Elektriker kommer vid lunch idag för att kika på mitt elände.
Tänkte vara proaktiv och se om nån av er förstår sig på dom ”relän” som gav upp i min elvärmecentral igår kväll. Framför allt var jag kan hitta nya?
Dom sitter i min styr och reglercentral för termostatstyrning av direktverkande elelement i vårt radhus.
Se bilder. Fabrikat Billman Landis och gyr.
Centralen är modell EAV4027AR3.11
Förmodligen årsmodell tidigt 80tal.
Har reklambladet kvar, tryckt 1982.
Frugans farfar som köpte huset nytt 76 och förmodligen lät installera ”Mjuk el” systemet i början på 80talet. Vi har bott här sedan 08.


Gillar systemet så trist om det måste kasseras om inte ersättningsdelar går att få fram. Därför söker jag brett via er kompetens.
Justerbara termostater i huset reglerar via centralen elementen så dom inte går bara max/av.

Var hårsmån från att huset brann upp igår kväll. Sonen var först att känna att det luktade ”illa” när han kom ut från badrummet. Klassisk bränd el-doft ni vet. Rusade runt o luktade på allt i huset. Kom upp t proppskåpet där reglercentralen oxå sitter.
Svårt att veta vilken av de olika plåtlådorna som var boven. Larmtjänst i luren.
Bryt strömmen. Gå ut. Proffs på väg.
Tur att inte det spred sig. Då hade vi haft helt andra problem.
Dagtid på jobbet el natt... tanken svindlar..

Så nu sitter jag och hoppas att reservdelar går att hitta via elektrikern och/eller er.
Var hittar man relän (om det ens är sådana)/delar till centralen på bild?

Trevlig helg alla! Jag ska köpa en lott idag
 
  • Skadade elektiska komponenter med sotskador inuti ett elskåp, inklusive brända reläer och kabelanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komponenter i en elvärmecentral, möjliga relän, med synlig brand- och sotskada samt ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åldrade relän i en elvärmecentral, omgivna av ledningar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brända elektriska reläer med synlig sot och skador i en styrcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dammiga elektromekaniska relän i en elcentral, med synliga kopplingstrådar och etikettmärkning, potentiellt defekta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brända elektriska komponenter och svårtydda etiketter på en dammig elvärmecentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en äldre modell av en elvärmecentral märkt Billman EAV4027AR3.11 med reglage, diagram och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Broschyr som visar komponenter och schema för Mjuk-el värmesystem inklusive reglercentral och rumsgivare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reklamblad från 1982 för "Mjuk-el" system med bild av radhus i vinterlandskap på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara vanliga standardrelä som bränt bra. Dvs inga problem att byta. Frågan är om elementen som de slår till är friska.
 
Du har så rätt. Relän bytta. Systemet igång igen. Elektriker plockade ersättare hos sin grossist så smidigt löst. Skönt att få värme över helgen.
IF har skött ärendet exemplariskt så här långt.
Besiktat av skadetekniker och åtgärd igång med joniseringsapparaturer som första steg mot lukt. Håller tummar att det blir fortsatt bra process.
 
  • Brända elektriska relän på ett skrivbord, en intakt och en med tydliga skador och sot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
useless
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Elektriker kommer vid lunch idag för att kika på mitt elände.
Tänkte vara proaktiv och se om nån av er förstår sig på dom ”relän” som gav upp i min elvärmecentral igår kväll. Framför allt var jag kan hitta nya?
Dom sitter i min styr och reglercentral för termostatstyrning av direktverkande elelement i vårt radhus.
Se bilder. Fabrikat Billman Landis och gyr.
Centralen är modell EAV4027AR3.11
Förmodligen årsmodell tidigt 80tal.
Har reklambladet kvar, tryckt 1982.
Frugans farfar som köpte huset nytt 76 och förmodligen lät installera ”Mjuk el” systemet i början på 80talet. Vi har bott här sedan 08.


Gillar systemet så trist om det måste kasseras om inte ersättningsdelar går att få fram. Därför söker jag brett via er kompetens.
Justerbara termostater i huset reglerar via centralen elementen så dom inte går bara max/av.

Var hårsmån från att huset brann upp igår kväll. Sonen var först att känna att det luktade ”illa” när han kom ut från badrummet. Klassisk bränd el-doft ni vet. Rusade runt o luktade på allt i huset. Kom upp t proppskåpet där reglercentralen oxå sitter.
Svårt att veta vilken av de olika plåtlådorna som var boven. Larmtjänst i luren.
Bryt strömmen. Gå ut. Proffs på väg.
Tur att inte det spred sig. Då hade vi haft helt andra problem.
Dagtid på jobbet el natt... tanken svindlar..

Så nu sitter jag och hoppas att reservdelar går att hitta via elektrikern och/eller er.
Var hittar man relän (om det ens är sådana)/delar till centralen på bild?

Trevlig helg alla! Jag ska köpa en lott idag

Hej

Trevligt att höra att allt tycks lösa sig för dig.

Har själv liknande problem, men i mindre skala. Hos oss tycks det vara så att ett av reläerna hänger sig i tlläge lite då och då. Betyder full fart på elementen i halva huset.
När tillkallad elektriker mätte fungerade det givetvis. Till skillnad från din elektriker hade han inte sett varken en sådan styrcentral eller relä.

Kan du hjälpa mig? Vilken grossist anlitade han?
 
Elektrikern skötte allt så jag vet ej så mycket detaljer.
Allt funkade prima, till en början.
Nåt i reglercentralen som inte mådde så bra. Så den kopplades förbi och revs ut.
Nya element monterade. Allt frid o fröjd. Varmt o god nattsömn.

Jag har kvar de tre så gott som nya reläna. Kördes nåt dygn bara.
Du kan få testa om dom löser ditt problem, om dom är kompatibla med din reglercentral vill säga. Se bilder för detaljer.
Funkar dom hos dig så behåller du dom.

Sänd mig ett PM via kontaktfunktionen i användaren, så löser vi det praktiska.
 
  • Tre reläer med tekniska specifikationer och kabelanslutningar, urkopplade från en reglercentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ABB relä B6-30-10 med ledningar i en elektrisk installation, använd några dygn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B -Bo- skrev:
sett varken en sådan styrcentral eller relä
Mycket gammal sak, har varit på ett par stycken, en gick att repa, den andra skrot, är det bara relän som gått sin väg finns bot, men är det kortet så kan det vara kört, för 15 år sen fanns en äldre herre som lagade dom, men tror det finns någon i dag som gör det eller vill ge sig på det Det finns ett annat system som uppför sig lika, liten skillnad den pulserar ut spänningen via termostat som ger 0 - 10V i styr, har för mig att det bara är en zon på den, går då att ha flera mindre typer, kan bli lit dyrt med ombyggnad då.
 
Inser att systemet är gammalt. Köpte det när barnen var små och jag inte ville ha de kalla/brännheta elementen som de inbyggda termostaterna gav.

Bästa givetvis att byta till ny moderna element, men det är ju inte helt gratis.

Annan möjlighet är nytt centralt styrsystem. Har ännu inte kollat vad som finns eller vad de kostar.

Tredje möjligheten är att testa de relä som MasMats generöst erbjudit mig att testa. Startar här.
 
B -Bo- skrev:
Hej

Trevligt att höra att allt tycks lösa sig för dig.

Har själv liknande problem, men i mindre skala. Hos oss tycks det vara så att ett av reläerna hänger sig i tlläge lite då och då. Betyder full fart på elementen i halva huset.
När tillkallad elektriker mätte fungerade det givetvis. Till skillnad från din elektriker hade han inte sett varken en sådan styrcentral eller relä.

Kan du hjälpa mig? Vilken grossist anlitade han?
Hur är reläerna uppbyggda?
Att det fungerar ibland och ibland inte låter som en sprucken lödning eller liknande. Kan man komma i det borde det gå att fixa.
 
Jovisst kan det vara så. Jag lutar dock mer åt att kontakterna är på väg att svetsa ihop.
Nu är det så att jag med åren har lärt mig att allt tar Mycket längre tid än det borde. Jag vill alltså inte montera bort reläerna (och döda uppvärmningen) utan att ha nya till hands för att ersätta dem med.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.