Håller på att bygga en lägenhet vi ska hyra ut. Har gjort ett utkast på ritning för lägenheten och tar gärna emot synpunkter och förslag på alternativ planlösning.

Alla fönster behöver vara på de två väggar de är ritade på nu, ytterdörren behöver vara på den väggen den är ritad men kan byta placering på den väggen.
Toaletten behöver vara där den är nu eller i hörnet där hallen är pga avloppet.

Känns spontant som att duschen blir lite för trång? Men jag vill ha så litet badrum som möjligt.

Tar tacksamt emot alla tips och förslag!
 
  • Handritad skiss av en lägenhetsplanlösning med mått, inkluderande rum, fönster, dörrar och badrumsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

När det gäller planlösningen så tror jag inte man kan göra på så väldigt annorlunda med de begränsningar gällande fönster, dörr och avlopp som du har beskrivit.

Sovrumsdörren bör vara nedanför sängens fotända så att man inte snubblar på sängen det första man gör.

Det går nog att dra ner hallen från 1,5 m till 1,2 m, dvs. 2 garderober, eftersom det finns plats för viss förvaring i sovrummet. De 0,3 m gör nog mer nytta i badrummet.

Du måste nog börja med att rita skalenligt. En toalett sticker ut 70 cm, den är alltså djupare än en tvättmaskin. En dusch som är 70x70 cm och dessutom avrundad går inte att använda i praktiken. Man kan inte ha en 60 cm smal dörr som delvis blockeras av handfatet. Om man vill spara utrymme i badrummet så har man en liten toppmatad tvättmaskin eller en liten som är gjord för att stå under ett handfat för att spara plats. Det lär även finnas toaletter som har ett handfat ovanpå cisternen och så finns ju också Stockholmsduschen: https://www.skanebeslag.se/skaform-badrumsskap/skaform-stockholmsdusch/
Du skriver att du vill ha ett så litet badrum som möjligt men är du säker på att de som ska hyra bostaden tycker likadant?

Rita ut lite delar i köket och lite möbler där så blir det lättare att bedöma hur det funkar.
 
M
Så som det är ritat klaras inte krav på tillgängligheten som krävs i en bostad.

  • Du skall ha en vändcirkel på 1300 mm i hall, garderober skall ha 1200 mm fritt framför.
  • Ett badrum med normal tillgänglighet. ex 1900x1700. Om TM/TT tillkommer skall det göras enligt bild nedan.
Ritningsdiagram som visar grundläggande tillgänglighetskrav för ett badrum med måttangivelser.
  • Skulle säga att ni ska strunta i att göra en 2 RoK, gör endast en sovalkov för tillgänglighet vid dörr och säng. (Rita endast en 90 säng på erat förslag)
  • Om detta är en studentbostad krävs endast ett kök på 2200mm (inkl K/F)
  • Du skall ha minst 18M i förvaring varar 6 städ, 600 kapphylla, 600 garderob och 600 städskåp.
  • Lite underlag nedan
  • Schablonritning för kök med mått för grundläggande tillgänglighet, inklusive högskåp och städskåp arrangemang.
Planritning med måttangivelser för tillgänglig studentbostad inkluderande kök och förvaringsutrymmen.
Ritad illustration av en dörr och dess mått för grundläggande tillgänglighet, inklusive vändcirkel och passagebredd.

Hoppas att detta hjälper er!
/Marcus
 
  • Gilla
Patrik_E och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
M Marcusskold skrev:
Du skall ha minst 18M i förvarin
18 meter garderober!?
 
M
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
18 meter garderober!?
Stort M inte litet m, detta innebär moduler, dvs att om det är 18M så är det 1800mm.
Si enheten meter skrivs i "m"
 
Staffans2000
Må så vara, men att ett stort "M" var en erkännd förkortning av "modul", visste jag inte.
Så, en modul är en dm?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Är det inte enklare att skriva 18 dm?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så, en modul är en dm?
Jag tror att du egentligen vet det utan att tänka på det :)
Tänk mått på dörrar och fönster.
 
  • Gilla
SWAG YOLO
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Är det inte enklare att skriva 18 dm?
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Må så vara, men att ett stort "M" var en erkännd förkortning av "modul", visste jag inte.
Så, en modul är en dm?
Hänvisade från svensk standard där det står med M, men ni kan absolut ha rätt i denna fråga.
Fönster och dörrar kan exempelvis också redovisas på samma sätt. Men då är det inte alltid dm. ex. 10x10M = 1010x1010 mm i öppningsmått. Hoppas att jag inte förvirrar er :)
 
M
Här kommer förklaringen från dokumentet.
Tabell ur dokument som visar förvaringskrav i bostäder och förråd med måttangivelser.
 
Jag hade skippat att göra eget sovrum. Ytan är såpass liten ändå i lägenheten så jag hade gjort en etta för att få en känsla av att man har större rum. Plus att om hyresgästen vill ha bäddsoffa istället för säng så har de maximerat utrymmet ännu mer =)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Stort tack för alla förslag och synpunkter!
Jag gjorde om skissen nu utifrån era idéer.

Vad tycker ni?
 
  • Handritad skiss av ett rum med möbleringsförslag och dimensioner markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Tänk på att det ställs en del krav på brandskydd mellan garage och bostad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
Ha duschen längst bort från dörren, dels minskar risken för att det rinner vatten på dörrkarmen/tröskeln och dels slipper man gå igenom det blöta utanför duschen för att komma till toalett och handfat.

Som hyresvärd kanske du inte vill ha ett fönster bakom diskhon eftersom slarviga hyresgäster kanske inte torkar bort vattnet från fönsterbrädan/karmen/fodret, dvs. ökad risk för fuktskada.

Är du säker på att du inte behöver uppfylla tillgänglighetskraven?
 
  • Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
T Tallberga69 skrev:
Stort tack för alla förslag och synpunkter!
Jag gjorde om skissen nu utifrån era idéer.

Vad tycker ni?
Det blev rätt rejält kök jämfört med din första.
Men tycker de ser mycket bättre ut utan sovrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.