köpte en större mängd staket sektioner i veckan och fick dem levererade med lastbil till mig, lastbilen var för stor för att kunna köra in på tomten så han fick stå på vägen i 30 minuter och lasta av... vilket inte gjorde mina grannar som bor längre ner på gatan speciellt glada!

Då slog det mig, hur i helskotta ska det gå när jag ska bygga prefab-huset??
Dem kommer ju antagligen behöva stå längre än 30 minuter på gatan, å ingen kommer förbi?
Vad kan man göra?
Meddela ALLA som bor längs vägen (många!!) eller bygga upp ett temporärt café att serva dem som väntar i bilarna för att blidka deras humör...

Hur har andra gjort som byggt?
Ska man göra om hela infarten så att en lastbil kan köra in eller?
 
Jag skulle nog ordna så att lastbilen kan köra in på tomten.. Ivarjefall så mycket så att trafiken på din gata kan klämma sig förbi... Tänk dig om det börjar brinna eller nån behöver ambulans längre ner på din gata när de håller på o lyfter husdelar....
 
Sitter i samma situation som du. Har visserligen sista tomten på en återvändsgata men våran husleverans kommer med stor sannolikhet vara ivägen för en del grannar. De har "snällt" påpekat detta för oss redan. Mitt svar är till dig att informera dina grannar om datumet för husleveransen och be om ursäkt för den begränsade framkomligheten. De har väl rätt att komma fram men du har ju rätt att leverera ditt hus. Förslagsvis parkerar de bilarna dagen innan så att de kommer ut. Det hade jag gjort. Kom ihåg att du har lika stor rätt att nyttja vägen som de eftersom du äger tomten. Grannarna kanske har varit i samma situation som du en gång i tiden??
 
jo visserligen men vägen framför tomten är 6-7kilometer med folk boendes längs med den, ska jag gå å knacka dörr för å meddela kommer det ta en vecka!
:-/

Hur sjutton vet man hur mycket som krävs för att en lastbil ska klämma sig in!'

Usch vad jobbigt!
 
Ta kontakt med hustillverkaren. Fråga hur mycket plats de behöver, hur stor lastbil de kommer med osv, sen får du mäta dig fram till hur långt in på tomten de måste komma för att övrig trafik ska kunna ta sig fram..
 
Själv hade jag blivit ganska sur om jag bott i slutet av vägen och kört 6 km bara för att finna att vägen var spärrad för resten av dagen.
Men tydligen har vissa personer/organisationer rätt att ensidigt spärra av vägar. Jag har ett par gånger råkat ut för rally-tävlingar efter vägar jag bott vid. Då fick man bara en lapp i brevlådan att det och det datumet är vägen avstängd. Detta gällde i princip ett helt dygn. De som bodde efter vägen fick hålla sig på sin tomt. Detta föregicks inte på något sätt av att någon frågade om det gick bra eller någon som helst annan information! Så tydligen går det att spärra av vägar...
 
Mycket möjligt att man kan göra så... Men hur blir grannsämjan sen?? :-?
 
Vi hade samma sak för nån dag sen när det kom delar till huset. Visserligen är våran väg inte så värst lång och det bor just nu bara 2 familjer längst den men det är 3 stycken som bygger sina hus också just nu. Vi bygger första huset på vägen. Arbetarna till dom andra husen parkerade intill våran tomt ute på "stora vägen" och bar in sina verktyg :)
Lastbilen som kom med delar ställde sig på "stora vägen" och spärrade hela infarten till lilla vägen plus ena körbanan ute på "stora vägen".
Se bild.. den är tagen från lilla vägen mot stora vägen där lastbilen står.
34.jpg

Där stod den ganska så länge medan kranen lyfte ur grejorna ur den. Nu hade vi redan varnat våra grannar dagen innan att det ska upp en stor kran och massa bilar på vägen klockan 7 på morgonen så dom körde iväg till sina jobb några minuter tidigare på den morgonen innan alla maskiner kom.
 
ja ska man bredda infarten för att ett sånt schabrak ska komma in på tomten så vette sjutton... hur bre ska infarten vara då? 5 meter?? det borde ju kanske gå att göra temporärt, det jobbiga är att vi har ett fint träd som hänger över infarten och det måste ju atagligen offras då...
annars får man väl anlägga en liten förbifart vid sidan om vägen så att bilarna kan köra runt...
 
Jag fick husleverans förra veckan. Innan dess la jag lapp i grannarnas brevlåda och informerade om att gatan troligen kommer att vara avspärrad hela dagen. I båda ändar av gatan satte vi upp skyltar som tydligt visade att gatan var avspärrad. Allt gick bra.

Ta tjuren vid hornen och lägg lappar i dina grannars brevlåda, oavsett hur lång gatan är.

Kaj
 
  • Lastbil1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jo men ändå, har kikat och det är mellan 25-30 hushåll som kommer beröras och det finns ingen annan väg...tänker bara hur man själv skulle reagera om det skulle vara jag som är sen till jobbet etc. och upptäcker att någon blockerar vägen och tänker göra det resten av dagen...
 
Jag hade nog inte sagt så mycket då... Sålänge jag visste om det i förväg så att jag skulle kunnat ställa bilen tillgänglig ändå. Alt. frågat någon annan i närheten om man fick parkera där över en natt..

Nä bara dela ut tydliga och informativa lappar i god tid om det som ska hända. Förhoppningsvis har grannarna förståelse för detta eftersom det bara rör sig om en dag. Skriv nått nummer eller nått annat så kan dom komma alt. ringa och fråga om det är oklart med lappen eller om det mot förmodan skulle vara nån som absolut inte kan tänka sig flytta sin bil natten innan eller köra till sitt arbete 20 minuter tidigare.
Vet du bara tiden då kranen eller fordonet kommer så skriv de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.