Håller på att stegvis automatisera belysning etc i mitt hem och stöter på en del utmaningar. Jag har bla 12v GU5,3 halogen spottar i flera av mina rum. Eftersom jag både vill konvertera till LED och börja styra belysning lite smartare så funderar jag på att behålla armaturer och istället köpa 24v GU5,3 spottar (eftersom IKEAs Trådfri kör 24v). Då slipper jag riva ner armaturerna (dom är ca 50 stycken) eller slipper att dra om kablage till 230v som krävs för IKEAs GU10 spottar.

Går detta? Och i så fall, hur sjutton kopplar man in existerande lampor i IKEAS driver? IKEAs andra 24v produkter kommer ju med en färdigklämd sko som man enkelt pluggar in i drivern. Kan man göra det själv?

PS. Jag är som synes ingen elektriker utan kommer att använda en sådan för vissa saker men ibland är det ju bra att veta vad man snackar om för vissa elektriker är inte riktigt uppdaterade på Home Automation. DS
 
Vad har du för anslutning från dina befintliga trafos?

Jag hade nog satsat på att öppna IKEA's 30W-driver, och byta ut dess utgående lilla förgreningssladd mot något som passar.

Kommer 30W räcka till dom installationer du har?

En lösning som är lite mer överkurs är att byta ut driverns inbyggda 24V-trafo mot en extern 12V, så borde det vara enklare att hitta passande spottar.

Snubblade på en blogg-post i veckan som handlade om precis det. Hittar den inte nu, men kan länka in den om jag gör det,
 
Tack för svar men det känns som att båda dina förslag är ”överkurs” för mig, haha...

Jag ville helst köra standargrejor så mycket som möjligt. Vill att det ska vara ”familjesäkert” så att jag slipper en massa skäll.

Jag har max 8 halogen lampor i varje rum men vad trafon hanterar har jag inte koll på just nu.

Tror du att det är möjligt att klämma dessa kablar själv (se bild) med samma sorts ”sko” som IKEA använder eller har dom gjort det så att det ska vara svårt? Ibland gör ju företag proprietära lösningar för att göra det svårt men å andra sidan känns hela Trådfri ganska öppet eftersom man har stöd för Home Kit etc.
 
  • Kabel med svart anslutningssko hålls upp mot en suddig bakgrund i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SegDan skrev:
Tack för svar men det känns som att båda dina förslag är ”överkurs” för mig, haha...

Jag ville helst köra standargrejor så mycket som möjligt. Vill att det ska vara ”familjesäkert” så att jag slipper en massa skäll.

Jag har max 8 halogen lampor i varje rum men vad trafon hanterar har jag inte koll på just nu.

Tror du att det är möjligt att klämma dessa kablar själv (se bild) med samma sorts ”sko” som IKEA använder eller har dom gjort det så att det ska vara svårt? Ibland gör ju företag proprietära lösningar för att göra det svårt men å andra sidan känns hela Trådfri ganska öppet eftersom man har stöd för Home Kit etc.
har oxå funderingar på att modda om kabeln från Ikea drivern. Men gav upp då jag inte fick fram vilken utav kablarna som är är plus och minus.
 
Hej
försöker lägga in en användare till i spc connect var ca 2 år sedan men det finns ingen stans
att göra det .
Skall alla i samma hus ha samma användarnamn och lösen ?
Pusch medelande är också borta finns det inte längre ?
Tacksam för svar då jag har svårt att söka i denna långa tråd.
 
R RickardAP skrev:
Hej
försöker lägga in en användare till i spc connect var ca 2 år sedan men det finns ingen stans
att göra det .
Skall alla i samma hus ha samma användarnamn och lösen ?
Pusch medelande är också borta finns det inte längre ?
Tacksam för svar då jag har svårt att söka i denna långa tråd.
Fel tråd! Prova i SPC-tråden istället.
 
RilleRock
R RickardAP skrev:
Hej
försöker lägga in en användare till i spc connect var ca 2 år sedan men det finns ingen stans
att göra det .
Skall alla i samma hus ha samma användarnamn och lösen ?
Pusch medelande är också borta finns det inte längre ?
Tacksam för svar då jag har svårt att söka i denna långa tråd.
Fel tråd som gol skriver men ger ett svar här och övriga frågor i SPC-tråden annars får mod. flytta denna med.
Alla i huset kan ha samma inloggning dvs samma användarkonto på spcconnect.
Sålänge de skall ha samma behörigheter går det bra.
Vill man ha det mer selekterat får man skapa ett användarkonto per användare som i sin tur knyts till respektive användare i centralen.

Du kan aktivera push för anslutna telefoner på spcconnect.com alt i resp telefon under panelinställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.