M Villa Minkhe skrev:
Tack ! Du menar att den VVB vi ska kunna spetsa med elpatron då värmepumpen inte räcker till eller ?
Ja
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
Bra tankar ! Jag ska höra med brunnsborrarna ang vilken nivå de stötte på de stora flödena.
Akta dig för att hålla på och pumpa grundvatten... man får inte återföra vatten som man pumpat upp hur som helst och har man otur kan man få saltvatten även om sannolikheten är låg i grus...

Jag har haft en BVP med självtryck i borrhålet och plus 6 grader i hålet
Välj en så stor BVP du har råd med !
Borra så att du får så djupt hål som pumpleverantören rekomenderar för hålet blir du fast med oavsett och ju djupare desto bättre
Moderna kompressorer och pumpar har ett annat sätt att fungera än äldre omoderna så välj en leverantör med färska kunskaper och undvik pumpar med dålig mjukvara
Separat VVB rekommenderas med separat elpatron
Pool är toppen att kombinera med BVP i stället för luftvatten och har du vatten med självtryck som jag så kan du hålla poolen isfri
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
Tänker du på en energikonsult eller ?
Snarare en på grundvatten värme.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Akta dig för att hålla på och pumpa grundvatten
Tidiga bergvärmepumpar som pumpade vatten genom en värmeväxlare kunde slamma igen av Kalk och smuts. När kylan slog till som värst blev växlaren till en isklump och värmepumpen kunde inte leverera värme till huset. Akutbyte av växlare i smällkalla vintern och därefter ny borra å kollektorslang.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Det är inte bara tidiga VP som efter en tid får problem med värmeväxlarna, det gör i stort sett alla som använder grundvatten.
 
  • Gilla
MrMinkhe och 1 till
  • Laddar…
K kest skrev:
Tidiga bergvärmepumpar som pumpade vatten genom en värmeväxlare kunde slamma igen av Kalk och smuts. När kylan slog till som värst blev växlaren till en isklump och värmepumpen kunde inte leverera värme till huset. Akutbyte av växlare i smällkalla vintern och därefter ny borra å kollektorslang.
Fast idag har man väl dubbla vvx.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
K karlmb skrev:
dubbla vvx
Har inte någon betydelse för värmeöverföringen vilken som fryser sönder eller förlorar flöde.
bvp stoppar...
 
karlmb, det är den växlare som får grundvattnet igenom sig som brukar "klabba igen", och det är ju nästan lika illa som om det vore VPns interna VVX.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Ja ska man cirkulera vattnet i brunnen separat för en pool så måste man ha filter innan värmeväxlaren då borrkaxet och annat annars förstör värmeväxlaren!!
Det krävs konstruktion av en BVP med separat grundvattenslinga ... pumplösning och återföring av grundvatten måste lösas man får inte skicka vattnet i vanliga avloppet tex

I princip så kan man som jag gjorde bygga en massa funktioner i en och samma energibrunn beroende på hur mycket vatten brunnen ger och vilken temperatur vattnet har och hur återinfiltrationen sker!

Brinerten från pumpen en slinga vattnet en annan och om vattenkvalitén är bra kan man ta bruksvatten till tvätt och bad ....en tredje

I mitt fall hade jag alla tre!
Ska det bli riktigt maffigt så ska man bygga ett komplett separat eget VVS system parallellt med det kommunala... delvis hade jag det då jag anslöt en hydrofor men jag hade aldrig beredare på tvättvattnet så jag kunde bara låta vattnet användas vid ingående 6grader ... något begränsande men fantastiskt för BVP verkningsgrad
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Kom i kontakt med brunnsborraren idag och han rekommenderade även grundvattenvärme jämfört med att borra för bergvärme. Han sa att jag sannolikt klarade mig med 1 hål om ca 45-50m för uttag och med tillstånd från kommunen kunna släppa returen i bäcken ca 40-50m från huset.
Han trodde även att 1 hål skulle räcka för att täcka behovet i fastigheten med ca 50.000 kWh för uppvärmning idag.

Bergvärme har jag googlat på en hel del men när det kommer till grundvattenvärme så är frågan vilket fabrikat och modell på pump som är att föredraga ?!
 
  • Gilla
zapppa och 1 till
  • Laddar…
Det är samma värmepumpar som används för jord-, berg-, sjö- och grundvattenvärme.
Skillnaden är bara vad man kopplar in på den kalla sidan.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
Kom i kontakt med brunnsborraren idag och han rekommenderade även grundvattenvärme jämfört med att borra för bergvärme. Han sa att jag sannolikt klarade mig med 1 hål om ca 45-50m för uttag och med tillstånd från kommunen kunna släppa returen i bäcken ca 40-50m från huset.
Han trodde även att 1 hål skulle räcka för att täcka behovet i fastigheten med ca 50.000 kWh för uppvärmning idag.

Bergvärme har jag googlat på en hel del men när det kommer till grundvattenvärme så är frågan vilket fabrikat och modell på pump som är att föredraga ?!
Det viktigaste när det gäller bvpump är mjukvaran och kvalitén på BVP
Jag använde IVT som hade bäst grejor då..
För en grunvattenpump gäller några andra saker nämligen att beroende på konstruktion så blir pumpen tvungen att reglera flödet av grundvatten förbi kollektorn till BVP samt några ytterligare mätpunkter för temperaturer och larm
När det gäller installation så måste firman vara mer kunniga på rör och brunnar
Bra är om man kan övervaka pump och brunn samt hus via pumpens programvara i diagramform
 
  • Gilla
MrMinkhe och 1 till
  • Laddar…
Chr3
M Villa Minkhe skrev:
130.000 per borrhål x2 plus en pump för ca 100.000 och installation och några extra radiatorer. Det var vad IVT och Nibe gav som förslag i alla fall.

Mestadelen av vintern pendlar tempen runt 0 till minus 10-15 gradC, djupdyker ett par ggr till minus 20-30 men det handlar bara om några dagar.
Jag anlitade Thenanders rör i Borlänge för att borra och installera en Thermia-pump.
Jag valde den största pump de hade för att alla skulle kunna bada/duscha varmt utan problem, vi provade att göra det för att se hur lång tid det skulle ta innan varmvattnet tog slut -det gjorde det inte fast sex personer duschade/badade både länge och väl, två duschar användes samtidigt och tonåringarna stängde som vanligt inte av vattnet när de skulle tvåla in sig. Klart imponerande pump som tickat på prickfritt i fyra år tills jag nyligen sålde det huset

du får rotavdrag på arbetet vid borrning/installation
 
  • Gilla
MrMinkhe och 1 till
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
Kom i kontakt med brunnsborraren idag och han rekommenderade även grundvattenvärme jämfört med att borra för bergvärme. Han sa att jag sannolikt klarade mig med 1 hål om ca 45-50m för uttag och med tillstånd från kommunen kunna släppa returen i bäcken ca 40-50m från huset.
Han trodde även att 1 hål skulle räcka för att täcka behovet i fastigheten med ca 50.000 kWh för uppvärmning idag.

Bergvärme har jag googlat på en hel del men när det kommer till grundvattenvärme så är frågan vilket fabrikat och modell på pump som är att föredraga ?!
Som steg 1 kan ni ju säta en vanlig kollektor i det enda hålet och se om det fryser.
Det kan hända att det är så stort genomflöde i berget att det aldrig fryser.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det viktigaste när det gäller bvpump är mjukvaran och kvalitén på BVP
Jag använde IVT som hade bäst grejor då..
För en grunvattenpump gäller några andra saker nämligen att beroende på konstruktion så blir pumpen tvungen att reglera flödet av grundvatten förbi kollektorn till BVP samt några ytterligare mätpunkter för temperaturer och larm
När det gäller installation så måste firman vara mer kunniga på rör och brunnar
Bra är om man kan övervaka pump och brunn samt hus via pumpens programvara i diagramform
Bra att sätta egen loggning på alla viktiga mätställen.
Googla Logger 2020.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.