Hej,

Saken är den att jag och frugan bestämde oss för att byta sovrum i vårt 1930-tals hus och har då börjat med lite renoveringar.

Då jag är ganska ny när det kommer till dessa saker tänkte jag dra det här och höra hur ni tänker.

Först och främst tänkte jag regla upp de "nakna" innerväggarna med 45x45 cc 600 och möjliggöra för lite "finare" eldragning. Sedan isolera (mer för ljudets skull), osba och gipsa. Där borde det inte vars några konstigheter.

Dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra med fönsterväggen. Vågar man regla upp ytterliggare med en 45 och ett extra lager isolering? Kan också nämna att det sitter tapeter på väggen bakom isoleringen så antar att det var bra mycket kyligare där en gång i tiden. Är också ganska säker på att det inte finns någon plast. Kan även nämnas att murstocken är i andra änden av rummet och att jag eldar på frikostigt under vinterhalvåret.

Slutligen, vet ej om det möjligtvis varit någon läcka historiskt (taket är bytt sedan förra året) men en del av isoleringen har blivit svartaktig, borde dock räcka att bara byta den tänker jag?

Tacksam för svar!
 
  • Gamla isoleringsmaterial och träreglar i en vägg, några delar svartaktiga som kan tyda på fukt- eller mögelskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av 1930-tals hus med avtäckt innervägg, synliga träreglar och gul isolering, vissa delar svartaktiga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rensad innervägg i ett sovrum med synlig isolering och träreglar runt ett fönster under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som du har haft någon läcka eller rå luft som letat sig in.
Jag skulle ha ersatt den mörkare isoleringen och plastat tätt. Man avger ca 2 ggr/tim vatten och det skall ta vägen någonstans.
Man får dra all el om det är under 50 V. Sedan är det upp till din elektriker om han väljer/kopplar in det till det befintliga elnätet i stället för en toklösning på 49V. Ansvaret övergår då till elföretaget.
 
K kest skrev:
Det ser ut som du har haft någon läcka eller rå luft som letat sig in.
Jag skulle ha ersatt den mörkare isoleringen och plastat tätt. Man avger ca 2 ggr/tim vatten och det skall ta vägen någonstans.
Man får dra all el om det är under 50 V. Sedan är det upp till din elektriker om han väljer/kopplar in det till det befintliga elnätet i stället för en toklösning på 49V. Ansvaret övergår då till elföretaget.
Någon 50V lösning är inte på tapeten då jag ska ha vanliga uttag. Den biten kommer jag ta in en elektriker för, vet "tyvärr" mina skyldigheter där :/.

Dock är jag lite skeptisk till att plasta den väggen, är nästan säker på att det inte finns plast i väggen idag men kan inte vara säker. Att plasta dubbelt och att plasta endast vissa delar av ett hus har jag hört kan ge en mer problem med fukt.

Ta t.ex min vind, den är fylld med något sågspånsliknande och det är helt snustorrt där. Ingen som helst plast eller indikationer på mögel. Så vet inte hur jag skall ställa mig till att börja "experimentera" med plast i detta "mogna" hus.
 
T Tomas Tomplast Gustavsson skrev:
sågspånsliknande
Minskar man värmeläckaget så kan man få problem.
Är också lite tveksam till plast. Har varit med att riva ett tak med bara händerna där sågspånet varit utsatt för fukt inifrån genom innertaket (Sovrum) 50:tals hus.
När man tätar till hus och isolerar så minskar luftflödet på 3:e vinden och få tätt innifrån i ett gammalt hus? Det verkar vara din ventil som kylt och det kondenserat i väggen. Om väggen vore sämre isolerad skulle kondenspunkten hamnat längre ut.
 
K kest skrev:
Minskar man värmeläckaget så kan man få problem.
Är också lite tveksam till plast. Har varit med att riva ett tak med bara händerna där sågspånet varit utsatt för fukt inifrån genom innertaket (Sovrum) 50:tals hus.
När man tätar till hus och isolerar så minskar luftflödet på 3:e vinden och få tätt innifrån i ett gammalt hus? Det verkar vara din ventil som kylt och det kondenserat i väggen. Om väggen vore sämre isolerad skulle kondenspunkten hamnat längre ut.
Men om jag skulle plasta så plastar jag så att säga in både reglarna, isolering och den tapet (och vad nu än som kan finnas bakom)? Tänkte du att jag ovanpå plasten isåfall reglar upp och lägger till ytterliggare 45 i isolering och ser till att vp-rör flyttas och nya dosor dras? Känns tyvärr då som att jag måste ta in elektrikern fler gånger, först för att ta bort dosorna och kablarna och sedan be denne komma tillbaka efter jag plastat och reglat och då sätta dosor och dra nya rör. Eller tänker jag tokigt här?
 
T Tomas Tomplast Gustavsson skrev:
jag måste ta in elektrikern fler gånger
Det är inte fel att ta in någon lokal elektriker för att i samråd få till en klok å vis dragning av nya dosor o vp-rör. De gamla ligger bra där de ligger för utom dosor som brukar gå att bar flytta ut skälv. Om El-nisse ritar på väggar var du skall dra och spika de nya dosor och rör så blir det bara ett uppstart möte med en ritning som du har förberett över en balja lut (kaffe).
Och därefter kan elektrikern dra in kablage och montering efter målning och tapet.
Vad som är rätt o fel ang plast ???
Luftens fuktighet blir till vatten där temperaturen sjunker som t.ex runt din ventil (kondenspunkten)
(Ställ ut en flaska från kylen. Kondens bildas på den från den luft du har i rummet)
Jag menar att man avger en del fukt under de timmar man ligger å flämtar i sovrummen och den luftfuktigheten får man ta hänsyn till. Har man ett nytt hus med FTX så löser problemen med fukt sig via den lösningen. Har man ett gammalt hus som vi så får man tänka i andra banor.
Du har en ventil i väggen, jag skulle föredra att den var i fönstret ovan en radiator för att få luften att cirkulera bra i rummet.
Jag rätt eller fel, plastade ytterväggar och snetak då de blev väl isolerade och vill inte få kondenspunkten i vägg.
 
K kest skrev:
Det är inte fel att ta in någon lokal elektriker för att i samråd få till en klok å vis dragning av nya dosor o vp-rör. De gamla ligger bra där de ligger för utom dosor som brukar gå att bar flytta ut skälv. Om El-nisse ritar på väggar var du skall dra och spika de nya dosor och rör så blir det bara ett uppstart möte med en ritning som du har förberett över en balja lut (kaffe).
Och därefter kan elektrikern dra in kablage och montering efter målning och tapet.
Vad som är rätt o fel ang plast ???
Luftens fuktighet blir till vatten där temperaturen sjunker som t.ex runt din ventil (kondenspunkten)
(Ställ ut en flaska från kylen. Kondens bildas på den från den luft du har i rummet)
Jag menar att man avger en del fukt under de timmar man ligger å flämtar i sovrummen och den luftfuktigheten får man ta hänsyn till. Har man ett nytt hus med FTX så löser problemen med fukt sig via den lösningen. Har man ett gammalt hus som vi så får man tänka i andra banor.
Du har en ventil i väggen, jag skulle föredra att den var i fönstret ovan en radiator för att få luften att cirkulera bra i rummet.
Jag rätt eller fel, plastade ytterväggar och snetak då de blev väl isolerade och vill inte få kondenspunkten i vägg.
Okej men om jag har förstått dig rätt så tänker du typ i följande steg?

1. Ta loss dosor och flytta kablar.
2. Byt den gamla isoleringen och sätt plast över reglarna. Hur blire med fönstret isåfall? Blir väl inte helt tätt runt där?
4. Regla upp med en till 45 plus isolering.
5. Elektriker kommer och sätter dosor och kablar.
6. Jag gipsar (ska nog ändå inte hänga något där så struntsr nog i osb).
7. Elektriker monterar kontakterna.

Eller har jsg missförstått dig?

Och vad händer om jag redan har plast i väggen och sätter en plast till? För jag vet inte helt säkert på hur väggen är uppbygd. I andra rum har jag sett något som nästan ser ut som svarta sopsäckar när fönster byttes förra året. Vill inte bygga in fukten liksom.

Eller ska jag strunta helt i plasten och istället isolera med typ lin?
 
Några mer som har tankar och synpunkter på detta? Undviker gärna att göra misstag om jag inte behöver det. Vill inte renovera mig till fuktproblem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.