Efter lite pulande och detektivarbete har jag lyckats hitta den gamla antennkabeln som går ner från antenn till ett av rummen. Gick även en annan kabel till ett annat rum som jag nu har lirkat ner till källaren. Tänkte skala kablarna och sätta dit riktiga uttag istället.

Gjorde en vacker skiss. Visar hur jag kapat den gamla antennkabeln (grön) och t.v. kopplat med en T-koppling jag hittade i förrådet. Sen nya antennen (röd) kapat och delat enligt bild.

Det kanske är en fullt fungerande lösning. Har fått bild från båda respektive kablar (dock inte provat samtidigt än), men finns ju även F-splitter man kan införskaffa och ansluta kablar till.

Ska man satsa på en splitter istället eller är det för omodernt med antenn-tv för att investera och lägga för mycket jobb på detta?
 
  • Enkel skiss av en husteckning som visar antennkablars väg, en gammal i grönt och en ny i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk TV-signalsplitter för antennkablar med en ingång och två utgångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellit TV-splitter med en input- och två output-anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar det så kör på. Men det är klart en riktig split med F-kontakter är ju mer för varaktigt bruk och känns mer seriöst. Jag hade ju kört med en riktig split och F-kontakter.
 
Kolla signalstyrkan och signalkvalitén på bägge ställena när du har monterat dit antennuttagen innan du ändrar något med splittern, det kan tänkas att du behöver en antennförstärkare och då kan det vara bra och sätta en som har två eller fler utgångar.

Uttagen ska vara ”slututtag” med slutmotstånd, helst ett med 1dB utgångsdänpning.

Precis som Johan456 skriver så är det bättre med en splitt med F-kontakter än en med IEC (vanliga kontakten). Samma sak gäller för en eventuell antennförstärkare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kolla signalstyrkan och signalkvalitén på bägge ställena när du har monterat dit antennuttagen innan du ändrar något med splittern, det kan tänkas att du behöver en antennförstärkare och då kan det vara bra och sätta en som har två eller fler utgångar.

Uttagen ska vara ”slututtag” med slutmotstånd, helst ett med 1dB utgångsdänpning.

Precis som Johan456 skriver så är det bättre med en splitt med F-kontakter än en med IEC (vanliga kontakten). Samma sak gäller för en eventuell antennförstärkare.
Antar att du menar prova med två TV-apparater igång samtidigt? Någon direkt mätutrustning har jag inte :)
 
Det finns säkert någon meny i digitalboxen som visar styrka och kvalitet på signalen.
Du behöver inte ha apparaterna igång samtidigt, lite mer än halva signalen har redan försvunnit i delningen (halva signalen till var apparat och sedan lite förlust på det.)

Protte
 
Nu har ingen av apparaterna digital-box/mottagare, den går via antennuttaget, men det kanske var det ni syftade på?

Provade förresten köra med båda apparaterna igång. Det gav bra bild på båda och fick in ett antal kanaler (även om en del var kodade så klart). Täntke dock aldrig på att kolla signalstyrkan i siffror...
 
Även om det inte är en extern digitalbox utan inbyggd i TVn så är det en digital-tv-mottagare.

Digital-tv-mottagare har varit inbyggda sedan strax efter digitala sändningarna kom igång.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Även om det inte är en extern digitalbox utan inbyggd i TVn så är det en digital-tv-mottagare.

Digital-tv-mottagare har varit inbyggda sedan strax efter digitala sändningarna kom igång.
Okej, ja du ser vilken koll jag har på grejor. Nu hittade jag en sån där meny i vilket fall, får in en signalstyrka på cirka 50-70 % som det ser ut. Bilden ser inte direkt påverkad ut men det kanske varierar.
 
Jag har haft bra bild med 2% kvalitet i menyn, så jag tror inte riktig på de där siffrorna.
Har du bra bild utan att det laggar, var nöjd.

Protte
 

Bästa svaret

På den analoga tiden så var påverkan av signalstyrkan markant, dålig styrka gav dålig bild. Idag med digital överföring så är bilden bra tills den försvinner (det finns ett litet spann där du kan få frysningar) därför kan du gå ganska långt ner i signalstyrka innan du upplever någon skillnad.
Mao funkar det så kör..,
 
Ligger signal och kvalitet så pass lågt, så är risken att grejorna blir väderberoende. Får ung. samma nivåer från den danska sändaren och för det mesta funkar det bra, men ibland så uteblir bilden helt och hållet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.