Vi håller på att göra i ordning ett gammal pannelat timmerhus på totalt 120 kvm (ska isloera golv och tak), vi kommer sätta in vattenradiatorer och funderar på val av panna (direktverkande el idag). Vi har bra tillgång till ved, men det finns ont om utrymme så vi har kollat på kökspannor. Råd och rön har ett test av olika pannor, och en "bra" kökspanna verkar vara Lohberger ZEH 55, den ger 12,2kW uppmätt effekt. Till detta hade vi tänk en ackumulatortank på 750l. Kökspannan kostar över 30' att köpa in, så det är lika mycket som en vedpanna.

På blocket finns äldre kökspannor för ca 3000. Billig i inköp men sämre effekt och höga utsläpp.

Så nu undrar vi, fungerar kökspannor bra, kommer det klara av att värma vårt hus och fixa varmvatten?

Eller kan man få in ett pannrum på 3 kvm, med panna och ack-tank?
Eller ska man vänta och bygga ut med ett riktigt pannrum om något år och köra på vattenburet-eluppvärmt framtills dess?
 
Jag har för några veckor sedan installerat en kökspanna Norah 318 från 52 med en tank på 500 liter. Det fungerar jätte bra, till sommaren ska jag stoppa en tank till.
Varför jag valde kökspanna är att jag har sånt litet pannrum i mitt gamla hus.
Jag har en förvärmningslinga på 10meter och vv-slinga 15meter i tanken, det är mycket bättre än förådsberedare tycker jag.
Denna panna ska håll väldigt bra enligt vad jag hört, tillverkas fortfarande fast ser inte exakt lika ut nu så förr. (CTC´s Parca 300) Om man ser till kW så ska 318 ha runt 25kW.
 
Det låter som en bra lösning med kökspanna i ett pannrum om man har ont om plats. 25 kW på pannan låter som det börjar likna något. Till det borde du nästan kunna ha tank på 1500l?

Hur stor pannrum har du idag?
 
Hej Ahlbom

Vårt ställe eldades direkt mot radatorsystemet med en gammal Norah. Funkade bra men krävde mer eller mindre konstant eldning när man var hemma och elpatron när vi inte var hemma. Pga utrymmesbrist valde vi att vid ombyggnation ersätta Norahn med en Wamsler K158 ch 750 l acktank. Har du möjlighet att, sett till utrymme och kostnad, installera en rejäl modern panna med stor acktank rekommenderar jag dig att göra det i första hand. Som så många är snabba med att påpeka här är det en fördel med stor acktank.

Kan du inte det är kökspanna med acktank ett rimligt alternativ, särskilt om du inte bor i tätbebyggt område. Lohbergern ser bra ut på pappret men ger enligt min uppfattning alltför lite effekt. Wamslern ger nära den dubbla effekten och det tar 2,5 till 4 timmar att ladda vår 750 l tank beroende på hur kallt det är ute (ju kallare desto mer värme ut i huset=längre laddningstid).

Vad gäller utsläpp har jag blivit alltmer misstänksam mot generella uttalanden om de stora skillnaderna mellan olika pannor och olika tekniker. Verkningsgraden ökar och utsläppen minskar naturligtvis rejält om jag jämför en panna med omvänd förbränning och en överförbränningspanna som en kökspanna vanligtvis är. Men:

1. Allt hänger på aktiv eldning. Jag har sett många exempel på moderna pannor som till och från spyr ut kraftig, tjock rök p g a felaktig eldning - rök som jag aldrig ser från vår kökspanna. Gissningsvis litar eldarna för mycket till pannornas automatik.

2. Torr ved, snabb upptändning, rätt justerat drag, kontinuerlig matning med ved och givetvis acktank kan drastiskt minska utsläppen även vid överförbränning. Låter man dessutom bli att fylla eldstadsutrymmet med ved finns det större möjlighet för rökgaserna att förbrännas mer effektivt även om man inte uppnår någon riktig "blålågeförbränning".

3. Ett annat tips är att sota pannan regelbundet, annars försämras verkningsgraden snabbt och man får hetare rökgaser. Vår Wamsler ligger kring 170-230 grader, vilket jag tycker är helt OK.

4. Något som ofta glöms bort är att det inte blir någon spillvärme från kökspannan eftersom den står i bostadsutrymmet. Dessutom värmer den murstocken som i sin tur ger eftervärme i många timmar, vilket knappast räknas med i de tester som görs. Moderna vedanläggningar är ju vanligtvis anslutna till en välisolerad stålskorsten.

En nackdel med kökspanna är naturligtvis att det knappast är möjligt att elda för varmvattnet på sommaren - det blir olidligt hett i köket. Solvärme är därför en utmärkt kombination till kökspannan (under förutsättning att man kan hålla ner investeringskostnaden). I annat fall blir det elpatron eller separat vvb.

Generellt sett tror jag att utsläppen vid överförbrännning har mer att göra med den som eldar och med vad man eldar än vilken panna man väljer. Väljer man att elda kökspanna får man dock räkna med att elda "aktivt" och lägga ner lite tid/omsorg på att lära känna hur pannan fungerar och reagerar. Vilket en del tycks glömma bort att det gäller även för moderna vedanläggningar.

Lycka till!
 
Bygg till ett riktigt pannrum!

Jag ser många exempel på snålande som inte alls blir billigt i längden, tex stegvis "förbättring":

1. Elda ved i oljepannan när oljan blev för dyr eller man när köpte hus med oljepanna.
2. Komplettera med en liten acktank, gärna felkopplat
3. Byte till billigast möjliga vedpanna, nu ska det väl bli bra i alla fall?
4. Komplettera med några minitankar till för att kunna behålla den man har
5. Installation av värmepump, skönt att slippa slitet med veden.

Alla såna "små" investeringar blir ofta dyrt men aldrig bra!

För att man ska kunna trivas med vedeldning i längden måste alltihop vara genomtänkt så att det fungerar, även vedhanteringen. Ska man köra in kanske 20 m3 ved varje år bör det gå smidigt. Jag tror inte att det är så kul att släpa in all veden i köket.

 
Bra råd Matss men var försiktig med att generalisera och hävda att det bara finns en lösning utan att du känner alla förutsättningar. I övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg. F ö plockar jag in 20 kubik om året i köket utan några problem annat än något större muskler och lite sopande. Det finns för- och nackdelar med allt. Tro't eller ej ;) Sedan har du naturligtvis rätt i att det är mest rationellt med ett separat pannrum.
 
Min mening var inte att generalisera utan att visa på fördelar med att tänka framåt när man gör en så långsiktig investering. Och ett av deras alternativ var ju faktiskt ett nytt pannrum, därav rubriken ;)
 
Vikten av HUR man eldning har jag förstått har stor betydelse, när jag läst runt bland inlägg från erfarna eldare :)

Hm, större ackumulator tank än vår tänkta 750 l verkar i alla fall behövas, även fast vi kör en kökspanna.
Kasch: hur stor tank skulle rekommendera till din Wamsler K158? Och hur stor hus har du? Har du separat vvb eller slinga? Solslinga?

Hur små pannrum kan man göra? ska man stoppa in en ny och effektiv panna så kräver det också större ackumulator tank. Kan man få in allt det på 4kvm?
 
Jag var inne på en ny Wamsler innan men jag tycker att den är för dyr (25000) och så är det inge kul när den är en plåt panna. Visst hålla på med gamla pannor kan bli rakligt det får tiden utvisa men jag har frågat runt och de flesta tycker jag gjort rätt val. (sotarn rynkade på näsan åt Wamslern när jag nämde denna) Jag hoppas att denna panna ska hålla länge men håller den inte så har jag 3st till... Dom kostar inte mycket.
 
G Henrik: Vad fick du ge för din Norah 318?
Vad är nackdelen med plåtpanna, typ Wamsler? Kan tänka mig sämre livslångd kanske?
Wamsler verkar annars populärt och rekommenderas av många kökspanne-eldare.
 
Jag har 750 l plus systemet så drygt 1000 l totalt. Idealet skulle vara minst 1500 l, helst 2000 l (eller 15 kubikmeter...). hade jag gjort om systemet idag hade jag monterat två rektangulära 500 l-tankar. Det skulle ta ungefär lika mycket utrymme som vår runda Dalatank men rymma mer (å andra sidan finns det andra fördelar med en rund tank). Att slänga in mer än 1500 l till Wamslern går nog inte. Redan då blir det långa eldningstider om man ska ladda hela tanken, plus att skorstenen möjligen skulle kunna bli ganska varm.

Vi har som sagt Dalatanken. Fyra slingor, två solslingor. Tyvärr inte testade än eftersom vakumrörsolfångarna inte kommer upp förrän i vår då vi lägger om taket.

Om storleken på pannrum är nog Matss bättre att svara på. Det låter trångt med 4 kvm men om du har rimlig hög takhöjd och beställer en måttanpassad acktank så kanske det funkar?
 
Ahlbom skrev:
G Henrik: Vad fick du ge för din Norah 318?
Vad är nackdelen med plåtpanna, typ Wamsler? Kan tänka mig sämre livslångd kanske?
Wamsler verkar annars populärt och rekommenderas av många kökspanne-eldare.
Jag har faktisk bara gett 300kr för 318 pannan, fast så lite brukar dom inte kosta. De som är i bra skick verkar försvinna på typ Blocket för 1500 och uppått. Jag har även köpt in 3st pannor till, en till garaget och 2st som reserv. Så här är tanken att det ska se ut när jag är klar http://www.kajgard.se/show_page/koekspann_3950 fast jag ska putsa teglet och min panna är helsvart med spissvärtad häll. Jag har bara inte fått tag på rätt vedspis ännu.

Hela min installation har jag gjort själv förutom tanken och laddomaten så har det gått på runt 6000kr. Tanken är en Borö TI500 med förvärmningslinga på 10 meter och vv-slinga på 15meter. Laddomaten är en 21 från Termoventiler.  Dessa grejer har jag fixat kan man säga billigt... (Anders Borg blir nog inte glad... :))
Till sommaren ska jag stoppa in en tank till på 500liter, att ladda tanken jag har nu tar ca 1,5 till 2 Timmar.

En plåt panna har en mycket kortare livslängd och tål mindre tryck. Jag har bara fått ett rakligt intryck om plåt kökspannor. Det känns som en light verson av en "vanlig" vedpanna, mindre och lättare. Men så behöver det inte vara, men så tror jag.

 
Kasch skrev:
Om storleken på pannrum är nog Matss bättre att svara på. Det låter trångt med 4 kvm men om du har rimlig hög takhöjd och beställer en måttanpassad acktank så kanske det funkar?
Tack för förtroendet Kasch!

Jag vet ett bra pannrum på 3 m2 men då ligger tanken ovanpå och vedboden i rummet bredvid...
 
3 kvm, kul att höra om någon som har lyckats :)
Tyvärr är det ingen vidare takhöjd där inne och murstocken sitter en bit inne i rummet. Så det blir till att släpa ved genom annat rum i alla fall. Då kan man lika gärna ha panna i köket och bära in veden där.

Hittills lutar det år en begagnad kökspanna, modell äldre. Ackumulatortank 500, 750 eller 1000. Testa ett år eller två och se hur det fungerar. Funkar det dåligt så blir det till att bygga ut och köpa en riktig panna.

Tackar för allas tips och råd!
 
Jag ska installera vattenburet via kökspanna och undrar om det finns någon riktigt bra litteratur/information om hur ett system kan se ut - och framför allt varför! Jag får sömnproblem om jag inte har fullständig kontroll på tekniken i mitt hus...
Kökspannan ska leverera stödvärme till 55 m2 nedervåning där jag nu eldar i rörspis och vedspis med bakläggarrör- den ska också värma upp min framtida övervåning, samt värma tappvatten på vintern.
Jag vill med andra ord ha ett flexibelt system, t.ex. skulle jag vilja ha automatisk omkoppling mellan elpatron och slinga eller förrådsberedare, så att det alltid finns varmvatten.
Jag letar efter en smal kökspanna 10-15 kW? Gärna äldre gjutjärnspanna, men hur kontrollerar man vid köp att den verkligen är i gott skick?
Jag har tusen frågor men vi börjar så här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.