaget, sen en skiva som första och sen vanlig isolering upp till kommande golv.
Återstår att se vad det blir.
 
Det går såklart att ha cellplasten i varje regelfack, men om du inte har en särskild anledning så ser jag inte varför. Att ha dom under bjälklaget i en krypgrund är trevligt eftersom allt organiskt material kommer in en bit och blir således varmare.

Bifogar några bilder på när jag använde grafit-cellplast som luftspaltskiva i taket i min snickarbod.
Grafit-cellplast som luftspaltskiva installerad under takbjälkar i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grafit-cellplast monterad som luftspaltskiva i snickarbods tak mellan träreglar, med isolering i väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grafit-cellplast som luftspaltskiva liggande på ett verktygsbord i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Riktigt snyggt. Taket var fasen smart. Ska nog tänka till där oxå innan jag bygger.
Ja, det är isoleringen jag vill åt, alltså värme. Ska bygga en stuga på gårn, på plintgrund, så jag vill ju isolera så mycket som möjligt.
 
Kör mjuk isolering i regelfacken, mineralull eller cellulosa skiva. Sen kan du sätta något lager cellplast under bjälklaget
 
  • Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.