Jag har trasiga ventiler på många element och börjar tröttna på dem nu. Jag anlitade en rörmockare att byta en för nåt år sedan. Men jag borde kunna göra det själv (så kan de fokusera på viktigare saker).
Men vad svårt det är att hitta rätt grejer?
Länka gärna till rinkabyrör.
Radiatorventil utan ratt, med synlig gängning där knoppen ska sitta, installerad på vit radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
den där lilla knoppen som är slut, jag har provat alla varianter.
Ventil på element med kopparanslutningar och skyddsrosetter mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Element i ett rum med trasig ventil och synliga rör, behov av byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit radiatorventil och termostat som ser lite äldre ut monterad på ett värmelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna är bytt av röris för ett par år sedan, ser inte exakt lika dan ut som den ovan.
 
Om du ska göra det själv, så försök leva med problemet tills det blir lite varmare. Du måste tömma radiatorsystemet. Sedan är det trassligt om det inte går igång direkt.

Som det framgår på bilden har firman bytt hela överdelen. Det behöver du också göra.

Du måste ta reda på vad det är för gänga som sitter i radiatorn. Hitta en lämplig rörövergång mot ventilen.

Börja med att titta och förstå Rinkabyrörs avdelning för radiatorkoppel. Skissa upp här exakt vilka delar du tänkt dig och varför, så ska det nog lösa sig.
 
Jag kan vänta :)

Jag tycker att det ser snyggast ut med röret som det är på de gamla jämför med den röris bytte till som är ful till utseende.
Kan jag endast byta packboxen? mma-packbox-tif-24-6mm Typ denna?
 
S
Det går att byta insats i befintlig ventil och montera en MMA termostat.
Se sidan 26 i MMA´s Rot bok, https://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf
Gäller att mäta befintlig ventilhusgänga om den är M18 x 1,0 eller M22 x 1,0 så det blir rätt insats.

Vet ej om någon av MMA´s packboxar passar i din ventil.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Tack för svar! Ska skruva isär ett gammalt element och mäta imorgon
 
Hm den gick inte att skruva loss, lätt att även förstöra godset (mässing?)
Försökte med en skiftnyckel av dålig kvalitet.
 
S
Hylsa i rätt storlek ger bättre grepp. Kan sitta hårt med ärgade gängor.
 
Då måste jag hitta en hylsa med 90graders kant, de jag har hemma är fasade längst ut på hylsan. Den fick inte grepp.
 
Trist.
Finns det såna hylsor att köpa?
Ett annat sätt är att köpa en ny hylsa och slipa ner den på bandslipen. Jag köpte min bandslip på Clas Ohlson för inte allt för mycket pengar.
 
Krilleman
Om det var en exakt likadan installerat bajonettfäste satt där innan förra rörisen byggde om så är det med största sannolikhet en vanlig 15-gänga. Precis som det ser ut på den undre anslutningen.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Om det var en exakt likadan installerat bajonettfäste satt där innan förra rörisen byggde om så är det med största sannolikhet en vanlig 15-gänga. Precis som det ser ut på den undre anslutningen.
Stämmer Krilleman.
Jag kan iof köpa den modellen, men röris bytte även den nedre delen. Då är det nog lika bra att ringa dem och be dem byta alla trasiga. Men jag gillar originallösningen då rören döljs bakom radiatorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.