M
Har ett kanske något udda "problem" i dessa sammanhang.

Har köpt ett parhus byggt i början av 80-talet. Överisolerad platta med endast "cementstabiliserad lättklinker" (leca?) under betongen.

En riskkonstruktion men valde att bortse från det då huset ändå stått och funkat i 40 år och luktar gott. Tomten är även belägen på högsta punkten i området. Och stickprovsmätning visade låg fuktkvot. Och såklart att vi älskar huset och läget. Omsättningen i området är extremt låg.

Det varken mäklare, besiktningsman eller säljare upplyste oss om är att det finns ett platongolv och en platonfläkt som går hela tiden.

Det hela installerades på 90-talet efter en fuktskada som verkar ha varit lokaliserad kring diskmaskinen i kök. Enligt de protokoll från den tiden jag har så verkar anledningen varit att korta ner torktiden från fuktskadan.

Blev ju minst sagt irriterad då jag upptäckte det hela då det påverkar premisserna jag valde att köpa riskkonstruktionen på, enligt att "det funkat tills nu". Visst borde detta ha upplysts om? Gamla ägaren har uppenbarligen låtit fläkten gå år efter år i rädsla att stänga av den. Han har till och med återinstallerat den efter en köksrenovering...

Och besiktningsmannen som skriver ingående om riskkonstruktionen med överisolerad platta och även anmärkt på att diskmaskinsslang bör förankras (dvs bakom fläkten som är monterad under diskhon) har helt utelämnat det hela i protokollet. Man undrar hur många flak öl som böt ägare under den besiktningen...

Nåväl. Problemet som jag ser det är dels att fläkten bullerstör stora delar av huset (går säkert att sätta in en tystare?) och att den rimligen måste dra en hel del energi. Både i form av el men kanske främst att den pumpar ut varmluft ur ett eluppvärmt hus.

Och sen har vi såklart känslan av att jag känner mig lite blåst.

Säljaren lade locket på i princip direkt och vägrar svara på frågor. Han har renoverat golven sedan dess och lagt in golvvärme, nya golv och lister. Finns exempelvis inga ventilerade socklar längre.

Besiktningsmannen gav kalla handen först men efter lite påtryckningar så kom hans chef och gjorde återbesök.

Chefen ansåg att vattenskadan som platonsystemet sattes in för att torka ut sedan länge är utagerad och erbjöd sig att koppla ur fläkten, vilket vi gjorde där på plats.

Han har även lovat en uppföljning men jag lär ju kunna se mig i stjärnorna för att något ansvar tas ifall det blir fuktproblem i framtiden.

Läser man här på byggahus och liknande så framstår det ju som att trägolv på överisolerad platta = mögelproblem.

Värt att notera är att grannarna i parhuset på andra sidan väggen aldrig haft platon och inte upplever några problem.

Har så många frågor kring detta att jag inte vet var jag ska börja. Är i första hand inte ute efter att utkräva ansvar från någon utan att känna mig trygg med boendemiljön både i form av fukt och buller.

Tror ni det var idiotiskt att koppla ur fläkten?

Läste någonstans att passiva platongolv blir en riskkonstruktion i sig då tätheten gör att fukten vandrar utåt väggarna.. åsikter om det?

Hur kan jag själv följa upp och mota eventuella problem i grind? Går det att få en förvarning på problem innan det är för sent? Man borde kunna installera någon form av mätare/larm? Enda stället jag kommer åt grunden nu är i hålet där utsuget satt samt hålet besiktningsmannen borrade som är i ett utrymme utan trägolv och platon.

Bör man ta in någon annan firma som ger en second opinion? Har ju rätt sargat förtroende för besiktningsföretaget (stort rikstäckande och välrenommerat men ändå).

Har jag med avstängt platonsystem bättre eller sämre konstruktion än grannen?

Jag har en fasad mot norrsida, annars bör våra förutsättningar vara väldigt lika, så intressant att jämföra.

Hur skulle ni gjort och tänkt i mitt läge?
 
Redigerat:
Hej, har samma problem! Fick du något svar av någon sen?
Mvh
 
M
Nej, här ekar det tomt.

Huset luktar fortfarande gott. Vet inte hur lång tid det skulle ta för eventuella problem att uppenbara sig?
 
Här byttes syll och dränerades runt hus av hustillverkaren i de delarna av huset där vatten stod på tomten , samt att dom satte i fläkt och platonsystem. Detta var 1993, och efter detta har det dränerats en gång till 2008. Så man tycker att problemet borde vara borta, men är osäker på om man ska ta bort den eller vem man ska fråga!
 
M
Ja det är ett rätt stort dilemma. De vanliga beskiktnings/fuktfimorna kan nog ge ett utlåtande men de kommer inte lämna några garantier.

Så är ju ett rätt högt spel att dra ur pluggen.

Men det får nog anses vara värt det i vårt fall iaf, iom att fuktskadan den sattes in för kom från läckare innifrån. Om det har varit problem med tomten skulle jag vara något mer orolig.

Är det ljudet eller elräkningen du stör dig på mest?

Skulle vara intressant om någon svarade på hur man kunde ha en uppföljning genom att sätta in någon sorts fuktlarm och huruvida ett platongolv med avstängd fläkt står sig mot icke platon?
 
Hela området byggdes 1980 och var dåligt dränerat/utvecklat det gjorde att vatten stod i två av trädgårdarna(man byggde 7 kedjehus) , båda husen fick problem med lukt i två rum och då fick riksbyggen som byggde husen åtgärda detta, i detta ingick att installera platonfläkt samt byta syllen i halva huset som innan ej hade en fuktspärr, vill även tillägga att det är på markplan dvs ingen källare. Sedan dess har det hänt en hel del med området. Om man frågar någon firma kommer dom säkert säga att man ska ha kvar den men vi vill ta bort den då den är placerad i en garderob mot en vägg vi vill riva.
 
M
Ah jag förstår. Har verkligen inga meriter att ge dig råd är jag rädd... har för mig att jag hörde nånstans att det inte skulle vara några problem att installera en på utsidan vid utsuget på fasaden. På så sätt slipper man ju både ljudet och att den tar upp boarea.

Det andra huset har fläkten igång än?

Själv hämtar jag viss trygghet i att våra grannar i samma byggnad klarart sig utan i alla år
 
Det andra huset har den igång vad jag vet, tror inte dom gjort något med huset sedan det byggdes.
Men de flesta andra har ändrat sin planlösning och tagit bort väggar.
Känns som det inte borde vara några problem men man vet ju aldrig.
 
Det här är förmodligen dels ett ovanligt problem, och dels är det ett mkt komplext område (fukt & platta på mark). Efter att ha konsulterat Fukthandboken så har jag intrycket att om ni vill ha solida svar så måste ni antingen vänta i 5-20 år eller så och få svart på vitt om det fungerade eller inte, eller konsultera en fuktskadeexpert för utredning.

Kruxet är bl a att varje platta/hus/lägenhet/marktillstånd är unik, och det kan även variera under en och samma platta.
I TS fall då skadan var lokal och orsakad av en läcka så känns det relativt lugnt. Men, frågan om platonmatta med luftspalt är en risk jmfrt med ingen platonmatta/luftspalt tycker jag är en mkt relevant fråga. (Fläkt avstängd och ingen sockelventilation = stillastående luft.)

Aktivt ventilerade golv är dock ingen bombsäker lösning. Det blir i princip alltid döda zoner under golvet där luft blir stillastående. Det anses som en risk, men huruvida det finns dokumenterade exempel på mögelskador vågar jag inte svara på.

M marshall78 skrev:
Huset luktar fortfarande gott. Vet inte hur lång tid det skulle ta för eventuella problem att uppenbara sig?
Kan tyvärr ta upp till 6 år innan förhållandena i marken stabiliserats efter en förändring.

Om hålet efter fläkten är övertäckt normalt så är väl det en acceptabel punkt att mäta fukt och temp på. Finns temp- och fuktloggrar som förmodligen får plats. Även om punkten inte skulle vara helt representativ för golvet så ser du hur förhållandena ändras över tid. Iom att det är en luftspalt så blir det ändå en hyfsad fuktutjämning mellan olika delar.

Dränering påverkar inte markfukt (RH) eller ångtryck under plattan. Det förhindrar endast att det kapillärbrytande skiktet blir kontaminerat av småpartiklar och permanent förlorar sin kapillärbrytande förmåga. Samt då naturligtvis att en platta som står i fritt vatten har betydligt värre fuktproblem.
 
M
Tack för uttömmande svar Oldboy. Bara att vänta och se då.. får anses vara värt risken i mitt fall tycker jag då det känns makabert att ha en fläkt insatt som åtgärd efter fuktskada från läcka stå och gå i mer än ett kvarts sekel. Hade det varit problem med markförhållandena tidigare hade jag varit mer skeptisk.

Kan tillägga att jag pratat runt lite IRL om detta sedan jag skrev mitt ursprungliga inlägg. Och min oro om att trägolv på platta på mark alltid är mögelproblem verkar rätt överdriven, skapad av folk som skriver om sina problem på forum. Exempelvis hade vi i 70-talshuset jag bodde i som barn parkett rakt på betongplattan. Tydligen nojjades kring det när vi skulle sälja varpå det togs upp och togs prover som visade snustorrt. Detta hus låg för övrigt också högt och bra, likt det jag bor i nu.
 
Ja, plattor som ligger på naturligt torra/väldränerade platser har goda förutsättningar att klara sig. Åtminstone så länge som man undviker täta mtrl ovanpå såsom t ex plastmattor.

Föräldrarna byggde hus -73. Sprängde fram grunden i en bergssluttning. Dvs mkt sprängsten och makadam under. Naturligt mkt väldränerat. Plattan är torr.
De fick en fuktskada i ett uppreglat hallgolv med plastmatta i källaren. (En bit av en spånskiva mjuknade av fukten.) Det visade sig att det var den gamla oljeledningen mellan tankrummet och pannrummet som hade kondens, pga att oljetanken stod i ett litet ouppvärmt rum. Bortsett från det så var golvet ok och plattan torr.
 
  • Gilla
marshall78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.