Ska renovera köket och tillverka nya lådfronter och dörrar, dessa ska målas med linoljefärg. Dock tycker jag att ytan blir lite känslig med allt spill och skulle vilja ha den lite tåligare. Ottossons rekommenderade Bio Impression.

Någon som har provat den eller nåt annat som kan ge nån rekommendation?
 
Linoljevax! Tycker personligen att Bytaytas är det bästa vaxet jag prövat, förmodligen för att det innehåller karnaubavax vilket de jag prövat tidigare inte haft.
 
Vi rekommenderar linoljelack till våra kunder då de vill ha en tåligare yta. Rekommenderas även torkmedel i alla strykningar för att snabbare få en total genomoxidering.
Bio impression har vi ingen erfarenhet av men fungerar troligen bra.
 
Dom halvblanka varianterna tycker jag är lite tåligare.
Senast har vi målat fönster och staketspjälor med färg från Selder som jag tyckte fungerade bra.
 
Måste förtydliga att mitt svar ovan gäller Ottossons linoljefärg för snickerier.
Vet faktiskt inte om ni ska måla med Ottossons eller om ni nämnde de som ett exempel i frågan?
 
Har inte bestämt men Ottosson eller Gysinge ligger närmast till hands.

Får kanske köpa lite linoljelack och vax och prova lite
 
Saxpy Saxpy skrev:
Har inte bestämt men Ottosson eller Gysinge ligger närmast till hands.

Får kanske köpa lite linoljelack och vax och prova lite
Om det blir Gysinge så bör det vara deras fernissa som närmast motsvarar Ottossons linoljelack.
Vax lämnar oftast en lite fet hinna som inte torkar helt. Vaxet är lätt att bättra.
Om det däremot blir någon skada eller repa som kräver att det måste målas, så blir det dålig kvalitet att måla på vaxad yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.