Hej. Behöver en del råd.

Vi köpte ett kedjehus där de har totalt skitit i garaget.
Garaget sitter ihoped grannens garage och det är bara gips mellan dessa 2.
Till vänster i garaget är vår husvägg (tegel) och där läcker det in.
Det är mögel, där är vatten på golvet. Isoleringen I taket är full av vatten.
Det gäller vänster sida. Höger sida ser än så länge ut att vara ok men vi vet inte hur de ser ut under allt.

Vi har ju förstått att det inte bara går. Att byta tak utan vi måste riva hela. Men är ju ingen direkt bra årstid att göra det på.
Vi hade tänkt bygga nytt garage själva.

Min fråga är hur man bäst går tillväga?

Någon som byggt ett garage med platt tak som sitter ihop med någon annans?
Grannen ska byta tak på sitt garage så vi gör det samtidigt (papp)
Vad behövs? Vad kan det kosta?

Har inga bra bilder, bara denna. Ska försöka ta imorgon. Observera katten på taket ^^
Kedjehus med tegelfasad och två skorstenar, katt sitter på taket nära garaget med pappstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Har gjort en hel del liknande garage i varierande skick där det värsta garaget innebar att riva ut all takbeklädnad och isolering (detta gjorde kund) och vi kunde inspektera och byta all skadad råspont och sedan lägga ett helt nytt tak och kunden återställde invändigt.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Finns inte så mycket att komma med utan mer info.

Men ni har vattenskador. Bara att riva av taket, ta bort skadat virke, byta skadat virke/isolering under. Borde inte ta mer än några dagar för ngn med koll. Sen tillkommer ny takbeklädnad, svetsad papp om det är låg taklutning.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har gjort en hel del liknande garage i varierande skick där det värsta garaget innebar att riva ut all takbeklädnad och isolering (detta gjorde kund) och vi kunde inspektera och byta all skadad råspont och sedan lägga ett helt nytt tak och kunden återställde invändigt.
Vad kostar det ungefär, om man gör på det sättet? För hantverkare.
Sambon kan lägga nytt tak. Har jobbat som takläggare med papp.

Och material, försöker uppskatta vad det kan kosta så vi kan lägga undan pengar. Så man inte står där sen med en högre nota än tänkt för man missat kostnader.
 
Det är svårt att säga vad det kostar när man inte vet hur omfattande det är. Men om din man har arbetat som takläggare så kan han ju inte ha tummen mitt i handen.
Riv ut undertak och isolering till att börja med.
Återkom sedan till forumet med en rapport på vad som behövs göras/åtgärdas så är det lättare att göra en uppskattning.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Rickard.
Ja då beror det väl främst på vilket pris han kan få på papp, för det blir den ensamt största kostnaden misstänker jag. Sen beror det såklart på hur mycket isolering, råspont och andra material som behöver bytas.

Om ni tillsammans tar med er ett anteckningsblock och uppskattar åtgången av gips, isolering, råspont, papp och plåt och lägg på 10%.Kolla upp priser på detta så är ni många gånger närmare än om jag ska gissa baserat på nästan ingen information.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Staffans2000
Gör så. Men lägg på femtio procent. Tio i reserv är alldeles för lite.
 
  • Gilla
Berrabus123 och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja då beror det väl främst på vilket pris han kan få på papp, för det blir den ensamt största kostnaden misstänker jag. Sen beror det såklart på hur mycket isolering, råspont och andra material som behöver bytas.

Om ni tillsammans tar med er ett anteckningsblock och uppskattar åtgången av gips, isolering, råspont, papp och plåt och lägg på 10%.Kolla upp priser på detta så är ni många gånger närmare än om jag ska gissa baserat på nästan ingen information.
Skadat garage med vatten på golvet, mögel på taket, och utspridda föremål som fönster och leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär såg det ut idag. Vatten på golvet.
Garaget är gissningsvis ca 30 kvm med förråd.
 
S s97danl skrev:
Det är svårt att säga vad det kostar när man inte vet hur omfattande det är. Men om din man har arbetat som takläggare så kan han ju inte ha tummen mitt i handen.
Riv ut undertak och isolering till att börja med.
Återkom sedan till forumet med en rapport på vad som behövs göras/åtgärdas så är det lättare att göra en uppskattning.
Ostädad byggplats med skräp och byggavfall inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Att riva det helt är lite lurigt... det krävs väl rivningslov? Även om ni bygger upp det likadant.
 
S SvanteC skrev:
Att riva det helt är lite lurigt... det krävs väl rivningslov? Även om ni bygger upp det likadant.
Får ta och kolla upp det :)
 

Bästa svaret

Börja med att sticka hål på plasten så att vattnet som står på plasten rinner bort.
Riv sedan så mycket innertaksgips som möjligt,
Töm plasten på fler ställen där det behövs.
Riv ner plasten å isoleringen.
Gör en första koll på om något trä är skadat.
Låt torka länge (månad(er)).
Kolla igen om något trä är skadat.

När allt innertak å isolering är rivet så kan det gå å se var det läcker, kolla även på papptaket. Papptaket går att tillfälligt laga så att det inte läcker in mer. Läckaget kan finnas på grannens sida, främst om det är två/flera lager papp.
Läckaget kan även vara i skarven mellan hus och tak.

Att riva hela din del av garaget för att sedan bygga upp det igen kräver både rivningslov och bygglov. Men att riva först en hel vägg å bygga upp den sedan nästa vägg/tak etc, är bara renovering.



I mitt barndomshem så läckte taket vid takavvattningsbrunnen som satt vid lägsta punkten, ca 0,75m in från ytterkant vi hade taksarg runt hela taket.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.