Skall bygga en loftsäng till grabben.

Tänker bygga en sarg med ribb-botten för madrass, som jag sedan skruvar fast i väggen på långsida samt kortsida. Sedan kommer det stå en hylla som stadgar upp på andra kortsidan.

Hade tänkt bygga en sarg helst i något färdigt vitmålat material så jag slipper måla. Bara limma/plugga ihop, sedan en vitmålad furu list, skruvlimma (salningslist 21x43) på insidan som jag lägger ribborna på och skruvar fast...

Men har svårt att hitta något annat än färdigmålat vit mdf som är bara 16mm tjock. Heter dörromfattning MDF Vit på byggmax som är billig, endast 145kr/styck (16x145x2400).
Annars är det vitmålad täckbräda i furu som är 21mm på Beijer, men som dock kostar 160kr/m, dessutom är detta beställningsvara och kommer inte få hem det förn efter 7e Jan.

Funkar det med en så tunn mdf tror ni? Eller blir det för ostadigt? Kanske kan man stadga upp konstruktionen med en kraftigare list på insidan som man skruvlimmar?

Vad tror ni? Eller ska jag strunta i vitmålat och bygga i något annat och så får jag ta den smällen att måla allt ändå... blir kanske bättre. Vad hade ni använt för material och dimensioner?

Det är en 3åring på 18kg som skall sova där. Men han kommer ju växa, och ha kompisar som klättrar upp där så det ska ju vara ordentligt stadigt och får absolut inte gå sönder! Tänker nog att den här ska hålla till iaf 10-15år.
 
Åsa Lund
Varför inte köpa en begagnad säng?
 
För att den skall anpassas i dimension för att passa så bra som möjligt. Finns inga lämpliga objekt att utgå ifrån.
 
Jag skulle dimensionerat för en vuxen som ska läsa sagor. 100 pannor eller så bör sängen alltså tåla. Plus barn. Å andra sidan tröttnar nog grabben efter fyra–fem år, men ska den hålla så länge lär den ju iofs hålla tio år till...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vad är anledningen till att du inte vill måla? Känns som det blir mer arbete att konstruera sig runt det faktumet än att bara göra på enklaste sätt och sedan måla.
Jag gjorde en loftsäng till dottern för några år sedan. Jag gjorde stegen lutande så att den blir lite som en trappa, det gör den trevligare att gå i för både dig och barnet. Jag gjorde även loftet större än madrassen så att man inte behöver sitta i sängen och bädda, den ytan var även praktisk som avställningsyta för diverse böcker/gosedjur/extra kuddar. Om man har plats för detta alltså!
Jag byggde hela sängen av 45-virke och vitmålade sedan.
 
Att jag hatar att måla! Plus att jag är kass på det.... :crysmile::crysmile:

Men jag har också insett att det inte är förnuftigt.... hittar inget lämpligt material att utgå ifrån. Bara Mdf, eller specialbeställd furu vilket istället blir väldigt dyrt och jag måste vänta över en vecka på materialet!

Så jag kommer bygga en sarg i planhyvlad furu 21x167mm istället sedan skruvlimma en 45’a på insidan som jag lägger ribbor (28x70mm gles) på.

Sedan skruvar jag fast denna på långsida samt ena kortsida. I andra änden blir det en Ikea trofast hylla med trappa (och förvaring) som stöd.

Då kommer den bli stabil så det räcker för ett antal barn iaf. För en vuxen är jag dock tveksam, då hade jag nog hellre velat ha ben ner mot golvet. Men hade helst velat slippa detta för att ha bra möbleringsmöjligheter undertill.
Sedan ska jag ha staket och ett litet ”hus med tak” på sängen, så kommer dessutom bli väldigt otympligt att ta sig i och ur för en vuxen tror jag.

Utrymmet är väldigt begränsat i rummet, så jag vill göra allt för att få den så slimmad och praktisk som möjligt för att ta vara på yta utan att den ska kännas för klumpig. Därför jag vill platsbygga en istället för att köpa, plus att den blir lite finare.... Får dessutom bara plats med en 80x200 madrass då det är ett fönster ivägen.
 
Åsa Lund
Vuxen (gissar jag?) måste dock kunna komma upp i sängen för att bädda
 
Jag rekommenderar starkt att dimensionera sängen så att en vuxen plus barn kan ligga i den.
Vi hade hembyggda våningssängar till barnen när de var små. Regelstomme skruvad i väggen på ena långsidan och två ben på andra sidan. Stabilt och gick ändå att utnyttja platsen under. Dessutom lektes det friskt i sängarna och det var skönt att veta att de skulle hålla för påfrestningarna som uppstår av vilda piratlekar och annat.
 
Som alla andra har sagt, bygg så att det håller. Jag skulle inte lita på MDF allena. Två tips: antingen lär du dig att komma över din målarskräck, vattenburen snickerifärg och lackroller gör målningen enkel och snabb. Eller också lämnar du in dina bitar för sprutlackering.
 
Gör en ram av rejäla reglar som du har ribbotten på, täck den sedan med MDf som dekoration så har du löst problemet. Vad är det för hylla du tänker staga upp det fria hörnet med? Är den stabil nog för att bära upp sängen plus barn med kompisar eller barn plus en vuxen? Du bör kanske ha en riktig stolpe av något slag i hörnet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Reglar har ju en tendens att vrida sig och bli krokiga när man tar in dem. Välj hellre limträ. Finns i klenare dimensioner i vanliga bygghandeln, exempelvis Byggmax. Att bygga möbler av regelverke kan leda till tappad sug för kommande projekt.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Reglar har ju en tendens att vrida sig och bli krokiga när man tar in dem. Välj hellre limträ. Finns i klenare dimensioner i vanliga bygghandeln, exempelvis Byggmax. Att bygga möbler av regelverke kan leda till tappad sug för kommande projekt.
Det går att använda limträ som reglar, ja. Min poäng var att inte använda MDF som reglar, vilket var TS plan.
 
Köp hem lite limfog i furu/gran såga till, måla, skruva ihop och slutmåla på plats
 
Har redan handlat hem material som sagt, inte hunnit påbörja det ännu dock. Men jag kör på planhyvlad furu som jag skruvlimmar ihop med regelvirke. Sedan skruvar jag fast ribb botten bestående av gles. Kommer bli starkt så det räcker....

Och målar alltihop på plats! Kommer bli bra... lägger upp bild när det är klart. (y)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Fråga, byggmax grund och snickerifärg för 300kr med torktid 48tim eller Jotun grund och snickerifärg för 600kr med härdningstid på 4veckor!!!!? :crysmile::crysmile::thinking::oops::surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.