Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, då gäller föreläggandet er som nya ägare av fastigheten. Då börjar det lukta möjligt rådighetsfel.

Om ni kollar i kontraktet så har troligen säljarna garanterat att det inte finns några förelägganden som gäller fastigheten (EDIT: ser nu att du skrev att just så var fallet.). Mäklaren har troligen också en skuld här eftersom det är standard att mäklarna kollar fastighetsregistret. Om mäklaren har gjort sitt jobb så finns det ett utdrag från fastighetsregistret i objektsbeskrivningen, i så fall anses ni ha meddelats om föreläggandet och då faller det på er.

Här är ett fall från FRN som lite liknar ert gällande en mäklares ansvar i avloppsfrågan. I detta fallet fanns dock inget föreläggandet gällande avloppet vid tidpunkten för köpet. Kan dock vara läsvärt så att man förstår juridiken och vad ni måste slåss emot:

[länk]
Mäklaren har inte meddelat oss på något sätt ang föreläggande.
 
Claes Sörmland
T_rsten T_rsten skrev:
Mäklaren har inte meddelat oss på något sätt ang föreläggande.
Kolla i fastighetsregistret att föreläggandet verkligen finns där. Då har ni ett uppenbart rådighetsfel.

En strategi kan vara att kontakta mäklaren så fort som möjligt och meddela att ni har fått del av uppgifter att det finns ett föreläggande på fastigheten gällande avloppet. Påpeka att säljarna har garanterat att det inte förkommer några förelägganden och att detta därmed är ett kontraktsbrott. Undra också varför mäklaren inte har tittat i fastighetsregistret för objektet, mäklaren är ju skyldig att ta tillvara även köparens intressen.

Rimligen borde mäklaren som inte har gjort sitt jobb bli rejält stressad och det ligger i mäklarens intresse att affären avslutas snyggt och det inte blir anmälningar till FRN. Mäklarens instinkt borde vara att försöka släta över det hela. Nu gäller det att visa att man är påläst och så rättshaveristisk att man är beredd att göra en stor affär av detta rådighetsfel.

Erbjud sedan mäklaren lösningen: T ex att priset på fastigheten justeras ned XX XXX kr i ett tilläggskontrakt som tar upp föreläggandet och kontraktet skrivs under inom 24 h så blir det en smidig affär och alla är nöjda.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kolla i fastighetsregistret att föreläggandet verkligen finns där. Då har ni ett uppenbart rådighetsfel.

En strategi kan vara att kontakta mäklaren så fort som möjligt och meddela att ni har fått del av uppgifter att det finns ett föreläggande på fastigheten gällande avloppet. Påpeka att säljarna har garanterat att det inte förkommer några förelägganden och att detta därmed är ett kontraktsbrott. Undra också varför mäklaren inte har tittat i fastighetsregistret för objektet, mäklaren är ju skyldig att ta tillvara även köparens intressen.

Rimligen borde mäklaren som inte har gjort sitt jobb bli rejält stressad och det ligger i mäklarens intresse att affären avslutas snyggt och det inte blir anmälningar till FRN. Mäklarens instinkt borde vara att försöka släta över det hela. Nu gäller det att visa att man är påläst och så rättshaveristisk att man är beredd att göra en stor affär av detta rådighetsfel.

Erbjud sedan mäklaren lösningen: T ex att priset på fastigheten justeras ned XX XXX kr i ett tilläggskontrakt som tar upp föreläggandet och kontraktet skrivs under inom 24 h så blir det en smidig affär och alla är nöjda.
Kan man titta upp detta själv eller vem måste jag kontakta?

Som jag skrev tidigare står det i pappret att det är inskickat till inskrivningmyndigheten.
 
Claes Sörmland
T_rsten T_rsten skrev:
Kan man titta upp detta själv eller vem måste jag kontakta?

Som jag skrev tidigare står det i pappret att det är inskickat till inskrivningmyndigheten.
Du kan emaila till Lantmäteriets kundcenter@lm.se . Begär ett utdrag ur fastighetsregistret för fastigheten (Vad den nu heter). Ange att du vill kunna se anteckningar av förelägganden och förbud enligt miljöbalken. Men du lär inte få svar förrän på tisdag tidigast.

Med tanke på tidspressen och helgerna så kan du köpa en fastighetsrapport online från Metria för 199 kr. Om du går till hitta.se och väljer kartor så kan du hitta fastigheten via en vanlig adresssökning. Välj nu läget "tomter":

Luftbild med kartläggning av fastighetsgränser och navigationsmeny för val av kartläge, inkluderat "Tomter"-ikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ser du fastighetsgränserna. Klicka på fastigheten och köp en fastighetsrapport genom att klicka på denna blå knapp:

Skärmbild av en fastighetsrapport för ANDERSLUND 1:3 med blå knapp för köp av rapport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan emaila till Lantmäteriets kundcenter@lm.se . Begär ett utdrag ur fastighetsregistret för fastigheten (Vad den nu heter). Ange att du vill kunna se noteringar/inskrivningar av förelägganden och förbud enligt miljöbalken. Men du lär inte få svar förrän på tisdag em tidigast.

Med tanke på tidspressen och helgerna så kan du köpa en fastighetsrapport online från Metria för 199 kr. Om du går till hitta.se och väljer kartor så kan du hitta fastigheten via en vanlig adresssökning. Välj nu läget "tomter":

[bild]

Nu ser du fastighetsgränserna. Klicka på fastigheten och köp en fastighetsrapport genom att klicka på denna blå knapp:

[bild]
Om jag köper den genom merita, kommer det komma med då om det finns eller inte? Bör jag kontakta lantmäteriet också?
Kan jag ringa lantmäteriet och få informationen?
 
Claes Sörmland
T_rsten T_rsten skrev:
Om jag köper den genom merita, kommer det komma med då om det finns eller inte? Bör jag kontakta lantmäteriet också?
Kan jag ringa lantmäteriet och få informationen?
Det verkar så enligt deras reklam:

Lista med punkter inklusive översiktskarta, areal, inskrivningar, planer, taxeringsuppgifter och åtgärder, markerade med gröna bockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T_rsten T_rsten skrev:
Kan man titta upp detta själv eller vem måste jag kontakta?

Som jag skrev tidigare står det i pappret att det är inskickat till inskrivningmyndigheten.
Du får bra råd från Claes Sörmland...

Parallellt med att försöka få ordning på formella fel i kontraktet så vill jag påminna dig om den praktiska faktiska verkligheten med avloppet!
Du behöver en sakkunnig som kan hantera praktiken!
Samtidigt bör du förbereda dig på andra praktiska saker som el och övriga installationer..
Det är lätt att fastna i avloppet o glömma resten...
Det kommer bli bra till slut du är ovanligt med på noterna som ny husägare
 
7ender
Om du ringer lantmäteriet så mailar de fastighetsutdraget direkt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hitta.se köper sin information av Metria så det är samma sak du får.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tyvärr så står det ingeting om detta i den pdf fil jag fick från metria.
 
Claes Sörmland
T_rsten T_rsten skrev:
Tyvärr så står det ingeting om detta i den pdf fil jag fick från metria.
Hm. Undrar om Metrias tjänst bara är dålig? Kanske med tanke på att den inte innehåller några personuppgifter, t ex vem som äger fastigeten.

Det heter formellt att en "anteckning" görs i fastighetsregistret. Det är informationsgrupp nr 25 Anteckningar i fastighetsregistret. Här kan du läsa om det:

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Fastighetsinformation/anteckningsarenden/
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hm. Undrar om Metrias tjänst bara är dålig? Kanske med tanke på att den inte innehåller några personuppgifter, t ex vem som äger fastigeten.

Det heter formellt att en "anteckning" görs i fastighetsregistret. Det är informationsgrupp nr 25 Anteckningar i fastighetsregistret. Här kan du läsa om det:

[länk]

Det kan vara så, eftersom det papper jag har innehåller nuvarande ägares namn bland annat. Jag får lägga till lantmäteriet på listan med samtal som ska göras på tisdag.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Du får bra råd från Claes Sörmland...

Parallellt med att försöka få ordning på formella fel i kontraktet så vill jag påminna dig om den praktiska faktiska verkligheten med avloppet!
Du behöver en sakkunnig som kan hantera praktiken!
Samtidigt bör du förbereda dig på andra praktiska saker som el och övriga installationer..
Det är lätt att fastna i avloppet o glömma resten...
Det kommer bli bra till slut du är ovanligt med på noterna som ny husägare
Ja jag kommer komma fram med en plan på framtiden när jag äger huset officiellt, så om 2 dagar.
Tyvärr så är det pengar jag inte hade räknat med att behöva lägga fram redan nu utan mer i framtiden om ca 2år, så det blir att gå med tiggatmössan eller likande till banken. Eller lösa det med ett system som går att koppla på det nuvarande systemet och eventuellet bygga ut dräneringen så som kommunen önskar. Men jag vet att det är ett problem som måste lösas innom en snarare framtid än väntat.
 
T_rsten T_rsten skrev:
Ja jag kommer komma fram med en plan på framtiden när jag äger huset officiellt, så om 2 dagar.
Tyvärr så är det pengar jag inte hade räknat med att behöva lägga fram redan nu utan mer i framtiden om ca 2år, så det blir att gå med tiggatmössan eller likande till banken. Eller lösa det med ett system som går att koppla på det nuvarande systemet och eventuellet bygga ut dräneringen så som kommunen önskar. Men jag vet att det är ett problem som måste lösas innom en snarare framtid än väntat.
Oavsett häng inte läpp du har bägge fötterna på jorden vilket är bra.....
Bygga ut infiltrationen är ingen jättegrej.... om det blir det värsta alternativet kanske du tvingas sätta tillfällig septitank?
Kommunen kan som sagt göra livet jobbigt för människor som vill bygga bo åt sin lilla familj!
Det är fördjävligt hur jobbigt de gör ett ganska enkelt problem som avlopp
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nog tror jag att du kan skjuta på det ett år åtminstone.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.