Har rest en del i Kina och Ryssland och där går det fantastiskt fort. Men arbetsförhållandena är mycket sämre, längre dagar, skiftjobb, liten hänsyn till närboende, fusk osv.

Tex när vi promenerade i centrala Moskva en sommarnatt lördag till söndag kring midnatt under semestertider var det full fart med stenkapning och husbyggen. I Kina likaså, där jobbar de dag som natt.

I Kina kan man endast köpa rättighet att få bruka en bit mark i 50år, därefter omprövning. Man kan ej friköpa marken. Så staten kan alltid gå in och bestämma vad marken ska användas till.

Har också sett byggnader som ser fallfärdiga ut efter 10-15år så det fuskas ordentligt med kvalitet och säkerhet. Minns det var nån skandal för några är sen då de använt otvättad havssand till betongen till några skyskrapor vilket gör att salt kommer med och kan få stål att rosta.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Jaså, verkligen? Då undrar man förstås hur stort vitet blir när exempelvis 50-miljardersprojektet Förbifart Stockholm blir fem år försenat. Det borde bli ett vite som heter duga!

Hur är vitesklausulerna för byggen konstruerade? I ett fall när vi hade försenade hantverkare vill jag minnas att vitet var 1% av kontraktssumman per månads försening. Är det standard även för större beställningar? Det låter ganska behagligt att jobba på projektet när man får tid över och offra 6% av priset för att det tar ett halvår extra. Å andra sidan skulle det nog kännas för byggaren av Förbifarten om de måste ge 60% rabatt på 50 mrd kr.
Finns egentligen ingen standard, men jag tror inte att de åker på något direkt större vite. Mer än halva förseningen beror ju på att de byter entreprenör på flera delar av sträckan vilket får stora konsekvenser. Kan nästan garantera att det ej blir vite för det t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.