Demmpa Demmpa skrev:
Vid byte av golvbrunn i ett betongvalv (golvet/taket mellan två våningar) finns stor risk att taket i våningen under spricker/går sönder.
Hur stor risk och är det BRF eller hantverkaren som ansvarar för den typen av skador?
 
A a.non skrev:
Hur stor risk och är det BRF eller hantverkaren som ansvarar för den typen av skador?
Det landar på den som orsakar det. Bilar du igenom till grannen är det ditt ansvar, likaså om en hantverkare gör det är det på dennes ansvar.
Oftast brukar dock hantverkare vara medvetna om att det kan ske och varna för det och i slutändan brukar kunden få stå för det om det skulle ske.

Svårt att säga hur stor risk det är, men relativt stor risk skulle jag säga, det beror på lite hur avloppet är draget
 
Om det är du som tar in hantverkaren så är det du/hantverkaren som har ansvaret.
Om det är BRF som tar in hantverkaren så är det BRF/hantverkaren som har ansvaret.
 
BirgitS
Det är den som har beställt jobbet som är ansvarig som jag har förstått det. I vår förening måste man sätta upp skydd i badrummet under när man ska bila i sitt eget badrum.

Oj, här kom det in svar fort :)
 
Z Zingow skrev:
Det landar på den som orsakar det. Bilar du igenom till grannen är det ditt ansvar, likaså om en hantverkare gör det är det på dennes ansvar.
Oftast brukar dock hantverkare vara medvetna om att det kan ske och varna för det och i slutändan brukar kunden få stå för det om det skulle ske.

Svårt att säga hur stor risk det är, men relativt stor risk skulle jag säga, det beror på lite hur avloppet är draget
Varför ska jag som beställare av hantverkartjänsten ansvara för det? Vad gör man då?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är den som har beställt jobbet som är ansvarig som jag har förstått det. I vår förening måste man sätta upp skydd i badrummet under när man ska bila i sitt eget badrum.

Oj, här kom det in svar fort :)
Vilken typ av skydd? Vår BRF har inte informerat om detta.
 
A a.non skrev:
Varför ska jag som beställare av hantverkartjänsten ansvara för det? Vad gör man då?
För att det är så vanligt förekommande att hantverkaren i regel påtalar att om det sker så får du stå för det. Alternativet är ju att bila själv och ta det på hemförsäkringen. Det blir betydligt mycket dyrare självrisk för ett företag om de skulle orsaka det o ta det via försäkring än att bara fixa det själv
 
A a.non skrev:
Vilken typ av skydd? Vår BRF har inte informerat om detta.
Skulle gissa på stämp/lösa reglar pressade mot en plyfaskiva eller något som skydd
 
Vill du byta golvbrunnen för att du inte tycker den är snygg kanske du kan hitta en ny sil som passar. Att sätta upp duschväggar eller draperi och sarg är enkelt, att förlänga rör och sätta duschblandare likaså. Går även fint att måla kaklet om du inte gillar färgen.
 
  • Gilla
quattro1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är den som har beställt jobbet som är ansvarig som jag har förstått det. I vår förening måste man sätta upp skydd i badrummet under när man ska bila i sitt eget badrum.

Oj, här kom det in svar fort :)
Skydd... Låter som nånting en brf kan komma på som inte har en aning om hur saker fungerar. Vad ska jag skydda?
 
Z Zingow skrev:
Skulle gissa på stämp/lösa reglar pressade mot en plyfaskiva eller något som skydd
Vad ska jag stämpa av? Att taket inte trillar ner? Det är inte så mycket man normalt behöver hålla på i taket. Hos grannen nedanför när man bilar bort GB? Om man måste bila bort så mycket att hållfastheten försämras så kan man verkligen fundera på
vad man sysslar med.
Skydd kanske menas med golv i lgh och trapphus och hiss? BRF bryr sig inte om ditt golv så det måste vara i trapphuset. Det är något jag förstår.
 
  • Gilla
a.non
  • Laddar…
E enriktignovis skrev:
Hej.

Jag har ett badrum i lägenhet från 80-talet, med badkar. Jag vill helst ta bort badkaret så att det blir en duschyta istället, samt byta ut golvbrunnen mot en modern. Såhär ser det ut idag:

[bild]


Jag tänker att jag nog inte behöver installera en duschkabin eller liknande, borde det inte fungera med att bara hänga ett duschdraperi från taket ner till golvet? Eller kommer vattnet att rinna ut över hela golvet då?

När jag pratade med ett rörmokarföretag om att få hjälp med detta så sa de att om de ska göra detta så behöver jag göra om HELA badrummet eftersom tätskiktet bryts. Kan detta stämma? De har ej varit på plats men har sett bilden ovan.
Varför vill du byta ut GB men inte resten av badrummet? Det finns ingen anledning att bara byta GB
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Vad ska jag stämpa av? Att taket inte trillar ner? Det är inte så mycket man normalt behöver hålla på i taket. Hos grannen nedanför när man bilar bort GB? Om man måste bila bort så mycket att hållfastheten försämras så kan man verkligen fundera på
vad man sysslar med.
Skydd kanske menas med golv i lgh och trapphus och hiss? BRF bryr sig inte om ditt golv så det måste vara i trapphuset. Det är något jag förstår.
Ingen som har pratat om hållfastheten, men troligtvis blir det hål ned till taket under och då sätter man skivor under för att ingenting ska trilla ned.
 
B Byggdjuret skrev:
Skydd... Låter som nånting en brf kan komma på som inte har en aning om hur saker fungerar. Vad ska jag skydda?
B Byggdjuret skrev:
Vad ska jag stämpa av? Att taket inte trillar ner? Det är inte så mycket man normalt behöver hålla på i taket. Hos grannen nedanför när man bilar bort GB? Om man måste bila bort så mycket att hållfastheten försämras så kan man verkligen fundera på vad man sysslar med.
Golvbrunnen kan sitta så långt ner så att det inte är mycket material kvar till takytan.
Valvet kan även vara väldigt tunt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/flytta-golvbrunn-risk-att-bila-genom-golvet.211853/

http://brfnorrevang.se/boende/privata-utrymmen/renovering-av-badrum/

https://mitti.se/nyheter/hantverkarna-borrade-sig-genom-taket-tva-ganger/?omrade=haninge

https://www.byggahus.se/forum/threads/bila-genom-golvet-till-grannen.75320/

[URL='https://www.hsb.se/stockholm/brf/venus/boendeinformation/badrumsrenovering/']https://www.hsb.se/stockholm/brf/venus/
[/URL]
[URL='https://www.hsb.se/stockholm/brf/venus/boendeinformation/badrumsrenovering/']boendeinformation/badrumsrenovering/[/URL]
 
  • Gilla
Zingow
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Vad ska jag stämpa av? Att taket inte trillar ner? Det är inte så mycket man normalt behöver hålla på i taket. Hos grannen nedanför när man bilar bort GB? Om man måste bila bort så mycket att hållfastheten försämras så kan man verkligen fundera på
vad man sysslar med.
Skydd kanske menas med golv i lgh och trapphus och hiss? BRF bryr sig inte om ditt golv så det måste vara i trapphuset. Det är något jag förstår.
För att slippa att förstöra något i badrummet under? Säg att en bit betong på 5cmx5cm rasar ner när du står i det övre badrummet och bilar o slår sönder något, då önskar man nog att man satte upp fyra reglar och en plyfaskiva för några hundralappar istället för att köpa en ny toastol till grannen.
Eller om grannen mot förmodan skulle stå under och få någonting i huvet. Suck.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.