Vet inte om detta är rätt forum men...

Tänkte sänka ner en vedeldad badtunna i altanen på landet.

När jag berättade det för några goda vänner, så sa dom att det var värdelöst beroende på att dels använder man den inte, dels är det en och annan som får rätt beundransvärda infektioner, (om man nu gillar infektioner! ;D )

Någon erfarenhet ??? eller synpunkt?
 
??? Infektioner? Har badat i sån många gånger o aldrig fått, o ingen annan heller vad jag vet..

Klart du ska ha en tunna..perfekt, där kan du sitta o grogga o tjöta ihjäl folk! ;D ;D
 
Har du så att du kan fylla på färskt vatten när du skall bada? Närhet till sjö?

Challe
 
Är det en sån med plastinsats eller granträ Du badat i?

Plastinsatsen skall tydligen vara bättre enligt "di lärde.."

Blev hänvisad till

http://www.sotarn.com/index.html

som tydligen skall vara störst, bäst och vackrast? Är det någon som vet någar mer leverantörer?
 
Nä, vi har egen brunn på landet så det är en vattenslang som gäller! Ställer den på berg, nersänkt i altanen.
 
Båda sorter. Känner 2 familjer som badar flitigt. Den ena är plast den andra trä. Föredrar den i trä. Vedeldat och plast, näää :p
 
Finns ett par saker man skall tänka på när det gäller trätunnan. Efter att en gått åt skogen så lär man sig hur man skall göra på nästa. Mellan baden så låter man vattnet stå kvar i. Innan man skall bada så tömmer man och fyller med nytt vatten (det var därför jag undrade om du hade tillgång till vatten och en bensindriven pump så att det går undan) så att det blir fräscht. Om man tömmer tunnan varje gång man har badat kommer eländet att spricka efter ett tag och den läcker som ett såll. Det skulle väl kunna vara fördelen med plast att den inte har träts egenskaper vad gäller vara vattentätt. Om man vill använda samma vatten ska man nog ha nån sorts reningsverk i den.

Challe

En sak till. Elda aldrig utan att det är vatten i tunnan. Då spricker aggregatat. Fråga min kusin.  ;D
 

En sak till. Elda aldrig utan att det är vatten i tunnan. Då spricker aggregatat. Fråga min kusin. ;D
[/quote]



Han kanske skulle prova att använda den som rök ;)
 
Jo det har förekommit sjukdomsfall till följd trätunnebad
enligt flera tidningar. Hur många som blivit sjuka på vattenäventyrsbad framgår inte ( förmodligen fler).statistiken kan vara intressant ibland! :D
 
Det som förekommit mest är legionella. Sköter man sin tunna på rätt sätt som är det ingen större risk att drabbas än i "vanliga livet". Problemet är att många är inte intresserade av att rengöra ordentligt efter varje användning (eller innan), utan reningsverk behöver vattnet bytas varje gång. Legionella är en sk oportunistisk infektion, dvs den drabbar i princip bara människor med nedsatt immunförsvar. Normalt fungerar huden som en effektivt barriär mot infektion, det hjälper dock inte om man får i sig vatten. Har man ett djupare sår på tunn hud eller självsprickor är man mer mottaglig.

 
Tack för svaren! Har faktiskt läst om att infektioner för kvinnor misstänks kopplas till badtunnor. Detta då tunnorna som Ni själva säger, inte sköts på rätt sätt.

Dvs rengöring och klorchock.

Är det någon som har en tunna och vill dela med sig av sina erfarenheter?
 
Att låta vattnet stå kvar i tunnan mellan baden... i vårt fall från någon vecka till flera veckor... är inget realistiskt alternativ i Norbotten... Törs nog utgå ifrån att frostsprägningen gör mer skada på trät än att tappa ut och låta tunnan stå tom mellan baden. Så gör jag i allafall och efter ett år har vi inga bekymmer med läckage (kan sippra lite medan man fyller upp precis som när tunnan var helt ny, men det tätar helt innan tunnan ens är fylld).
Dessutom lär 25- under perioder sätta stopp för bakterietillväxten ganska effektivt.

Sommartid kan jag väl tro att det kan vara bättre att låta tunnan vara fylld hela tiden. Personligen har vi bastu + tunnan nere vid sjön, så det vill ju f-n sätta sig i tunnan under den korta Norbottniska sommaren då det över huvudtaget är aktuellt att bada i sjön... Så under den tiden används inte tunnan alls. Byter vatten någon gång emellanåt och borstar rent med såpa!

Pga samma närhet till sjön känns klorering av vattnet inte tilltalande.

Har en tunna från Sotarn. Mycket nöjd. Män j-lar vad det drar ved i januari...
 
Jag var inne ett tag på att skaffa en badtunna på landet, men det blev inget lite beroende på pysslet att hålla vattnet fräscht + alla tallbarr o kottar o björklöv som dimper ner mest hela tiden + det för mig olösta problemet med vinterförvaring.

I alla fall, jag har provat på annat håll. Det är en fantastisk upplevelse att bada i smällkalla vintern nästan helt nedsänkt. Det gäller att se upp så att håret inte fryser till is. Därefter ner i en lagom tempererad pool, dvs isvak! Det kickar igång adrenalin, endorfiner och hela kitet. Kanon!

Jag skulle rekommendera att du satsar på ngn typ av reningsverk. Sotarn (har han skolat om? ::)) verkar ha koll på läget.
 
Tack för råden. Tar tacksamt emot fler.

Lutar åt att ha en nersänkt i altanen! Med reningsverk...
 
C
Köp en rostfri! Med rostfri kamin också !Toppen,slipper ev. problem med bakterier etc,i varje fall de som sitter i träpanelen... Vet inte var Du bor men Du skulle bli förvånad om Du fick kontakt med den killen jag köpt av, alla andra kan slänga sig i vöggen vad avser pris o kvalite min tunna är tame f-n svetsad för röntgen.... o "billgi"

Carra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.