Hej byggahusare! Det är en sak jag undrar: Varför brukar man hämta vatten till radiatorslingan någon eller några decimeter lägre än ackumulatortankens topp vid vedeldning?

På alla bilder jag har sett, så tas radiatorvattnet från framsidan av tanken. I de fall där pannan laddar tanken från framsidan, brukar radiatorvattnet tas ut ur en öppning på tanken som ligger något lägre än pannans tillopp.

På så sätt “låser” man väl in ett antal liter varmt vatten högst upp i tanken? En fördel med detta är förstås att man kan ha en varmvattenslinga högst upp i tanken, som drar nytta av det fångade tankvattnet. Men om man inte har varmvattenberedare i tanken? Vad är fördelen med att ha radiatortilloppet en bit ner på tanken då?

Finns det några bra alternativ till detta tillvägagångssätt? Jag har sett bilder där radiatorslingan är kopplad till samma öppning på tanken som pannans tillopp. Finns det några uppenbara nackdelar med att göra så? Jag har i stort sett inte lyckats hitta några bilder där radiatorvattnet hämtas från toppen av tanken. Varför gör man inte så? Förstör det skiktningen i tanken?

Anledningen till att jag frågar är att jag just har installerat en 5000-liters ackumulatortank. Det ligger cirka 500 liter varmt vatten högst upp i den och retar mig medan jag har massor av 40-gradigt vatten att försöka värma radiatorer och duschvatten med. Borde jag koppla något annorlunda? Eller är alternativen till att låsa in vatten högst upp i tanken bara ännu sämre?
 
Jag tycker du resonerar rätt. Om det går så skulle jag ta ut till radiatorerna från toppen av tanken.
Laddningen från pannan kan ju vara kvar på den lägre nivån.
 
Vart har du avluftningen? De flesta brukar inte använda den översta anslutningen då det är väldigt lätt att få cirkstörningar om du inte planerar rördragning/avluftning ordentligt.
 
Krilleman
Jag har kopplat min radiatorslinga på toppen av mina dubbla 1800-tankar.

Jag har 25-muffar insvetsade som luftning av tankarna. Fungerar ypperligt att koppla tillopp till shuntventilen på! (y)
 
dof dof skrev:
Vart har du avluftningen? De flesta brukar inte använda den översta anslutningen då det är väldigt lätt att få cirkstörningar om du inte planerar rördragning/avluftning ordentligt.
Avluftningen sitter på ett 10-millimetersrör som går ut horisontellt (nästan, med liten lutning uppåt) från toppen av tanken. Jag kunde inte sätta den direkt på tanken, eftersom tanken är inbyggd.

En omfattande fråga, men: Hur är ordentligt planerad rördragning och avluftning? Lästips på området?
 
E En Uggla skrev:
vatten att försöka värma radiatorer och duschvatten med.
Har du en VV-slinga i tanken så hämtar den VV i översta delen som är varmast, nu har du stor tank så det är nog inga EL-patroner i den,då sitter dom/den strax ovanför uttaget till värmen, skiktningen blir då i den övre delen, dyrt att värma huset med EL
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har kopplat min radiatorslinga på toppen av mina dubbla 1800-tankar.

Jag har 25-muffar insvetsade som luftning av tankarna. Fungerar ypperligt att koppla tillopp till shuntventilen på! (y)
Det är intressant! Jag blir rätt sugen på att prova själv. Är skiktningen som förväntat i dina tankar?
 
Krilleman
E En Uggla skrev:
Det är intressant! Jag blir rätt sugen på att prova själv. Är skiktningen som förväntat i dina tankar?
Du behöver inte vara orolig för skiktningen i tankarna beträffande anslutningen av tilloppet för shuntventilen. Översta anslutning på fronten eller topp tank ger samma slutresultat installationsmässigt!

Skiktningen i mina tankar är OK trots att jag valt dubbla VV-slingor. Jag prioriterade det framför TVA då VV-slingor är mer driftsäkra "på landet" där strömmen kommer och går. (y)
 
J jonaserik skrev:
Har du en VV-slinga i tanken så hämtar den VV i översta delen som är varmast, nu har du stor tank så det är nog inga EL-patroner i den,då sitter dom/den strax ovanför uttaget till värmen, skiktningen blir då i den övre delen, dyrt att värma huset med EL
Jag har byggt systemet själv. Hade jag råkat sätta dit en elpatron så hade jag nog märkt det : ) Tanken är bara tank, inget mer. Den står i ett separat (nybyggt) pannhus. Vattnet från tanken går sedan cirka 70 meter i en nedgrävd kulvert till boningshuset. Där mellanlandar det i en 500-literstank. Den tanken har en tappvarmvattenberedare.

Det upplägget ställer vissa krav på temperatur på framledningsvattnet. Och därför börjar jag ifrågasätta hur jag har kopplat.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Du behöver inte vara orolig för skiktningen i tankarna beträffande anslutningen av tilloppet för shuntventilen. Översta anslutning på fronten eller topp tank ger samma slutresultat installationsmässigt!

Skiktningen i mina tankar är OK trots att jag valt dubbla VV-slingor. Jag prioriterade det framför TVA då VV-slingor är mer driftsäkra "på landet" där strömmen kommer och går. (y)
Var laddar du dina tankar? Framtill eller i toppen?
 
Krilleman
E En Uggla skrev:
Var laddar du dina tankar? Framtill eller i toppen?
Framtill för enkelhetens skull (32-muffar), dessutom så har jag dragit fram 35mm på laddkretsen.

Byggde om allt för något år sen då jag var missnöjd med lite rördragning som jag tänkt tokigt på vid installation 2011.

Det är just detta som är fördelen med att vara röris till yrket. Man stör sig på småsaker, men bygga om anläggningens laddkrets över en natt gör inget... :crysmile:

Rev spektaklet efter jobbet en fredag och tände pannan åter 05,00 när allt var påfyllt.

Bara det finns öl! (y)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E En Uggla skrev:
Jag har byggt systemet själv. Hade jag råkat sätta dit en elpatron så hade jag nog märkt det : ) Tanken är bara tank, inget mer. Den står i ett separat (nybyggt) pannhus. Vattnet från tanken går sedan cirka 70 meter i en nedgrävd kulvert till boningshuset. Där mellanlandar det i en 500-literstank. Den tanken har en tappvarmvattenberedare.

Det upplägget ställer vissa krav på temperatur på framledningsvattnet. Och därför börjar jag ifrågasätta hur jag har kopplat.
Med detta upplägget skulle jag ha kopplat om så du tar ut det i toppen. Som det är nu tappar du i kapacitet.
 
E En Uggla skrev:
Avluftningen sitter på ett 10-millimetersrör som går ut horisontellt (nästan
Om du tar ut värmen på topp tank så kan du få luft i övriga systemet, då luften ställer sig på högsta punkten , det med kulvert så ska det vara lite fart på flödet och all luft i tanken kommer att följa med, går att göra en avluftningtank som tar hand om det.
 
J jonaserik skrev:
Om du tar ut värmen på topp tank så kan du få luft i övriga systemet, då luften ställer sig på högsta punkten , det med kulvert så ska det vara lite fart på flödet och all luft i tanken kommer att följa med, går att göra en avluftningtank som tar hand om det.
Det är en mycket intressant invändning. Skulle det kunna räcka att se till att avluftningsröret ansluts på ovansidan av röret till tilloppsvattnet? Så att avluftningen i alla fall ligger högre än tilloppet till kulverten? Hittills tycker jag avluftningen har fungerat perfekt. Automatisk avluftning har dåligt rykte har jag förstått, men jag har bara positiva erfarenheter av den.

(Googlar "avluftningstank" och får nästan bara mer eller mindre skumma träffar)

En detalj i sammanhanget är att kulverten inte matas konstant. Vi stänger av pumpen som laddar tanken inomhus när tanken är fulladdad. Det innebär att det finns en del tid för luften att snällt och fint ta sig upp till avluftningsventilen när det inte finns något flöde i tilloppsledningen.
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Framtill för enkelhetens skull (32-muffar), dessutom så har jag dragit fram 35mm på laddkretsen.

Byggde om allt för något år sen då jag var missnöjd med lite rördragning som jag tänkt tokigt på vid installation 2011.

Det är just detta som är fördelen med att vara röris till yrket. Man stör sig på småsaker, men bygga om anläggningens laddkrets över en natt gör inget... :crysmile:

Rev spektaklet efter jobbet en fredag och tände pannan åter 05,00 när allt var påfyllt.

Bara det finns öl! (y)
Med andra ord så jobbar även riktiga rörisar lite med trial and error? Kopplar, testar lite, kopplar lite bättre? Det känns förstås lugnande för oss glada amatörer som upptäcker vissa brister först när vi väl testar systemet. Men, om till och med rörisar gör om och gör (ännu mer) rätt efter några år: Vad gör då vanliga svenssons som har fått en panna och tank installerad av en röris? Ingenting, antar jag. De märker kanske inte ens att systemet inte är helt optimalt. Borde inte det betyda att Sverige är fullt av mindre optimala vedeldingssystem? (Ett sidospår, men jag försöker begripa hur mycket det finns att begripa, typ)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.