• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fairlane
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tack!
Men om jag inte borrar, måste sladden vara ca 6 meter lång.
Borrar hellre ett hål då, lågt, bakom skåp och hyllor, så en meter räcker.
Jag tänkte mer att även en stationär dator brukar vara flyttbar för ett test. Funkar det inte så är det ointressant, funkar det så kan du välja mellan att borra hål eller köra Apple-tv/Chromecast.

Själv har jag kört dator/HDMI rätt mycket, särskilt när Chromecasten inte ville vara med. Det som irriterar är att det är jobbigt att pausa. Om du inte har vare sig bärbar dator, surfplatta eller smartphone, så är det så det blir, såvida inte Apple-tv hjälper dig, det har jag ingen koll på
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Att använda en stationär dator som är i ett annat rum för att se på TV låter jobbigt i längden eftersom det innebär att man måste gå bort till datorn för att starta, pausa och avsluta. Så borra inte hål i väggen och köp en dyr HDMI-kabel först utan flytta datorn till TV:n och använd kabeln du brukar ha till bildskärmen för att ansluta TV:n som bildskärm. När du väl vet att det fungerar kan det vara lönt att kolla på en mer permanent lösning. Sen om det ska vara en Chromecast + en (billig) mobil/surfplatta (utan SIM-kort) att använda som fjärrkontroll till Chromecast eller en Apple-TV eller en begagnad bärbar dator att ha bredvid TV:n kan man ju bestämma sen.
 
  • Gilla
kulturprofilen och 1 till
  • Laddar…
Dra bara med en usb-kabel och koppla in ett enkelt trådlöst tangentbord med pekplatta så funkar det fint. Körde så i många år
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Om man nu som TS är teknikfientlig så tycker jag att en lösning med en dator i ett annat rum kopplad till Tv:n är som bäddat för katastrof.
Köp hellre en Apple TV eller en smart tv med inbyggda appar så får du en lösning som är mycket enklare att använda.

Då behöver man inte borra, dra USB och HDMI, tjafsa med inställningar etc.
 
Nu var det i ärlighetens namn några (typ 10) år sedan jag själv körde med dator kopplad till tv:n men då var det inte speciellt smidigt.
Sen köpte jag Apple TV, sen smart tv och nu används bara den. Enda gången jag använder Apple TV är när jag tittar på något inköpt på iTunes. Allt annat körs via smart tv:n
 
Ett alternativ kan ju vara att köpa något sådant.
HDMI kabel följer med.
https://www.24.se/ljud-bild-foto/tv...4k-full-hd-mediaspelare-rk3229-med-fjarr-hdmi

Fördelen med en sådan här box är att den gör din tv till en smarttv om du inte har en idag, men också drar mindre ström än en stationär dator, så kostnaden tjänar du nog in på elen den stationära förbrukar.
Speciellt om det är en äldre dator.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ett alternativ kan ju vara att köpa något sådant.
HDMI kabel följer med.
[länk]

Fördelen med en sådan här box är att den gör din tv till en smarttv om du inte har en idag, men också drar mindre ström än en stationär dator, så kostnaden tjänar du nog in på elen den stationära förbrukar.
Speciellt om det är en äldre dator.
en sån fast av annat märke jag länkat till i #16
 
Magnus E K
A Andy78 skrev:
Fördelen med en sådan här box är att den gör din tv till en smarttv om du inte har en idag, men också drar mindre ström än en stationär dator, så kostnaden tjänar du nog in på elen den stationära förbrukar.
Speciellt om det är en äldre dator.
Nja, man får vara riktig stortittare för det. Om datorn drar 75 W (känns högt men inte orimligt om den är 5-10 år gammal) när den används för video och är på två timmar per dag så blir det 55 kWh per år. Tar rätt lång tid att tjäna in 800 kr då.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nja, man får vara riktig stortittare för det. Om datorn drar 75 W (känns högt men inte orimligt om den är 5-10 år gammal) när den används för video och är på två timmar per dag så blir det 55 kWh per år. Tar rätt lång tid att tjäna in 800 kr då.
En äldre dator drar mer än 75W.
Min poäng var mest att det ingår en hdmisladd om man köper boxen då kan det ju kanske vara värt att köpa en sådan istället för enbart en kabel.

Men du har rätt det tar ett tag å tjäna in elen.
 
MultiMan
Använder Chromecast till allt TV-tittande på stor skärm, synnerligen nöjd med det men kräver väl smartphone för installationen (?), dock borde väl enbart anslutning via WiFi för telefonen fungera och då slipper du abonnemangskostnad. 5-6 megabit ADSL är i dock i minsta laget.
 
Jag har en Xiaomi Mi (android) till vår andra TV. Tittar så pass lite på den vår andra TV så vi sade upp abonnemanget och kör Viaplay och andra playtjänster på Android TV. Apple Tv kanske är lite smidigare, men kostar 3x mer. Kan streama från mobiltelefon, dator eller platta om jag vill, men den fungerar även som mediaspelare och kan köra filmer som ligger på lanet.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
...Stor tack alla! Rapport om resultatet kanske kommer i morgon
Vid närmare kontroll visade sig min gamla HP-dator sakna HDMI-uttag.
Så vi provade med hustruns laptop i stället, och sladden som annars går till CD/VHS-spelaren.
Och det gick utmärkt!
Laptop ansluten till TV som visar en scen från "Simon's Cat" med katten och en fågel på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Detta var Simon´s Cat)
Så vi kunde se slutet på Äppelkriget på SVTPLAY på 43"-TVn. Underbar film!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Hade ni båda skärmar på samtidigt?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vid närmare kontroll visade sig min gamla HP-dator sakna HDMI-uttag.
Så vi provade med hustruns laptop i stället, och sladden som annars går till CD/VHS-spelaren.
Och det gick utmärkt!
[bild]
(Detta var Simon´s Cat)
Så vi kunde se slutet på Äppelkriget på SVTPLAY på 43"-TVn. Underbar film!
Om din HP har en DVI (breda vita) utgång kan du köra en DVI - HDMI sladd / adapter. Ljudet måste du isf köra separat, funkar med en lång stereosladd men skulle rekomendera usb och en usb-ljud konverterare eftersom du då även kan ha ett trådläst tangentbord/pekplatta inkopplat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.