Vi är anslutna till fjärrvärme från E-on. Häromdagen så var en E-ON tekniker hos oss och utförde den årliga servicen på värmeväxlaren. När han är klar tipsar han om att börja fondera pengar då anläggningen är gammal (sedan 2002) och att den börjar närma sig den bortre gränsen. En ny anläggning sa han kan kosta mellan 30 000 och 50 000, beroende på rabatter mm.

Kan det verkligen stämma? Är inte livstiden längre än ca 20 år? Jag hade nog snarare gissat 30+ år.

Vi är 30 hus i samma område, med likadana anläggningar. Området byggdes 2002-2004, av JM. Jag ställde frågan i områdets FB grupp, men intresset är ganska svalt bland mina grannar.

Jag bifogar en bild på vår anläggning, jag vet inte vilka delar som är vad, men vill någon ha mer bilder ordnar jag det.

Tips och råd?
 
  • Gammal fjärrvärmecentral med isolerade rör och mätutrustning i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det syns inte hur det övriga är i installationen , hur växlare och annat är placerat , ta en bild lite längre från så växlare och det kommer med , ser lite rörigt ut
 
Det som går sönder är väl samma som i vilket värmesystem som helst, dvs cirkulationspump, tempgivare, expansionskärl, etc - Saker vilken röris som helst byter ganska enkelt.
Går styrsystemet sönder så kan det vara svårt att få tag på delar om det är gammalt, men det borde väl funka med vilken 'standard' shuntstyrning som helst?
Det värsta som kan hända är läckage i en värmeväxlare. Då är det nog bäst att byta hela centralen.
 
  • Gilla
Kenneth Hedlund
  • Laddar…
Redan att du har det sk serviceavtalet är ganska onödigt på något som i princip inte kräver det. Som sagt inte mycket som kan krångla där samma som i alla värmeanläggningar fast färre.

Att börja nämna utbyte på något så nytt är nästan lite bondfångeri, intäkterna på servicen kanske inte räcker till trots att de är lättförtjänta och knappast något ingår. En sån central ska inte behöva bytas på 50 år bara att sköta slitdelarna som inte är många eller komplicerade dvs pump och ventiler med ev packboxar osv.
 
  • Gilla
Kenneth Hedlund och 3 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det syns inte hur det övriga är i installationen , hur växlare och annat är placerat , ta en bild lite längre från så växlare och det kommer med , ser lite rörigt ut
Ursäkta sent svar, svårt att visa, det är lite trångt. Jag laddar upp en video :)
 
Jag har tackat nej till serviceavtalet när vi blev erbjudna det för ett antal år sedan, såg ingen vits med det, vår central har nu snurrat i 13 år. Det jag har bytt är cirkulationspumpen, den gamla vibrerade och lät lite illa, sedan har jag bytt värmeregulatorn inte pga att den var trasig utan jag ville ha fler funktioner.

Hur mycket växlarna mm slits beror bla på hur aggressivt vattnet är.
 
  • Gilla
Kenneth Hedlund
  • Laddar…

Bästa svaret

L
Tycker inte att dom ska skrämma kunderna , klart den är gammal , men den går ju inte så mycket , skillnad på ett hus med 50 LGH , då brukar VV-delen kunna bråka
Är en LPM-växlare , har jobbat med dom , LPM köptes av Dannfos för ett antal år ( ca 20)sedan .
Inte för att jag vet hur den som kopplat in tänkt , mycket slangar där , men det har ju fungerat ,
och den typen finns inte längre .
Det med att byta är nog lite överkurs , fungerar allt som det ska nu så finns ingen oro , det enda som kan vara är rent i filtren ( men det kollade väl gubben som var där , kanske han kollade alla filter ) så varför byta , kanske om du byter , verkningsgraden är kanske 0,01 bättre , men ny kostar min 30Kkr , när får du igen den kostnaden i besparing ???
PS Lådan med text LPM är en vanlig reglercentral , cirkpump är standard , ev VV regulator är även den reservdel
Smutsfilter behöver man inte kolla varje år , om det inte vid sista kollen är en massa skit i det .
Du kan se hur ett smutsfilter ser ut , man lossar muttern inringad och lyfter ur filtret , blåser , spolar rent sätter tillbaka klart , men tänk ventiler på båda sidor ska stängas
 
  • Värmesystemets smutsfilter med en markerad mutter för rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kenneth Hedlund
  • Laddar…
Ok... tackar för svar. Om jag sammanfattar, men lite egna tolkningar:
  • Lönar sig sällan med serviceavtal, Centralen består av "standard komponenter" och relativt lite "rörliga delar", därför krävs oftast lite service.
  • Byt inget i "förebyggande syfte". När själva värmeväxlaren-grunkan pajjar, byt rubbet!
  • Lär känna en superschysst rör-kille/tjej, smörj denne regelbundet med presenter, så den goda kontakten består.
Sedan tråden startades, har jag fått reda på att en grannes värmeväxlare tydligen pajjat. Märkes av att vattnet i kranarna blev grönt!? Tydligen färgar man vattnet i fjärrvärmekretsen, just för att upptäcka läckor. Återkommer när jag hört vad det kostade honom :(
 
Trådlyft, värmeväxlaren för varmvattnet läcker troligtvis invändigt. Fjärrvärmecentralen är av modell Cetetherm mini AL57IS, vvx är av modell alfa laval CB20IS - 35H. Någon som bytt en likande värmeväxlare? Samt, vart får man tag på en dylik, direkt av Cetetherm/alfa Laval?
 
  • Gilla
Henottos
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Trådlyft, värmeväxlaren för varmvattnet läcker troligtvis invändigt. Fjärrvärmecentralen är av modell Cetetherm mini AL57IS, vvx är av modell alfa laval CB20IS - 35H. Någon som bytt en likande värmeväxlare? Samt, vart får man tag på en dylik, direkt av Cetetherm/alfa Laval?
Om det läcker i VVX så är det kört och inte lönsamt att reparera/byte av växlare, men går och inte någon månresa , bara lite löda,men passerat bäst före datum. det som är bra är att se om anslutningarna FJV och värmesystem/VV sitter på den nya, så det går att koppla ihop på ett bra sätt utan några stora avvikelser., det finns flera fabrikat att välja, framför allt ska du ta in offerter från minst 3 st + FJV-leverantören som brukar säga att nu är det dags och byta
 
Tack för svar! Känns för mig helt orimligt att det inte skulle räcka att byta bara vvx, resterande delar i centralen är i bra skick. Har du något exempel på vart man kan köpa ny vvx? Finns det hos grossist, typ Ahlsell/Dahl?
 
Hur vet du att det läcker, blir VV färgat så är det läck , det med växlaren,läs på alla data som finns på skylt, ta ett foto, det behöver inte vara just AlfaLLavals grejer. Sen är det regleringen för VV som kan bråka, den med metallröret som går mellan VV-ut och en lite större grej ;) med kanske svart huv på. Troligtvis är anslutningarna på Växlaren med gänga och går att byta själv, om tummen inte finns i handen, men stor försiktighet, det är ca 110 C som max och ett tryck på kanske 15- 16 bar där mot växlaren.
 
J jonaserik skrev:
Hur vet du att det läcker, blir VV färgat så är det läck , det med växlaren,läs på alla data som finns på skylt, ta ett foto, det behöver inte vara just AlfaLLavals grejer. Sen är det regleringen för VV som kan bråka, den med metallröret som går mellan VV-ut och en lite större grej ;) med kanske svart huv på. Troligtvis är anslutningarna på Växlaren med gänga och går att byta själv, om tummen inte finns i handen, men stor försiktighet, det är ca 110 C som max och ett tryck på kanske 15- 16 bar där mot växlaren.
Värmeväxlaren är märkt med det jag skrev i första kommentaren, det är med säkerhet alfa Laval. Bytet av värmeväxlaren är inte några problem i sig, det är att få tag på rätt sak, relativt snabbt som är problemet :) ang läcka, det tjuter fruktansvärt om värmeväxlaren då man använder vattnet samt en stund efter man stängt av det, det är dessutom en utbuktning på den. Problemet upphör då man stänger av kv in/vv ut.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.