Robert63 Robert63 skrev:
Du har nog rätt i att det kan vara en god idé att flagga upp intresse, men däremot är det som marknaden ser ut en mindre bra idé att lägga ett bud högt över utgångspris, anser jag. Det är trots allt inga småsummor som det isåfall gamblas med.
Allting är en risk. Det är lätt att gå som förlorande ur en budstrid, det är ju därför man ger ett förhandsbud. Vårt hus slutade 560k över utgångspriset (som iofs var ett rent lockpris för området). Vi gav oss inte, bi hade bestämt oss för att vi skulle ha huset och budade därefter. Vi ville också lägga ett förhandsbud men det var det fler som ville så vi förberedde oss för strid. :rofl:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
Budgivningar är alltid speciella.
framförallt med den frihet som köpare och säljare har fram till kontraktskrivning i Sverige.

Av de 200 hus jag tittade på innan jag hittade mitt så var det 1 som såldes före visning. Det såldes under vad jag beräknade som marknadspris. enligt mäklarna var säljarna skitnojjiga för att inte få sålt så de hade accepterat budet trots hennes rekommendation.

Jag har varit med både om långa utdragna utgivningar och snabba. Små höjningar och stora. "Tidsvillkorade" bud och så vidare.
Jag vågar säga att det finns inget facit för hur man ska göra. Om det fanns det skulle alla göra det och då skulle det ju inte gälla längre :)

Men en bra början är ALLTID att ringa och prata med mäklaren. Visa sig flexibel och att man har lånelöfte med mera färdigt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Hemmakatten
Hur har det gått?

För mig ser det där ut som en typisk sommarstuga som man uppgraderat med lite mer isolering. Men trots det driftskostnader på +4000 per månad

Invändigt verkar inte mycket gjort på många år även om det ser fräscht ut på bilderna. Plastmattor? Äldre badrum? Äldre kök?

Vi har letat hus flera gånger i olika skeenden av livet. Varit tacksamma att vi inte vann budgivningen på ett par hus som vi blev förälskade i från början, som i efterhand visade sig kräva en stor renoveringsbudget.

Det kommer ALLTID fler hus. Se krasst på alla hus, läs besiktningsprotokoll och tro att alla "uppfräschningar" innebär stor renovering.
 
Vi har varit i kontakt med mäklaren och bett om förhandsvisning. Väntar på vidare besked från säljaren egentligen.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hur har det gått?

För mig ser det där ut som en typisk sommarstuga som man uppgraderat med lite mer isolering. Men trots det driftskostnader på +4000 per månad

Invändigt verkar inte mycket gjort på många år även om det ser fräscht ut på bilderna. Plastmattor? Äldre badrum? Äldre kök?

Vi har letat hus flera gånger i olika skeenden av livet. Varit tacksamma att vi inte vann budgivningen på ett par hus som vi blev förälskade i från början, som i efterhand visade sig kräva en stor renoveringsbudget.

Det kommer ALLTID fler hus. Se krasst på alla hus, läs besiktningsprotokoll och tro att alla "uppfräschningar" innebär stor renovering.
Jo jag förstår precis vad du menar och vi har varit på många visningar.
Och det du säger om att mycket är "gammalt" håller jag med om, dock är det väldigt mycket läget vi föll för. Huset har allt vi vill ha/behöver även om det är föråldrat, men sånt går att fixa.
Läget, tomten och avstånden till det som är viktigt för oss kan inte bli mycket bättre :) (eller jo, kanske till rätt pris, men det är pengar vi inte har)
 
Rätt i vinden från Värö bruk... ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Rätt i vinden från Värö bruk... ;)
Haha jepp.
Vi har båten i Bua hamn så vet precis hur det luktar ;)
 
Staffans2000
Sulfit luktar skit, sulfat luktar mat. Fast tvärt om.
Jag tittade på ett hus i Veddige, men avstod pga. lukten.
När Värö bruk planerades oroande sig folk över kommande luktproblem. Ingen fara sade ägarna -möjligen komma det att dofta svagt av brysselkål.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Sulfit luktar skit, sulfat luktar mat. Fast tvärt om.
Jag tittade på ett hus i Veddige, men avstod pga. lukten.
När Värö bruk planerades oroande sig folk över kommande luktproblem. Ingen fara sade ägarna -möjligen komma det att dofta svagt av brysselkål.

Vi har inga problem med lukten. Det är tur att vi alla är olika :)
 
Cheesen
Har ni kollat på kåken?
Den tickar många dealbreaker boxar för mig men det är kanske ok för er.
Saknar fiber
Enskilt avlopp som är 40 år gammalt?
Samfällighet
Hög driftkostnad.
Misstänker att det är visst renoveringsbehov, så det hade vart kul att höra om ni sett huset.
 
Ja, ställ frågor om driftskostnaden. En relativt låg post för uppvärming och en ganska hög post för elektricitet. Känns inte som att det är rimligt med ca 26000 kr i hushållsel på ett år. Så tror det är mer som borde hamna på värmeposten och känns inte orimligt att de kört med elpatron som någon annan nämnde. Likväl, avloppet bör ni ha lite luft för att kunna åtgärda direkt. Finns ju en risk att det blir någon form av föreläggande när fastigheten byter ägare. Såg att tomten angränsar mot biotopskydd och sånt kan påverka hur ni får anlägga ert nya avlopp.

Som jämförelse vi är en barnfamilj i gammalt hus i norrland med ved som värmekälla. Vi har tv, datorer och lampor igång dygnet runt året runt. Tvättmaskin/diskmaskin går dagligen. Med den el pumparna för värmen tar (är väl förvisso inte många kwh) så förbrukar vi el för totalt strax under 12000 kr på ett år.
 
  • Gilla
Jennievu
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Har ni kollat på kåken?
Den tickar många dealbreaker boxar för mig men det är kanske ok för er.
Saknar fiber
Enskilt avlopp som är 40 år gammalt?
Samfällighet
Hög driftkostnad.
Misstänker att det är visst renoveringsbehov, så det hade vart kul att höra om ni sett huset.
Vi har tittat på huset.
Fiber finns sedan några veckor tillbaka.
Avloppet är omgjort 2016.
Driftkostnaden är väl den som fortfarande är ett frågetecken egentligen.
Och ja, det är väl ungefär vad som visas på bilderna. Helt okej skick, men inte mycket gjort sedan huset byggdes.
 
Tänkte bara tacka för allas engagemang i frågan. Vi är väldigt tacksamma för alla tips och diskussioner som skapades.
På frågan hur det har gått...
Jo, vi har köpt huset! Vi och en annan familj la förhandsbud dagen efter förhandsvisning. Efter budgivning med den andra budgivaren, som vi förstod i efterhand hade kunnat buda ganska så mycket högre än oss, stannade vi på en nivå vi tyckte kändes rimlig. Och sen visade sig att säljaren valde att sälja huset till oss trots lägre bud!
Så vi fick vårt drömhus tillsist! Och till lägre pris än vårt maxbud dessutom :)
 
  • Gilla
KarolinaA och 9 till
  • Laddar…
J Jennievu skrev:
Tänkte bara tacka för allas engagemang i frågan. Vi är väldigt tacksamma för alla tips och diskussioner som skapades.
På frågan hur det har gått...
Jo, vi har köpt huset! Vi och en annan familj la förhandsbud dagen efter förhandsvisning. Efter budgivning med den andra budgivaren, som vi förstod i efterhand hade kunnat buda ganska så mycket högre än oss, stannade vi på en nivå vi tyckte kändes rimlig. Och sen visade sig att säljaren valde att sälja huset till oss trots lägre bud!
Så vi fick vårt drömhus tillsist! Och till lägre pris än vårt maxbud dessutom :)
Grattis, nu börjar den roliga delen

RENOVERA!
 
  • Gilla
Jennievu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.