Hej

Vi håller på att renovera vår fasad lite och i det besiktningspapper vi har från när vi flyttade in står det att vi har eternitskivor på kortsidan.

Nu när vi kikar närmare på det blir jag lite osäker på om alla skivor verkligen är eternit. Väggen där skivorna sitter har tidigare haft en dörr och ett fönster extra som nu är borta och jag har inget år på när det skedde. Eventuellt 2006 då alla fönster i huset byttes ut.

Där dörr och fönster suttit ser det ut som någon form av träskriva men är inte helt säker. Vad är det för material? De kan ju inte varit så att de satt dit nya eternitskivor? Snickaren sa att det var samma och att de innehöll asbest men tycker de ser olika ut borde vara ditsatta senare

Närbild på möjlig eternitskiva vid fasad, visar sprickor och skador vid hörn där tidigare öppningar varit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är skivan jag tror är eternit

Sönderslagen och sprucken fasadskiva på husvägg, eventuell eternit med synlig undertextur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en sprucken, brungrå eternitskiva på en vitmålad vägg, med skruvar och skador synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här är de skivor jag är osäker på vad de är i för material. Som ni ser har de även spruckit och gått sönder lite.
 
De spruckna skivorna ser ut att vara av någon trämassa/träfiber.
 
Hur tjock är den skivan? Eternitskivorna brukade va ganska tunna, ca 4mm till fasadskivor, dessutom satte man en tätningsremsa mot regeln och den finns ju inte här heller.

Har du en helhetsbild på väggen?
 
Ja jag tycker också det ser ut som annat material men blir lite osäker.

Alla skivor är lika tjocka, typ en halv cm. Har en bild på hela kortsidan men det kanske inte syns så bra? Trälisterna som löper lodrätt vid fönster och hörn är borttagna just nu för att vi skulle kika hur det såg ut plus att en del av dem ruttnat. En husfasad med gröna stående träpaneler och vit underdel där lodräta trälisterna saknas kring fönster och hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Den första ser verkligen ut att vara asbest, inte de andra två. Oavsett vad det är skulle jag köra en hel eller halvmask med p3-filter när ni tar bort dem så är ni ju safe. Asbestsanering utomhus är ju betydligt enklare än inomhus.
 
Jag tror man bytt ut eterniten mot nån typ av fibercement när man byggde igen dörr och bytte fönster. Jag är ingen eternitexpert men jag tror inte jag sett så stora eternitskivor nånstans innan, det normala var väl 600-skivor på 60 och 70-talet.
 
Nej jag tycker inte heller att de andra två verkar vara av samma material vore konstigt att sätta upp nytt när de bytt oavsett år.

Då kanske man kan känna sig lite lugnare iaf med de redan spruckna skivorna. Tack!
 
J
Griddy Griddy skrev:
Nej jag tycker inte heller att de andra två verkar vara av samma material vore konstigt att sätta upp nytt när de bytt oavsett år.

Då kanske man kan känna sig lite lugnare iaf med de redan spruckna skivorna. Tack!
Vad ska du göra för något? Är du ändå på g att riva i det är det kanske lika bra att ta bort asbesten också och sätta i annan fibercementskiva på en gång.
 
J Jotsat skrev:
Vad ska du göra för något? Är du ändå på g att riva i det är det kanske lika bra att ta bort asbesten också och sätta i annan fibercementskiva på en gång.
Tänkte sätta upp träfasad istället så blir nog att riva ner allt, regla upp och göra nytt och fint istället
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
J
Griddy Griddy skrev:
Tänkte sätta upp träfasad istället så blir nog att riva ner allt, regla upp och göra nytt och fint istället
Stiligt! Blir det liggande/stående under övervåningen, eller byta allt?
 
J Jotsat skrev:
Stiligt! Blir det liggande/stående under övervåningen, eller byta allt?
Tror det kan bli bra har tänkt stående så som det är på ovanvåningen. Kanske två liggande mellan övervåning och nedervåning för att bryta av. Grannarna har gjort så och det ser fint ut. Ska måla om allt sen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.